Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Praca zdalna po pandemii. Sprawdź, jakie są oczekiwania pracowników

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Thought Catalog/ Unsplash.com
Aż ¾ przedsiębiorstw planuje przejść na bardziej zdalną pracę po zakończeniu epidemii COVID-19 – wynika z analiza PwC. Taki model stanowi wyjście naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Firma wyliczyła, że chcieliby oni pracować zdalnie przez 2–3 dni w tygodniu.

Trzy pierwsze miesiące epidemii COVID-19 odmieniły nasze spojrzenie na pracę zdalną. Chociaż w maju rozpoczęło się odmrażanie gospodarki, a co za tym idzie, część pracowników powróciła do biur, to tygodnie spędzone w domu pozwoliły nam docenić wygodę i oszczędność czasu, jaką daje praca zdalna.

Polacy chcą zachować możliwość pracy zdalnej

Z analizy PwC wynika, że pracownicy chcieliby zachować możliwość pracy zdalnej również po pandemii. Idealnym rozwiązaniem byłyby dla nich 2–3 dni home office tygodniowo. (Są to szacunki PwC dokonane na podstawie danych Gartnera, Devire, OWL Laws i GUS.). Pracę zdalną preferują pracownicy z pokolenia Z, czyli osoby urodzone w drugiej połowie lat 90. i po 2000 r., najlepiej obeznane z nowymi technologiami.

Aż 88% firm uwzględnionych w analizie PwC w trackie pandemii zachęcało pracowników do pracy zdalnej bądź wymagało od nich home office. Przed COVID-19 tylko 2% polskich pracowników pełniło swoje obowiązki z domu, podczas gdy w okresie epidemii odsetek ten wzrósł do 35-40%. Z kolei z danych Gumtree wynika, że przed marcem 2020 r. 41% osób zatrudnionych mogło pracować zdalnie, podczas gdy teraz odsetek ten wzrósł do 76%. Jeszcze inne liczby podaje GUS, który wyliczył, że w I kw. odsetek pracowników zdalnych zwiększył się do 6,4% (dane uwzględniają okres przed pandemią).

W dobie koronawirusa poszukiwanie pracy dodatkowej jest inne niż dotychczas. Z jednej strony firmy rzadziej rekrutują, z drugiej strony wielu pracodawców całkowicie wymieniło załogę.  Zobacz, na jakich stanowiskach szukać pracy dodatkowej w tym sezonie.

Praca dodatkowa w czasach pandemii. Zobacz, gdzie najprędzej...

Pojawia się pytanie, co stanie się z pracą zdalną po pandemii. Z jednej strony daje ona pracownikom większą wolność dysponowania własnym czasem, ale z drugiej strony ogranicza rodziców, którym przeszkadzają dzieci w domu. Aż 55% rodziców przebadanych przez CBRE czuje większe zmęczenie, pracując poza biurem. Dużą trudność sprawia również zachowanie work-life balance. Na ten problem wskazuje 46% respondentów CBRE. 42% chciałoby postawić wyraźną granicę między życiem prywatnym a zawodowym.

Praca zdalna zostanie z nami po lockdownie

Po trzech miesiącach wzmożonej pracy zdalnej coraz więcej firm zastanawia się, jak będzie wyglądał rynek pracy za rok, czy pięć lat. Niektórzy prognozują, że wzrośnie rola home office. I chociaż na razie trudno jest mówić o tym, jak będzie wyglądało biuro przyszłości, to trudno jest nie zgodzić się z opinią, że lockdown pokazał, iż praca zdalna na szeroką skalę jest możliwa. PwC wskazuje, że aż 74% firm ma w planach zwiększenie zakresu pracy zdalnej po zakończeniu pandemii.

- Trudno dziś ocenić, na ile zmieni się nasz model pracy – czy firmy zdecydują się na pracę zdalną w pełnym wymiarze, zwiększą jej zakres, czy być może wprowadzą rotacyjny system pracy, a może tzw. gorące biurka. Jakie zmiany spowoduje to na rynku pracy, odpowiemy sobie zapewne za rok. Na razie, zarówno entuzjaści, jak i sceptycy, powinni obserwować uważnie wpływ pracy zdalnej na wyniki finansowe firmy, zaangażowanie pracowników oraz ich efektywność – mówi cytowana w komunikacie prasowym Magdalena Bylinowicz, Executive Manager z firmy doradztwa personalnego HRK S.A.

Trzy pierwsze miesiące trwania pandemii COVID-19 pokazały, że pomoc w ramach działań rządu często nie dociera na czas. Ponadto osoba, która nie czyta na bieżąco gazet, może poczuć się zagubiona wśród rządowych programów i obwieszczeń.  Podsumowujemy, jakie formy pomocy otrzymały osoby poszkodowane z powodu COVID-19.

Na jaką pomoc na rynku pracy możesz liczyć w czasie pandemii...

Nie ma mowy o jednym, uniwersalnym wzorcu, który sprawdziłby się w każdej branży, ale nie da się ukryć, że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy dostrzegają liczne plusy pracy zdalnej. Dla pracowników są to m.in.:

  • większa elastyczność w kwestii planowania domowych obowiązków,
  • brak rozpraszaczy w postaci współpracowników na przerwie, lunchu czy w kuchni,
  • czas zaoszczędzony na dojazdach.

Natomiast pracodawcy chwalą sobie takie aspekty pracy zdalnej, jak

  • redukcja koszów stałych (np. mediów),
  • obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem biura,
  • mniejsze opłaty za sprzątanie i amortyzację sprzętu,
  • większa mobilność pracowników.

Pod koniec marca 2020 r. 57% osób przebadanych w Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna twierdziło, że nigdy wcześniej nie pracowało zdalnie, podczas gdy 43% respondentów miało do czynienia z home office, pracą poza biurem lub pracą z innego miejsca w kraju bądź na świecie. Obostrzenia wprowadzone w związku z COVID-19 postawiły pracowników przed koniecznością podjęcia pracy zdalnej z dnia na dzień.

- Po dwóch miesiącach panowania pandemii wszyscy oswoiliśmy się ze zdalnym sposobem pracy i wydaje się, że na stałe zmieni on naszą zawodową rzeczywistość. Element stałej lub opcjonalnej możliwości korzystania z home office jest rozważany, najprawdopodobniej, przez większość przedsiębiorstw planujących pracę w rzeczywistości popandemicznej – ocenia Magdalena Bylinowicz.

Ponad połowa pracowników uważa pracę zdalną za efektywną

Przeszło połowa badanych w panelu Ariadna (59%) deklarowała, że nie może pracować zdalnie ze względu na rodzaj wykonywanej pracy, 14% osób wskazywało na brak zgody na pracę zdalną ze strony pracodawcy, 9% nigdy nie pracowało zawodowo, ale tylko 5% uznało, że nie lubi pracować zdalnie. Takie wyniki mogą świadczyć o tym, że rezerwa, z jaką pracownicy odnosili się do home office, miała związek z ich brakiem doświadczenia lub niechęcią pracodawcy do pracy zdalnej.

W trakcie pandemii co trzecia firma umożliwiała pracę zdalną (33%), pracodawców zgadzało się na pracę zdalną niewielkiej części pracowników, którzy mieli taką możliwość (30%), a 28% przedsiębiorców nadal nie dawało przyzwolenia na takie rozwiązanie.

Co ciekawe, ponad połowa respondentów (55%) uznała, że praca zdalna nie obniża efektywności pracy. 37% badanych uznało, że w trakcie home office pracuje tak samo efektywnie jak w firmie, a 18% stwierdziło, że praca w domu jest bardziej efektywna. Blisko ⅓ badanych (29%) uważa pracę w biurze za bardziej efektywną.

Co zrobić, żeby praca zdalna przynosiła efekty?

Aby pracownik zdalny był produktywny, pracodawca powinien zatroszczyć się o odpowiednie wyposażenie jego domowego stanowiska pracy. Uczestnicy badania na pierwszym miejscu stawiają stabilne i szybkie łącze internetowe (67%), warto więc rozważyć wykupienie abonamentu dla osób pracujących na odległość. Kolejną kwestią jest posiadanie smartfona, laptopa lub tabletu, na co wskazało 59% badanych, służbowy e-mail (40%) oraz aplikacje do komunikacji z zespołem lub klientem. Najmniej pracowników, bo 21%, docenia chmury obliczeniowe do przechowywania i udostępniania plików online.

Właśnie ograniczenia technologiczne na początku lockdownu stanowiły największą barierę dla pracowników i pracodawców. Obie strony musiały przyswoić sobie zasady użytkowania narzędzi, z których wcześniej nie korzystały na co dzień. Pracodawcy stanęli także przed szeregiem innych wyzwań. Są to:

  • zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa podczas home office,
  • dostosowanie obiegu elektronicznego dokumentów i ich digitalizacja,
  • zapewnienie odpowiedniej technologii
  • zaopatrzenie pracowników w odpowiedni sprzęt do pracy,
  • uregulowanie kwestii formalno-prawnych,
  • konieczność wypracowania nowych narzędzi do motywowania pracowników,’
  • organizacja pracy zdalnej.

Pooczątek pandemii był pracowitym okresem dla działów IT, które musiały zająć się konfiguracją programów, rozwiązywaniem bieżących problemów, a także – szukaniem nowych rozwiązań ułatwiających pracę na odległość. Był to także czas nauki obsługi rozmaitych platform i komunikatorów niezbędnych do pracy zdalnej, takich jak Zoom, Trello czy Slack.

Jednak biegłość w aplikacjach i programach internetowych nie wystarczy. Zdają sobie z tego sprawę prezesi największych, światowych firm. Globalne badanie PwC: 20th CEO survey – Managing Man and machine już w 2017 r. wykazało, że trzema największymi priorytetami prezesów dużych korporacji są: innowacyjność, kapitał ludzki oraz kompetencje w obszarze digital and technology. Czterech na pięciu CEO (79%) spodziewało się, że niektóre miejsca pracy zostaną zastąpione przez wakaty dla projektanów oraz osób zajmujących się monitoringiem, konserwacją i naprawą technologii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Praca zdalna po pandemii. Sprawdź, jakie są oczekiwania pracowników - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński