Problem z parkowaniem na Podzamczu. Może zimą na Rynku Siennym? [wideo]

Marek Rudnicki

Wideo

Zobacz galerię (17 zdjęć)
Na Podzamczu znów ubyło miejsc do parkowania. Sytuacja jest katastrofalna. Może warto zastanowić się, czy jesienią i zimą nie pozwolić zatrzymywać się kierowcom na Rynku Siennym?

Sytuacja kierowców, poszukujących miejsc parkingowych na Podzamczu jest nie do pozazdroszczenia.

- Od 40 dosłownie minut krążę i szukam miejsca, gdzie można postawić auto - mówi pan Janusz, który spóźnił się przez to na wizytę do prawnika. - Takiego horroru dawno tu nie było.

Na Podzamczu prowadzone są obecnie dwie budowy, co wyeliminowało kilkadziesiąt miejsc postojowych. Najpierw zlikwidowano parking przy ul. Wielkiej Odrzańskiej. Dwa dni temu zamknięto dla parkowania całą ulicę Środową.

Dzisiaj przy Wielkiej Odrzańskiej zniknęły kolejne miejsca parkingowe.

Czytaj więcej:
Podzamcze. Były dwie dziury, będą dwie kamienice [zdjęcia]

Lada moment, gdy rozpocznie się budowa nowego hotelu Orbisu, znikną i te miejsca parkingowe na Nowym Rynku.

Zobacz też: Zniknie dziura, powraca hotel na Podzamcze

W imieniu kierowców zaproponowaliśmy miastu, aby postój taksówek przy ul. Księcia Mściwoja II przenieść z chodnika na obrzeże Rynku Siennego, co pozwoliłoby na uzyskanie dodatkowych miejsc parkingowych. Urzędnicy nie wyrazili na to zgody. Bez tłumaczenia, dlaczego.

Do dziś nie stworzono na Podzamczu miejsc parkingowych obiecanych w lipcu 2011 r. przez wiceprezydenta Mariusza Kądziołkę, gdy wyrzucał auta z Rynku Siennego.

Czytaj więcej: Sukces pieszych! Koniec parkingu. Rynek Sienny wolny od aut

W dodatku wielopoziomowy parking przy ulicy dojazdowej do Trasy Zamkowej (chciała go wybudować spółka, której podlega Strefa Płatnego Parkowania) został skutecznie storpedowany przez Teatr Kana i ABW.

Zobacz również: ABW sprzeciwia się budowie parkingowca przy Teatrze Kana

Chcemy pomóc zmotoryzowanym szczecinianom. Kierowcy, których spotkaliśmy na Podzamczu proponowali, aby na Rynku Siennym, gdzie jesienią i zimą nie odbywają się żadne imprezy, zrobić okresowy parking. Nie na stałe, a tylko do wiosny.

Przeprowadziliśmy sondę, testując nasz pomysł, zarówno wśród pieszych, restauratorów, jak i zmotoryzowanych. Gros było za udostępnieniem pustej dziś przestrzeni Rynku Siennego na chwilowy parking.

- To wspaniały pomysł, bo i tak tu nic się nie dzieje - mówi pani Alicja, która zatrzymała samochód w miejscu niedozwolonym, tuż przy słupkach na Rynku Siennym. - Prezydent powinien być przyjazny wszystkim, a nie wybiórczo tylko nielicznym.

Dziś nawet mieszkańcy ulic Księcia Mściwoja II, Panieńskiej, Wielkiej Odrzańskiej i innych nie mają gdzie po powrocie z pracy postawić swoich samochodów.

Nasz pomysł zgłosiliśmy prezydentowi.

- Dziękujemy za sugestie, ale urząd miasta nie ma w planach otwarcia Rynku Siennego dla samochodów - w imieniu prezydenta odpowiedziało jego biuro prasowe.

Zobacz także: Parkowanie na Podzamczu? Kierowcy: Skandaliczna sytuacja [wideo]

Jak można rozwiązać tę patową sytuację? Czekamy na Wasze pomysły i komentarze! Piszcie na adres marek.rudnicki@polskapress.pl

Czytaj również: Rynek Sienny bez aut. I co dalej

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

y
yyyy

Przykład indolencji władzy w Szczecinie. Mieszkańcy płacą podatki po to żeby rozumieć ich potrzeby i realizować. W tym wypadku gęsto zabudowany obszar bez odpowiedniej infrastruktury parkingowej. Zamiast budować ścieżki "pedałowe" potrzebne są parkingi wielopozomowe bo tego potrzebują ludzie. Niezrealizowane obietnice kądziołki w zakresie budowy miejsc parkingowych to przykład nieudolnych rządów PISu w mieście

Podatki są po to, aby prezydent miał wielką pensję i kolejne z udziału w radach nadzorczych spółek miasta

g
garu

Samochody, to przeżytek, liczą się rowery i pałaeczki do jedzenia. Idzie nowoczesność z CHRL. Brawo prezydent Szczecina. Zbieramy forsę na bilet do Chin dla naszego PIERWSZEGO. Niech tam pozostanie!

s
suki

trele morele, jaki prezydent takie traktowanie ludzi

g
guru

Pazerność włądzy w osobie pana Krzystka nie zna granic. Nie liczcie na niego.

A
Ala

Nie liczcie na to że prezydent coś zrobi. Kozła trudno przekonać. On jeździ służbową limuzyną, do dyspozycji ma drugio służbowy, kierowcę i stałe meijsce parkowania. Będzie elstyczny dopi9ero przed wyborami. A kłopoty z parkowaniem? To dla niego temat taki sam, jak metro w Warszawie.

G
Grześ

Przykład indolencji władzy w Szczecinie. Mieszkańcy płacą podatki po to żeby rozumieć ich potrzeby i realizować. W tym wypadku gęsto zabudowany obszar bez odpowiedniej infrastruktury parkingowej. Zamiast budować ścieżki "pedałowe" potrzebne są parkingi wielopozomowe bo tego potrzebują ludzie. Niezrealizowane obietnice kądziołki w zakresie budowy miejsc parkingowych to przykład nieudolnych rządów PISu w mieście

r
rekso

Ale w szczecinie można nie płacić w wielu miejscach będąc w strefie !!!

 

Google : nielegalne strefy parkowania

 

W innych miastach już podniesiono ten problem

 

14 lutego 2014 weszło w życie nowe rozporządzenie

 

W Szczecinie jest wiele miejsc gdzie pobierana jest opłata ale nie ma miejsc niewyznaczonych wg nowego rozporządzanie

 

Ustawa o drograch publicznych 

 

Opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo

 

 

I fragment nowego rozporządzenia

 

Znak D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania.

W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2.

 

Zatem aby pobrać opłatę miejsce musi być oznaczone znakiem pionowym i poziomym 

A w Szczecinie wiele miejsc nawet w centrum nie jest wyznaczonych znakami poziomymi tylko pionowymi

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1) z dnia 23 września 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

 

P
Przemek

Jak ktoś wspomniał, problemem jest indolencja urzędników, a nie same samochody. W samym centrum powinno być od lat kilka parkingowców, parkingi park & ride oraz parkingi buforowe na obrzeżach SPP - i problem byłby mniejszy. Wrzeszczących na kierowców, najchętniej wysłałbym np. do Stralsundu - małe miasteczko, a wybudowali kilka parkhausów. I dlatego mogą sobie ograniczać ruch i miejsca parkingowe na ulicach.

 

Osobiście samemu nie odwiedzam Podzamcza, mimo kilku ciekawych restauracji i knajpek. Nie jeżdżę tam, ponieważ jak mam wyskoczyć na godzinę z pracy na lunch, to nie będę jechać gdzieś, gdzie nie mam szans zaparkować. Nie mam też czasu na to, aby poświęcać godzinę na dojazd tam i z powrotem komunikacją miejską, aby zjeść tylko obiad i wrócić do pracy.

 

Myślę, że ludzi w podobnej sytuacji, jak ja jest więcej - wystarczy zobaczyć, ilu ludzi kręci się po Galaxy i Kaskadzie, a ilu po Wojska Polskiego, czy Jagiellońskiej - różnicę robi możliwość swobodnego zaparkowania i skoncentrowanie różnych sklepów i usług w jednym miejscu. Innymi słowami, ludzie, którzy tak mocno wrzeszczą za ograniczeniem parkowania w centrum, jedynie nabijają kabzę centrom handlowym, niszcząc jednocześnie drobnych restauratorów i sklepikarzy.

 

Trzeba przy tym rozróżniać sytuację osób, które jadą do pracy w biurze albo w urzędzie na 8 godzin, od tych, których praca polega na przemieszczaniu się lub poważnie się z tym wiąże. O ile ci pierwsi realnie mogą zrezygnować z samochodu, o tyle druga grupa już nie.

 

Unikam też spotkań biznesowych na Podzamczu, ponieważ jak mam w ciągu dnia pracy kilka spraw do załatwienia, potrzebuję samochodu, aby się wyrobić. A obecnie najbliższym "pewnym" miejscem parkingowym w pobliżu Podzamcza jest dopiero okolica Focusa.

 

 

Podzamcze ogólnie mnie odpycha - odcięte od reszty miasta, nie pasujące do niczego wokół, bez zieleni. Naturalnie przeszkadzają mi też wszędzie zastawione samochody. To ostatnie to jednak skutek, a nie przyczyna. Przyczyną jest słabizna naszych miejskich urzędników i polityków, objawiająca się w każdej kwestii, której się tkną. Np. miejska biegunka inwestycyjna - zamiast tworzyć i inwestować w jedno centrum nad Odrą, rozmieniają cały nakład inwestycyjny na drobne  - a tu nagle Jagiellońska, deptaczek na Bogusława, zaraz ścieżki i pasy rowerowe, trochę porobią bulwarów, za chwilę kilkadziesiąt tysięcy wydane na koncepcje rewitalizacji Kolumba, to znowu marina, potem drogi na Łasztowni... Polityka zrównoważonego transportu - likwidacja pasów ruchu, miejsc parkingowych, a jednocześnie żadnego nowoczesnego parkingu przy pętlach tramwajowych, żadnych parkingów buforowych na obrzeżach SPP (wystarczy sprawdzić, co się dzieje na tych obrzeżach w okolicy Urzędu Miasta około godziny 7).

Gdzie w tym logika?

 

 

a
ala66

Z moich obserwacji wynika,że wiele starówek np.w Niemczech kryje podziemne parkingi.I problemu nie ma.Tylko trzeba o tym pomyśleć,nim się coś wybuduje. 

W
Witek

Jestem mieszkańcem starego miasta i żal patrzeć co się dzieje ze starówką, jeżdżą po 70 km/godz,prawie po ludziach, ciągle podzamcze jest zapchane samochodami które ustawiają się pod zakazami, na skrzyżowaniach dosłownie wszędzie! a teraz jak ruszyły te budowy to w ogóle jest katastrofa! Władze powinny zamknąć stare miasto i zrobić tylko dla ruchu pieszych tak jak jest w Poznaniu/Wrocławiu bo niedługo to ludzie będą chcieli wjechać do restauracji samochodem żeby za daleko nie iść!  

K
Kondi

Problemem podzamcza jest brak strefy płatnego parkowania i brak egzekwowania prawa przez policje i straż miejską w temacie usuwania źle zaparkowanych samochodów. Starówki europejskich miast charakteryzują się wąskimi uliczkami i częściej wprowadza się tam całkowity zakaz ruchu, a nie zastawia samochodami. Jeśli ktoś potrzebuje dostępu samochodu pod same drzwi to niech wyprowadzi działalność poza centrum. Mentalność bambustanu na dorobku przeraża. Sporą winę za małą atrakcyjność starówki ponoszą właśnie wszędzie stojące w nieładzie samochody.

j
jacek

A komunikacją miejską dojechać nie łaska? Mamy w Szczecinie do wyboru autobusy i tramwaje. Komunikacją niezła. Co za durny pomysł, chyba dziennikarzy z GW którzy mają tam redakcję, żeby z rynku ostatnio ucywilizowanego znów zrobić parking!!! . Korzystać z tramwajów i autobusów, nie będziecie wtedy mieli problemu z parkowaniem. D..ska trzeba wozić pod same drzwi?

M
Maruda

Rozumiem haterów których problem nie dotyczy. Oni zawsze mają najprostsze rozwiązania. Prawdziwi geniusze.

Problem parkowania był do przewidzenia już na etapie budowania koncepcji zagospodarowania Podzamcza - jakieś 20 lat temu. Wiadomo było, że w okolicy jedynym wolnym miejscem do parkowania są podcienia Trasy Zamkowej. Te zapełniły się jednak już w czasie budowy pierwszych kwartałów. Nikt się nie przejmował tym problemem. Miasto sprzedało grunty i na tym się skończyło zaangażowanie urzędników w kształtowanie "nowej starówki".

O czym my mówimy. Nie pomyślano wówczas nawet o rozwiązaniu problemu nieruchomości przyległych - jak dziedzińce, nie wspominając nawet o takich kardynaliach jak miejsca na śmietniki, czy kanalizacja deszczowa. Przy takim zarządzaniu przestrzenią miejską mamy obraz jaki mamy. Brudna starówka i dziurawe uliczki zastawione samochodami.

Teraz jedyne co nam zostaje to wprowadzenie obowiązku poruszania się wyłącznie rowerami. Najlepiej w całym mieście i przez okrągły rok.

Życzę więc powodzenia.

 

J
Jacek

Mieszkam w Poznaniu a pochodzę ze Szczecina, zimą na rynku nie ma tutaj ogródków restauracji, ale nie wyobrażam sobie aby z tego powodu ktoś wpadł na pomysł "mało jest miejsc dookoła to zróbmy parking na rynku na zimę". Albo Szczecin chce starać się stworzyć "stare miasto" albo nie chce. A poznańskki rynek zimą jest bardzo klimatyczny i pełny ludzi. To chyba problemem nie jest brak miejsc tylko za dużo samochodów? O ile wiem (tak mi się wydaje) w tym miejscu nie ma strefy płatnego parkowania i dlatego ludzie pracujący w centrum przyjeżdżają tam zostawić auto i idą do pracy? No to chyba rozwiązanie jest dość oczywiste? Wprowadzić strefę!!!! W Pradze w centrum parkować mogą tylko mieszkańcy, zniechęca to innych do przyjeżdżania do centrum autem, i jadą rowerem albo komunikacją miejską.

m
maczas

Powinni wymusić na tych co budują że co najmniej dwa poziomy parkingu powinny być a przynajmniej obowiązkowe powiinny być w budynku miejsca parkingowe dla lokatorów. A nie nie dość że zajmują przestrzeń budową to jeszcze postawią biurowiec czy budynek mieszkalny na 100 mieszkań a miesc parkingowych 10! Idiotyzmy budowlane po szczecińsku

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3