Poznaliśmy projekt nowej linii tramwajowej na Łasztownię i mostu Kłodnego w Szczecinie

Marek Jaszczyński
Projekt budowy mostu Kłodnego w Szczecinie poznaliśmy na komisja ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska szczecińskich radnych.

Aktualizacja, godz. 16.20

Tory tramwajowe skończą się na Nabrzeżu Wieleckim. Czy pójdą w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego? Tak, ale w najwcześniej w następnej perspektywie unijnej, czyli w latach 2020 - 2027. Póki co, tory wygrały z masztem „Maciejewicza”, który stał w miejscu planowanym pod torowisko.

Powrót tramwaju na Łasztownię i budowa nowej przeprawy przez Odrę były tematem wczorajszej komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska Rady Miasta Szczecin.

- Tramwaj na wysokości ulicy Floriana będzie odbijał i prowadził Mostem Kłodnym zaraz za przeprawą będzie włączał się w dziś istniejący układ na północ i południe. Umożliwa to wyjście w przyszłości w kierunku placu Żołnierza Polskiego i Bramy Królewskiej. Tą inwestycją tego nie rozwiązujemy - mówił wczoraj Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Torowisko tramwajowe na przeprawie będzie wydzielone i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków. Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna (inne pojazdy wyjeżdżajace z nowej przeprawy będą mogły tylko skręcić w kierunku ul. Jana z Kolna). To będzie całkiem nowy układ komunikacyjny. Do rozbiórki zaplanowano obecne zjazdowe łącznice Trasy Zamkowej (od strony placu Żołnierza Polskiego): w kierunku Nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna. Obecną ulicę zjazdową przy skarpie zamkowej zaplanowano jako ulicę jednokierunkową z dwoma pasami ruchu. Inwestycja ma się rozpoczać w przyszłym roku i potrwać do 2022 roku. W Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina na ten cel zapisano ponad 350 milionów złotych.

- Obecnie trwają przygotowania do przetargu na wykonawcę - dodaje Michał Przepiera. - Wniosek o dofinansowanie inwestycji złożymy do końca czerwca.

Dokąd pojedzie tramwaj przez Łasztownię?

Według informacji „Głosu” są rozpatrywane dwie trasy tramwaju przez Łasztownię. Wszystko zależy od tego, jak będzie rozbudowywać się Łasztownia i jej najbliższe otoczenie okolice. W przypadku gdy Stocznia Szczecińska na nowo odżyje i będzie dużym zakładem to nowa linia tramwajowa pojedzie z pętli „Turkusowa” przez Łasztownię do pętli „Ludowa”. W drugim wariancie - o ile stocznia nie będzie ważnym punktem na trasie podróży - tramwaj pojedzie z Turkusowej przez Łasztownię na Pomorzany. Linia tramwajowa przez Łasztownię ma jeszcze ten dodatkowy plus, że w przypadku generalnego remontu Mostu Długiego i zamknięcia na nim ruchu, przejmie ruch tramwajów. Alternatywna linia przez Łasztownię rozładuje ewentualne kłopoty transportowe.

Tory do placu Żołnierza

W odległych planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego. W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej. W tym drugim wariancie torowisko musiałoby być poprowadzone między filarami Trasy Zamkowej. Na pl. Żołnierza Polskiego torowisko byłoby włączone w istniejący układ, obok alei Kwiatowej i w ulicę Matejki.

Kwestia budowy torowiska pod górę jest trudna nie tylko z powodu dużego spadku terenu, ale przede wszystkim z braku pieniędzy. Najbliższą okazją do uzyskania dofinansowania będzie nowa perspektywa unijna na lata 2021-2027.

________________________________________________

Torowisko tramwajowe będzie wydzielone na przeprawie i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków w Szczecinie.

Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, łącznice mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna.

W planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego.

W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej.

Dziś jeszcze więcej informacji!

Czytaj również: Nowa linia w Szczecinie: Tramwaj na Łasztownię. Są możliwe dwa warianty przebiegu trasy

Zobacz także: Nowy most Kłodny połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią [wideo, zdjęcia]

Nowy most Kłodny połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią [wi...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Prezydencie P.K.. jest jeszcze czas aby powstrzymać to szaleństwo.
Nie ma żadnych argumentów za realizacją tej inwestycji w tej postaci - dodakowa kładka pieszo-rowerowa wystarczy.
Z przyczyn historycznych nie będzie też torów w górę trasy.
Na planach wyraźnie widać że nie o żaden most tu chodzi tylko o wyprzedaż publicznych gruntów przy brzegach rzeki. Cały brzeg i panorama w kierunku zamku będą przykryte nowymi blokami. 
A mieszkańcy dopiero zaprotestują kiedy zobaczą że kolejny etap to zabudowa blokami brzegu od trasy zamkowej do stoczni i zniszczenie nabrzeża i panoramy Wałów.
Jeśli deweloprzy chcą mieć most i linię tramwajową do nikąd to niech sami za to zapłacą ...z góry.

 

D
Darko

Wszyscy, którzy wjeżdzają do Szczecina widzą okolice dworca głownego, ul. Kolumba, Szczeinska Wenecja, która jest perła i mogłaby być wizytówką Szczecina a jest ruiną, to samo wiele kamienic w Śródmieściu. Za to nasi rządzący wywalają 300 mln zł na most i tramwaj na Łasztownie bo ludziom nie chce się podejść kawałek dalej od wyszynskiego. A może dzięki tej inwestycji przyciągną inwestorów na Łasztownie? A czy na Warszewo najpierw zbudowano linię tramwajową?

S
SromotnikBezwstydny

Most do nikąd! Tramwaj z nikąd do nikąd! 350 mln jak w du.pę magistrackim pi.er.dzistołkom!

Ile z tego na "wziatki"???

Gdyby z tego mostu poprowadzić nową trasę na Prawobrzeże  z ominęciem Dąbia i włączyć jądo S3 to miałaby ta inwestycja jakiś sens... ale, wlot do Centrum  w okolicach Bramy Królewskiej i Placu Żołnierza- to  dobicie korkami Śródmieścia!  To są pomysły "urbanistów z Lipian i Pyrzyc czy z Pcimia i Kłaja ???

 

i
i tyle

Czołem szmaciarze! A gdzie jest mój post krytykujący to szkaradztwo, bezsens urzędniczy oraz bezmyślną utylizację pieniędzy podatników? Ile wam władzunia płaci za usuwanie niewygodnych komentarzy?

Żałosne pseudodziennikarskie bubki z pseudogazety.

d
dekra

Podajcie nazwisko autora tego durnego pomysłu tramwaju do wożenia powietrza. Czy to ten sam który wymyślił preziowi parking za 8 milionów na Eskadrowej i SKM do z Głównego do Polic już raz zlikwidowaną z powodu braku pasażerów ?

p
po szmal do ryżego

co, szmalu chcecie, nic prostszego!!po szmal zgłoście się do ryżego na zieloną wyspę!! ryży to ten, na którego dwa razy głosowaliście
i któremu nadal d.pę liżecie!! tenże ryży, przywiózł z brukseli miliardy €uro!! Rozdaje wszystkim, na lewo i prawo!!
Da wam ile trzeba!! musicie jednak nadal mu to d.psko lizać!!

R
Realista

Patent Stsetsinski - most wzdłuż mostu, a na Długim, Trasie Zamkowej i Krygiera ludzie kiszą się w długich korkach.

S
Stefan

Czy chodzi o ten zjazd który obecnie jest remontowany??

N
Niebuszewo

Do rozbiórki zaplanowano obecne zjazdowe łącznice Trasy Zamkowej (od strony placu Żołnierza Polskiego): w kierunku Nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna.
 

Czy ktoś zwrócił uwagę na ten fragment ?

Dziś w czasie imprez na Wałach Chrobrego blokuje się pół miasta a ktoś planuje stałe zlikwidowanie tych zjazdów ???

Pozostawiam to bez komentarza.

 
M
Miś II

Z uporem maniaka forsuje się tramwaj na Łasztownię ? Dla kogo ? Kto tam będzie jeździł ? A może Panowie tramwaj doprowadzicie na osiedle Reda ? Jest tam też Uniwersytet . 26 Kwietnia też się prosi od lat o tramwaj , wówczas wyeliminuje się  autobusy . Tramwaj na Warszewo - to są cele potrzebne dla realizacji .

L
Lalo

Centrum Szczecina potrzebuje nowego mostu, ale nie na Łasztownię. Tam powinna powstać co najwyżej kładka pieszo-rowerowa w tym samym miejscu, a już prowadzenie tam tramwaju to zupełny absurd. Most potrzebny jest w okolicach gazowni, na Kępę Parnicką, aby stamtąd poprowadzić nowy wyjazd z lewobrzeża (np. wz opcją na ul. Gdańską lub na Dziewoklicz.). To wymaga jednak myślenia w perspektywie dłuższej niż najbliższe wybory samorządowe.

e
e3

Dwa mosty w odległości kilku dziesięciu metrów to Ciecińska innowacja. Projekt na siłę bez praktycznego przygotowania. Zresztą nawet u Michnika cytują ludzi którzy uznają Trasę Zamkową za rewelacyjną atrakcję.
 

 

j
jacek

Jedyne rozsądne rozwiązanie jest poprowadzenie torów między jezdniami Trasy zamkowej. Skarpa powinna zostać na uboczu jakiegokolwiek transportu miejskiego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3