Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstaje plan zmian w komunikacji

Marek Jaszczyński
Przy opracowywaniu planu transportowego będzie uwzględniany stan zagospodarowania przestrzennego,potrzeby zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w szczególności potrzeby osób niepełnosprawnych. Ale nie tylko. Pod uwagę będzie brana także rentowność linii komunikacyjnych.
Przy opracowywaniu planu transportowego będzie uwzględniany stan zagospodarowania przestrzennego,potrzeby zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w szczególności potrzeby osób niepełnosprawnych. Ale nie tylko. Pod uwagę będzie brana także rentowność linii komunikacyjnych. Andrzej Szkocki
Powstaje plan transportowy dla Szczecina, który określi kierunki rozwoju komunikacji miejskiej. Wiemy, które linie są obciążone, a które wożą powietrze.

To obligatoryjny dokument, który powstanie do przyszłego roku.

- Trwają przygotowania do jego opracowania wespół z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marta Kwiecień- Zwierzyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

Plan transportowy określi sieć komunikacyjną dla przewożenia pasażerów. Potrzeby są znane, bo po wielkim liczeniu pasażerów znamy najbardziej zatłoczone linie autobusowe. Na 60 kursach odnotowano przekroczenie pojemności nominalnej taboru (wg wskaźnika cztery osoby stojące na metrze kwadratowym), najwięcej na liniach: 107 (12 kursów), 75 (11 kursów), 81 (8 kursów). Najmniej pasażerów jeździ liniami: 88, 76, 70, 55bis, 110 - średnio od 4 do 8 osób (badania linii 88 przeprowadzono trzy tygodnie po jej uruchomieniu).

Wnioski z liczenia pasażerów wskazały na konieczność poprawy częstotliwości i regularności kursowania komunikacji na odcinku pl. Kościuszki- Cukrowa, pl. Kościuszki- Osiedle Kaliny, pl. Rodła-Komuny Paryskiej (i dalej do Polic). Konieczne jest zwiększenie niezależności komunikacji zbiorowej od ruchu innych pojazdów (m.in. poprzez wydzielone pasy ruchu - buspasy). Zakupy nowego taboru powinny obejmować również pojazdy krótkie i średnie - do obsługi linii podmiejskich oraz mniej obciążonych, zwłaszcza w soboty i święta.

- Są dwie możliwości zmian, zmiana trasy albo zmiana taboru obsługującego trasę - mówi Marek Kośla, kierownik działu Planowania i Koordynacji Ruchu Transportu Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Transport ma być oparty na tramwajach.

Zgodnie z tą zasadą tam, gdzie kursuje tramwaj nie będzie kursował autobus. Przy opracowywaniu planu będzie uwzględniany m.in. stan zagospodarowania przestrzennego.

Ilu nas w komunikacji

Z komunikacji miejskiej korzystamy coraz mniej chętnie. Szacowane roczne przewozy (dane z jesieni 2011 r.) wynoszą 127,924 mln przejazdów, w tym tramwajami 56,304 mln (44 procent), a autobusami 71,62 mln (56 procent). Gdy w 2006 roku ogłoszono wyniki liczenia pasażerów okazało się, że komunikację miejską wybierało prawie 154 mln pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński