Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent też płaci za dowód osobisty

Emilia Chańczewska
Piotr Babiak odebrał właśnie z urzędu swój pierwszy w życiu dowód tożsamości.
Piotr Babiak odebrał właśnie z urzędu swój pierwszy w życiu dowód tożsamości. Grzegorz Drążek
Od stycznia 2001 roku wydawane są nowe dowody osobiste - zalaminowane blankiety, na których zawarte są podstawowe dane. W Stargardzie złożono do tej pory 3973 wnioski o nowy dowód, odebrano 3254 dokumenty.

Wydawaniem nowych dowodów zajmuje się Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego. To tam należy zgłosić się z dwoma aktualnymi zdjęciami lewego półprofilu i opłatą w wysokości trzydziestu złotych.
- Kiedyś płaciło się za dowód tylko w przypadku zagubienia dokumentu - mówi naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Wojciech Mestl. - Teraz płacą wszyscy. Nawet prezydent miasta nie ma możliwości zwolnienia z opłaty.
Istnieje jednak kilka sytuacji, które umożliwiają darmową wymianę dowodu. Są to wady techniczne dowodu, niezgodność danych zawartych na dokumencie, administracyjna zmiana nazwy miasta, ulicy czy numeru domu.
Nowy dokument nieodpłatnie przysługuje także tym, którzy utracili go podczas klęski żywiołowej: pożaru czy powodzi oraz mieszkającym w domach opieki społecznej, korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego i małoletnim wychowankom domów dziecka.
- Reszta, niestety musi zapłacić - tłumaczy naczelnik. - Czasami dziwię się, że osoby naprawdę biedne, na przykład renciści nie są ustawowo zwolnione z tej opłaty. Pisałem w tej sprawie do ministerstwa, na razie nie ma jednak szans na zmianę tych przepisów.
W Stargardzie zaraz po wprowadzeniu nowych przepisów trzeba było czekać na dowody do dwóch miesięcy. Dane na dyskietce przekazywane były do Szczecina przez Komendę Powiatową Policji, następnie do Warszawy. Obecnie, za pomocą teletransmisji, idą bezpośrednio do Warszawy. Oczekiwanie na dowód trwa do dwóch tygodni, odbierać je można we wtorki i piątki.
- Stare dowody ważne są do końca 2006 roku, nie ma jeszcze obowiązku ich wymiany, nie trzeba się spieszyć - wyjaśnia Wojciech Mestl. - Wymieniać dokument należy tylko w przypadku zmiany danych, adresu czy nazwiska po ślubie.
Podpis na dowód skanowany jest z formularza, wypełnianego w urzędzie. Są w nim dane, których prawdziwość właściciel musi od razu sprawdzić i potwierdzić podpisem.
Wraz z wprowadzeniem nowych dowodów tożsamości, zmieniły się znacznie zasady ich przyznawania. Przede wszystkim nie ma już dowodów tymczasowych. Po ukończeniu trzynastu lat można już ubiegać się o dokument, który wydawany jest wtedy na pięć lat. Gdy nie ma uzasadnienia co do potrzeby posiadania go przez tak młodą osobę, musi ona ponieść dodatkową opłatę na znaczek skarbowy, w wysokości pięciu złotych. Po osiągnięciu pełnoletności dowód otrzymuje się na dziesięć lat. Każdy kolejny także ma dziesięcioletni "termin ważności".
- Osoby po 65 roku życia otrzymują dowody bezterminowo - informuje naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Wojciech Mestl.
Każdy mieszkaniec, w przypadku utraty dokumentu ma obowiązek w ciągu dwóch miesięcy zwrócić się o dowód. Jeżeli tego nie zrobi, grozi mu kara grzywny.

Wojciech Mestl, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Stargardzie Szczecińskim

- Gdyby zmieniła się nazwa naszego miasta ze Stargardu Szczecińskiego na Stargard obowiązkiem urzędu byłoby za darmo wymienić dowody wszystkim mieszkańcom miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński