Porty Szczecin i Świnoujście raczej suchą nogą przeszły przez pandemię

Maciej Janiak
Maciej Janiak
Udostępnij:
Spadki w Szczecinie i Świnoujściu były, ale już się skończyły i teraz przeładunki głównie rosną.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował właśnie I półrocze tego roku pod względem przeładunków. - Są o 11,5 proc. lepsze aniżeli w analogicznym czasie ubiegłego roku - informuje zarząd portów i dodaje, że oba obsłużyły od stycznia do czerwca 17 milionów ton ładunków.

Zarówno węgiel, jak i ruda zanotowały taki sami wzrost - 35 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2020 r.

- Dwucyfrowy wzrost, o 13 proc., ma też drobnica, w tym drobnica promowa poszła w górę o 16 proc. - wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Wzrost jest też w przeładunku kontenerów (7,6 proc. więcej). Ale już w takich grupach towarowych jak zboża, inne masowe oraz paliwa wielkości są zbliżone do tych z pierwszych sześciu miesięcy 2020 r.

- Czerwiec był dla obu portów o 4,1 proc. lepszy niż czerwiec 2020. Tu liderami przeładunków są zboże, kontenery i drobnica ze wzrostami na poziomie odpowiednio plus 25, 16 i 15 proc. - dodaje przedstawicielka portów. I zaznacza, że okres pandemii dowiódł, „jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu”. - W tym czasie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym 2020 r. spadki w przeładunkach wyniosły jedynie trzy procent. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia.

Od września do końca minionego roku były już wzrosty przeładunkowe, a w tej chwili - jak zapewnia ZMPSiŚ - wszystko prawie wróciło do normy.

- Można powiedzieć, że porty bezkolizyjne przeszły przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach - chwali Woźniak-Lewandowska.

ZOBACZ TEŻ:

Nasze porty w rozbudowie

ZMPSiŚ jest dziś jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki realizowanym przedsięwzięciom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego i pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem.

Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek i feederowych. Oba porty mają też być niebawem bardziej przyjazne środowisku. Poprawie ulega infrastruktura ułatwiająca dostęp do nich, w tym drogi i kolej łączące je z zapleczem.

Olbrzymim przedsięwzięciem, które ma być realizowane, a dla którego na razie nie udało się mimo prób znaleźć inwestora i przyszłego operatora, jest Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. ZMPSiŚ ogłosił 9 lipca nową odsłonę konkursu na jego wyłonienie.

ZOBACZ TEŻ:

Szczecin. Kolejny element wielkiej inwestycji. Przebudują ul...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie