Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 10 kilometrów drogi rowerowej na Prawobrzeżu. To szczeciński odcinek długiego szlaku

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Choć dopiero teraz formalnie zakończyła się budowa trasy rowerowej pomiędzy ul. Dąbską na osiedlu Bukowym a Jezierzycami, ze ścieżki mieszkańcy korzystali już wiosną, kiedy pojawiły się pierwsze kilometry asfaltowej drogi. Szczecin uzupełnił znaczący fragment Trasy Pojezierzy Zachodnich.

Ta trasa cieszyła się dużym zainteresowaniem już od kilku miesięcy, choć wciąż trwała budowa. Prace trwały od lutego.

Nowa ścieżka rowerowa ma swój początek przy ul. Dąbskiej, na pograniczu osiedli Kijewo i Bukowe-Klęskowo (tuż obok myjni samochodowej).

Tutaj, starym nasypem kolejowym (pozostałości torów widoczne są jeszcze w nawierzchni ul. Dąbskiej) poprowadzono oznakowaną drogę rowerową prowadzącą do Puszczy Bukowej.

Odcinek o nawierzchni asfaltowej ma około 3 km długości, następnie przez około 1 km to droga szutrowa.

  • Po przejechaniu tego leśnego odcinka wyjeżdżamy na ul. Trzcinową w Płoni.
  • Tutaj po obu stronach ulicy zbudowano dwie wąskie, jednostronne, asfaltowe ścieżki rowerowe.
  • Wyjeżdżamy na ul Balińskiego, tuż przed rondem, które łączy ulice: Piaseczną i Uczniowską.

Ten kilkudziesięciometrowy fragment został poprowadzony na zasadach ogólnych, przed wjazdem na rondo charakterystyczne pomarańczowe znaki (to oznakowanie dla całego systemu szlaków rowerowych na Pomorzu Zachodnim) informują nas o skręcie w lewo (w ul. Uczniowską), gdzie rozpoczyna się kolejny asfaltowy odcinek ścieżki. Następnie prowadzi ul. Kołbacką, gdzie jedziemy po utwardzonej nawierzchni lokalnej drogi osiedlowej.

Szczecin. Powstaje trasa rowerowa w Puszczy Bukowej. Już cie...

Przejeżdżamy skrzyżowanie z ul. Przyszłości (w godzinach szczytu to najgorszy punkt, ruch tranzytowy sprawia, że trzeba znaleźć lukę pomiędzy licznymi samochodami, także ciężarowymi, podróżującymi tą trasą), i dalej ul. Dębową w kierunku lasu. Odcinkiem leśnym przejeżdżamy do ul. Buczynowej, potem dojeżdżamy do ul. Topolowej.

Szlak prowadzi dalej w stronę ul. Mostowej i Gościnnej, na wysokości Zielonej Przystani nad Płonią zastosowano takie samo rozwiązanie jak przy ul Trzcinowej (wąskie, asfaltowe pasy dla rowerów). W ten sposób dojeżdżamy do granic miasta i końca zrealizowanego przez gminę odcinka, którego długość to 9,3 km.

Pojawiły się wątpliwości co do ustawienia na leśnym odcinku trasy (z Bukowego w stronę Płoni) słupków. "Słupki są po to, żeby samochody nie wjeżdżały. Niestety bez nich robią to bardzo często" - pada odpowiedź na profilu "Rowerem przez Pomorze Zachodnie", oficjalnej stronie poświęconej sieci szlaków rowerowych przygotowywanej przez Urząd Marszałkowski.

WIDEO:

Trasa Pojezierzy Zachodnich. Co to?

Przedsięwzięcie to jest częścią projektu pn. „Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Pojezierzy Zachodnich”, realizowanego na mocy porozumienia z Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich.

Trasa w swoim założeniu ma dwie odnogi w zachodniej części województwa - jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin i Stargard w kierunku Pojezierza Ińskiego; drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”.

Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim. Mapy ze szczegółowym przebiegiem tras znajdują się TUTAJ.

Jakie możliwości daje ta trasa?

Jeśli chodzi o najbliższą okolicę zrealizowanego właśnie odcinka, już dziś daje on możliwość na przejechanie kilkudziesięciokilometrowych tras. Na wysokości skrzyżowania ul. Buczynowej z ul. Topolową można skręcić w prawo po około 1 km jadąc w kierunku ul. Pyrzyckiej dojeżdżamy do drogi rowerowej prowadzącej w stronę Starego Czarnowa.

Jadąc z kolei do granic miasta w Jezierzycach (ul. Gościnna), kierując się w stronę (zgodnie z oznakowaniem szlaku) Stargardu, dojedziemy leśnym odcinkiem do wsi Rekowo, następnie Bielkowa, skąd w stronę Kobylanki prowadzi wybudowany w zeszłym roku fragment ścieżki rowerowej. Z kolei z Kobylanki do Stargardu dojedziemy zbudowaną już kilka lat temu drogą rowerową. W przyszłości ze Stargardu Trasa Pojezierzy Zachodnich poprowadzi w kierunku Ińska i pojezierza Drawskiego.

Wkrótce też w samym Szczecinie dojazd do otwartego odcinka pomiędzy Kijewem a Płonią będzie ułatwiony, przynajmniej na prawobrzeżu. Trwa właśnie budowa ścieżki wzdłuż ulicy Łubinowej. Ta połączy się z infrastrukturą powstałą już w regionie ul. Struga, Wiosennej, Handlowej. Będzie zatem istnieć nieprzerwany ciąg trasy rowerowej prowadzący od torów kolejowych w Dąbiu przez osiedle Słoneczne i Bukowe aż do Jezierzyc.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Jednym z punktów krytycznych jest odcinek pod Estakadą Pomorską. Tutaj ścieżka przechodzi w pas wytyczony po bardzo zniszczonej jezdni. Dobrą wiadomością jest fakt, że miasto rozstrzygnęło przetarg na przebudowę estakady i przebiegających poniżej niej jezdni wspomagających. Projekt zakłada m.in. budowę ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych.

Najgorsze ścieżki rowerowe Szczecina. Tam lepiej uważać!

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński