Powstanie Sieć Tramwajowa Prawobrzeże. Kiedy i jak? [szczegóły, mapa]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Kierunki rozwoju sieci tramwajowej są znane, ale kiedy realizacja? Trudno powiedzieć.

Dwa nowe odcinki zakłada koncepcja kontynuacji projektu szybkiego tramwaju: odcinek prawobrzeżny do ul. Handlowej oraz lewobrzeżny w ciągu ul. 26 Kwietnia.

Miasto chce również zrealizować nowy projekt pn. Sieć Tramwajowa Prawobrzeże.

- Szybki Tramwaj ma spełniać swoją rolę do ulicy Handlowej mówi Piotr Krzystek, prezydent miasta. Natomiast o to w jakiej kolejności będzie powstawała sieć na Prawobrzeżu zdecydujemy po konsultacjach z ekspertami i mieszkańcami tej części miasta.

Proponowane rozwiązanie zakłada bezkolizyjne połączenie tramwajowe miasta na osi zachód - wschód. Od ul. Derdowskiego do ul. Handlowej na prawobrzeżu. Nie wyklucza się, że po wybudowaniu tych dwóch odcinków, uruchomione zostanie połączenie z wykorzystaniem składów tramwaju dwukierunkowego.

Tramwaj dwukierunkowy był już proponowany na łamach "Głosu". Taki tabor jest droższy, ale pozwala na użytkowanie sieci bez budowy klasycznych pętli, a co za tym idzie budowa torowiska jest łatwiejsza.

Jednocześnie: planuje się rozpoczęcie nowego projektu tramwajowego pod nazwą Sieć Tramwajowa Prawobrzeże, który przewiduje trzy przebiegi nowych tras tramwajowych od ul. Handlowej. O kolejności ich realizacji zdecydują kompleksowe konsultacje sieci transportowej dla Prawobrzeżu. Prezydent Szczecina ogłosił konsultacje 05.07.2017 r. - mają one potrwać do końca 2017 roku.

- Każda z przedstawionych koncepcji jest możliwa do realizacji i potrzebna by w pełni skomunikować Prawobrzeże w jego granicach dodaje prezydent.

Kiedy dojdzie do realizacji tych zamierzeń?

- W tej chwili nie jestem w stanie określić tego czasowo - przyznaje Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.
Przypomnijmy, że na w ramach naszej akcji "Głos na tory" czytelnicy zgłaszali potrzeby dotyczące rozbudowy sieic tramwajowej. W prawobrzeżnej części miasta nasi czyltenicy chcą budowy drugiego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. I niekoniecznie ma to być linia szybka, najważniejsze jest to, żeby była poprowadzona blisko osiedli. A więc chodzi o zmiany do pierwotnego planu poprowadzenia linii w kierunku Kijewa. Mieszkańcom zależy na tym, żeby tramwaje z powodzeniem przejęły rolę autobusów linii pospiesznych, które obecnie są najbardziej wygodnym środkiem transportu z prawobrzeża do centrum, bo nie trzeba się przesiadać. Co trzeba zrobić? Skorygować trasę i przesunąć ją bliżej ulicy Struga ,żeby z dobrodziejstw transportu szynowego mogli skorzystać mieszkańcy osiedli Słonecznego i Majowego. Jednocześnie pojawiły się opinie, że konieczne będzie doprowadzenie pętli nawet do Płoni.

Druga nitka SST powinna docierać do osiedla Bukowego

A co na lewobrzeżu? Nasza redakcja sugerowała poprowadzenie linii przez ulicę 26 Kwietnia, gdzie jest miejsce pod budowę linii.

- Na sporym odcinku ul. 26 Kwietnia jest przygotowany pas drogowy, aż za ulicę Łukasińskiego. Można co prawda wcześniej zbudować pętlę tramwajową, planowano ją przecież w rejonie ul. Przygodnej. Ale taka linia na wprost obsługiwałaby tylko okolice ulic 26 Kwietnia i Taczaka, bo przejeżdżałaby ledwie skrajem osiedli - mówi Robert Łubiński ze Szczecińskiego Twarzystwa Miłośników Komuniakcji Miejskiej. - Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby tu poprowadzenie linii przez ulice Santocką i Witkiewicza, jak obecnie jeździ autobus linii nr 75? Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupiska mieszkaniowe, miejsca pracy i szkoły. Tyle, że ulice Santocka i Witkiewicza nie były budowane z myślą o tramwaju. Szerokość pasa drogowego najprawdopodobniej umożliwi budowę linii, tylko trzeba określić czy tory będą poprowadzone środkiem, czy z boku ulicy.

Wybuch gazu przy ul. Ofiar Oświęcimia w Szczecinie. Osiem os...

Gs24.pl

Zobacz też:

Tak bawiliśmy się w tamtym roku z Flisakami:

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wielgowianka

a Wielgowo to co??? autobusy co 30 - 40- minut, często poopóźniane, bo jadą w kółko i gdzieś zawsze załapia korki,  nieskomunikowane z autobusami na Bukowe czy Słoneczne. Do tego maja omijać pętlę Turkusowa, więc najbliższa przesiadka na Basenie Górniczym (częste korki w tym  miejscu...).

Może tramwaj poprowadzić do Wielgowa? Wdzęczni będą mieszkańcy, pacjenci szpitala w Zdunowie i... grzybiarze ;-) 

P
Pochwa

Może lepiej by było do Gorzowa Wlkp.

V
Vero

Tramwaj powinien jezdzic do smerdnicy tam miec koncowy gdzie petla autobusowa

S
Szczecinianin

Jak szybki tramwaj to tylko do ploni. Wtedy to bedzie mialo sens. I podniesie to na pewno atrakcyjnosc dzielnicy. I mozna by pomyslec o jednej lini nocnej ktora bedzie jezdzic przez cale miasto.

x
xxx

Koncepcja jest ustalona od dawna rezerwa pod torowisko na taczaka, 26 kwietnia. A teraz ze ma iść Witkiewicza i santocką. To moze polecmy dalej i puśćmy tramwaj poniatowskiego i Traugutta do wojska Polskiego. Jakieś dwukierunkowe tramwaje z mniejszą ilością miejsc i jakieś krancowka w okolicy derdowskiego. Co to jest ? Tramwaj powinien szybko przemieścić sie spod hali na Szafera. A bezkolizyjny to jest tylko od Basenu górniczego do turkusowej bo chyba tunelu pod Krzywoustego nie wybudują. Co do dalszego przebiegu na prawym brzegu się nie wypowiadam bo tam nie mieszkam. A ze zrujnowanym centrum nic się nie zrobi jeżeli nie wysiedli się patologi i nie zrobi porządku z dluznikami którzy już są winni miastu 170 mln plus odsetki

u
urbanista

Jechać z torami 26kwietnia ,Taczaka ,Azoty Arena i w dół do pętli w Lasku Arkońskim

J
Jurek

jak zwykle nikomu nie potrzebne inwestycje , a co ze strefą ekonomiczną , remontem zrujnowanego centrum , budową stadionu , parku wodnego , a jutro kolejna wiadomość powstanie nowy market , oraz nowa fontanna , ludzie ile można tego czytać .Po drugie tory tez będą zaraz do wymiany ?? 

a
adam-adam
W dniu 08.07.2017 o 21:01, Borsq napisał:

I przy okazji budowy pętli autobusowo - tramwajowej zniszczą Park Międzyosiedlowy na pomiędy ulicami Taczaka i Kleeberga

Niekoniecznie - jest trójkątny teren na skrzyżowaniu Witkiewicza z Taczaka gdzie mogłaby się zmieścić pętla podobna do tej na Krzekowie

a
adam-adam

Witkiewicza na odcinku od Kaliny do Derdowskiego w szczycie niejednokrotnie jest na całym tym odcinku wypełniona samochodami. Gdzie tam wcisnąć jeszcze dwa tory tramwajowe? Trzeba by bylo przesuwać budy przy Syriuszu. Budowanie torów i wpuszczanie na nie samochodów mija się z celem.

 

Tory musiałyby dodatkowo skręcać w Derdowskiego, bo o ile od biedy da się je wcisnąć przy Syriuszu to dalej w dół nie ma już kompletnie miejsca, gdyż wzdłuż ulicy idą rury ciepłownicze, a to by była już bardzo droga zabawa.

B
Borsq

I przy okazji budowy pętli autobusowo - tramwajowej zniszczą Park Międzyosiedlowy na pomiędy ulicami Taczaka i Kleeberga

J
Jóźwa bezzębna

Bez sensu!

Rozbudowuje sie przeciez, czy raczej odbudowuje, kolej metropolitalna, a takze autobusy elektryczne wchodza do miast!

Tramwaj to juz przestarzaly srodek transportu.

Dzicz w zachpomie uwielbia jednak wydawac pieniadze z funduszow europejskich na zabawki.

Dodaj ogłoszenie