Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznaliśmy projekt nowej linii tramwajowej na Łasztownię i mostu Kłodnego w Szczecinie

Marek Jaszczyński
Projekt budowy mostu Kłodnego w Szczecinie poznaliśmy na komisja ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska szczecińskich radnych.

Aktualizacja, godz. 16.20

Tory tramwajowe skończą się na Nabrzeżu Wieleckim. Czy pójdą w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego? Tak, ale w najwcześniej w następnej perspektywie unijnej, czyli w latach 2020 - 2027. Póki co, tory wygrały z masztem „Maciejewicza”, który stał w miejscu planowanym pod torowisko.

Powrót tramwaju na Łasztownię i budowa nowej przeprawy przez Odrę były tematem wczorajszej komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska Rady Miasta Szczecin.

- Tramwaj na wysokości ulicy Floriana będzie odbijał i prowadził Mostem Kłodnym zaraz za przeprawą będzie włączał się w dziś istniejący układ na północ i południe. Umożliwa to wyjście w przyszłości w kierunku placu Żołnierza Polskiego i Bramy Królewskiej. Tą inwestycją tego nie rozwiązujemy - mówił wczoraj Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Torowisko tramwajowe na przeprawie będzie wydzielone i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków. Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna (inne pojazdy wyjeżdżajace z nowej przeprawy będą mogły tylko skręcić w kierunku ul. Jana z Kolna). To będzie całkiem nowy układ komunikacyjny. Do rozbiórki zaplanowano obecne zjazdowe łącznice Trasy Zamkowej (od strony placu Żołnierza Polskiego): w kierunku Nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna. Obecną ulicę zjazdową przy skarpie zamkowej zaplanowano jako ulicę jednokierunkową z dwoma pasami ruchu. Inwestycja ma się rozpoczać w przyszłym roku i potrwać do 2022 roku. W Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina na ten cel zapisano ponad 350 milionów złotych.

- Obecnie trwają przygotowania do przetargu na wykonawcę - dodaje Michał Przepiera. - Wniosek o dofinansowanie inwestycji złożymy do końca czerwca.

Dokąd pojedzie tramwaj przez Łasztownię?

Według informacji „Głosu” są rozpatrywane dwie trasy tramwaju przez Łasztownię. Wszystko zależy od tego, jak będzie rozbudowywać się Łasztownia i jej najbliższe otoczenie okolice. W przypadku gdy Stocznia Szczecińska na nowo odżyje i będzie dużym zakładem to nowa linia tramwajowa pojedzie z pętli „Turkusowa” przez Łasztownię do pętli „Ludowa”. W drugim wariancie - o ile stocznia nie będzie ważnym punktem na trasie podróży - tramwaj pojedzie z Turkusowej przez Łasztownię na Pomorzany. Linia tramwajowa przez Łasztownię ma jeszcze ten dodatkowy plus, że w przypadku generalnego remontu Mostu Długiego i zamknięcia na nim ruchu, przejmie ruch tramwajów. Alternatywna linia przez Łasztownię rozładuje ewentualne kłopoty transportowe.

Tory do placu Żołnierza

W odległych planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego. W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej. W tym drugim wariancie torowisko musiałoby być poprowadzone między filarami Trasy Zamkowej. Na pl. Żołnierza Polskiego torowisko byłoby włączone w istniejący układ, obok alei Kwiatowej i w ulicę Matejki.

Kwestia budowy torowiska pod górę jest trudna nie tylko z powodu dużego spadku terenu, ale przede wszystkim z braku pieniędzy. Najbliższą okazją do uzyskania dofinansowania będzie nowa perspektywa unijna na lata 2021-2027.

________________________________________________

Torowisko tramwajowe będzie wydzielone na przeprawie i doprowadzone do planowanego ronda przy ul. Energetyków w Szczecinie.

Na lewym brzegu tory mają się kończyć na Nabrzeżu Wieleckim, łącznice mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna.

W planach jest poprowadzenie torowiska w górę, w kierunku pl. Żołnierza Polskiego.

W grę wchodzą dwa warianty poprowadzenie torów przy skarpie zamkowej lub między jezdniami Trasy Zamkowej.

Dziś jeszcze więcej informacji!

Czytaj również:

Zobacz także:

W tym przypadku podpora będzie mogła mieć około 100 metrów wysokości. Długość przeprawy  wyniesie 150 metrów. Oprócz pasów ruchu dal pojazdów, torowiska tramwajowego, będzie tu dwukierunkowa droga dla rowerzystów oraz szeroki chodnik.

Nowy most Kłodny połączy Nabrzeże Wieleckie z Łasztownią [wi...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński