Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 21 mln euro na budowę lub modernizację dróg lokalnych

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Artur Przybylski, dyrektora Wydziału Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego i Jarosław Rzepa, wicemarszałek
Artur Przybylski, dyrektora Wydziału Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego i Jarosław Rzepa, wicemarszałek UM
Po raz pierwszy w historii funduszy unijnych drogi gminne i powiatowe dostały dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nasze województwo jako pierwsze w Polsce rozdzieliło środki na budowę lub modernizację dróg lokalnych. Jest to kwota 20,9 mln euro.

Na 184 wnioski w konkursie zakwalifikowano 165. Dofinansowanie wynosi 63,63 proc. kwoty, o którą zabiegały gminy lub powiaty.

Teoretycznie kwota w euro starczy na realizację pierwszych 100 wniosków (z największą ilością przydzielonych punktów).

Zdaniem wicemarszałka Jarosława Rzepy, po przeliczeniu na złotówki (na dziś ok. 81 mln zł, ale ministerstwo nie podało jeszcze przelicznika) i po pierwszych przetargach (koszt realizacji inwestycji w praktyce spada), ilość gmin i powiatów, które dostaną pieniądze, będzie większa.

- Dlatego też wystąpiliśmy do ministerstwa rolnictwa o tzw. nadkontraktację środków - wyjaśnia marszałek. - Chodzi o to, aby te pozostałe ponad wybrane 100, gdy znajdą się już dodatkowe fundusze, nie musiały ponownie przechodzić od początku całej procedury konkursowej.

Póki co, unijnych pieniędzy na dziś starczy na około 105 km dróg, z czego 11 w powiatach i 50 w gminach.

Wśród gmin regionu szczecińskiego, które na pewno dostaną pomoc finansową, są m.in. Przelewice, Gryfice, Dębno, Myślibórz, Moryń, Widuchowa, Golczewo, Choszczno, Resko, Lipiany, Dobrzany, Dolice i Pełczyce. A z powiatów - gryfiński, myśliborski, gryficki, choszczeński i goleniowski.

Nowe lub zmodernizowane drogi mają umożliwić mieszkańcom obszarów wiejskich korzystanie z usług publicznych poprzez ułatwianie dostępu do obiektów użyteczności publicznej, w tym szkół, urzędów, przystanków autobusowych, placów zabaw czy kościołów.

Dodajmy, że w województwie mamy około 14 tys. dróg gminnych i powiatowych. Każda droga po 12 - 18 latach eksploatacji powinna być poddana generalnemu remontowi, a znaczna część z wymienionej liczby ma już 30 i więcej z doraźnymi jedynie łataniami dziur.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że są też już pieniądze na drogi Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Kilka dni temu pozytywnie została zaopiniowana przez zarząd województwa Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych tego obszaru.
Inwestycje te finansowane będą tym razem z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zostanie nań przeznaczone ponad 70 proc. wszystkich środków dedykowanych SOM, czyli blisko 78 mln euro.

Środki te trafią do samorządów w trybie pozakonkursowym, co umożliwi realizację łącznie 35 gotowych już projektów obejmujących też rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury gospodarczej.

- To kolejny, ważny krok, który pozwala już myśleć o realizacji zadań w ramach nowej perspektywy unijnej. Dzięki dodatkowym środkom i przeprowadzonym inwestycjom zarówno Szczecin jak i region zmienią się na lepsze – powiedział Przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

- Współpraca ponad granicami gmin polepszy komunikację i transport na tym obszarze. Problemy i potencjały nie kończą się wraz z granicą konkretnej gminy - dodaje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa.

Polecamy na gs24.pl:

Szczecin Główny już otwarty dla pasażerów. Jakie wrażenia? [wideo]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński