Kanał Dębicki jest poszerzany do 200 m (obecnie 120 m) oraz pogłębiany do 12,5 m.
A to wszystko w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Jego celem jest podwojenie ilości obsługiwanych ładunków, bo po zakończeniu inwestycji port będzie mógł przyjąć statki z ładunkiem nawet do 50 tys. ton w ładowniach, a to podniesie konkurencyjność całego portu w regionie.
Co się dzieje teraz na Kanale Dębickim
- Jeszcze w czerwcu ma się zakończyć modernizacja I etapu Nabrzeża Czeskiego, gdzie wbito już w grunt wszystkie zaplanowane metalowe pale wzmacniające nabrzeże.
- Toczą się prace z drugiej strony kanału, gdzie rozpoczęły się roboty związane z budową nowego Nabrzeża Norweskiego. Wbito już całą ściankę szczelną na nabrzeżu o długości 300 metrów.
- Co prawda ta inwestycja nie jest jeszcze gotowa, ale jej kolejny etap w olbrzymiej części jest już dokonany - podkreślił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
Przyznał też, że obserwując inwestycję jest pełen podziwu dla jej realizacji, choćby dlatego, że inwestor a także wykonawca w czasie prac napotkali szereg niespodzianek przy budowie.
- Pewnych elementów przy nabrzeżach po prostu nikt się nie spodziewał, nie było ich na planach.
Jacek Cichocki z Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście opowiadał, że aby dowiedzieć się czegokolwiek na temat niezidentyfikowanych elementów jakie napotkał wykonawca, inwestor szukał emerytowanych pracowników portu, aby dopytać o "dziwne", nieujęte w planach elementy. - Okazało się, że one powstały jeszcze w latach 70-tych ubiegłego wieku - wyjaśnił.
Co stanie się z urobkiem z Kanału Dębickiego?
Przy inwestycji powstaje też wielkie pole refulacyjne na wyspie Ostrów Mieleński w Szczecinie. To tam trafi większość urobku z pogłębienia Kanału Dębickiego do 12,5 metra.
Na tym polu zostanie odłożone ok. 1 mln metrów sześciennych urobku. W sumie do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3 urobku.
- Prace pogłębiarskie już się rozpoczęły - mówił Jacek Cichocki, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.
Opowiada też, że aby transportować urobek na Ostrów Mieleński specjalnie wybudowano most pontonowy.
- To stary most wojskowy - wyjaśnił Jonatan Ściepaniuk z ZMPSŚ i dodał, że jak policzyli specjaliści ilość urobku wydobywana z dna Kanału Dębickiego wypełniłaby cztery razy nowobudowany Stadion Pogoni w Szczecinie lub półtora razy Stadion Narodowy.
Ile będzie kosztowała poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego?
Inwestycja jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to prawie 453 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi blisko 226 mln zł. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.
Będzie teren przy nabrzeżach do zagospodarowania
W wyniku inwestycji powstanie też nowy teren inwestycyjny. Będzie miał blisko 44,6 ha powierzchni. To będzie powierzchnia składowa podzielona na cztery place położone na zapleczu nowobudowanych Nabrzeży Norweskiego i Duńskiego oraz istniejącego Nabrzeża Fińskiego. Planuje się, że będą one dostępne dla inwestorów od 2023.
- Szukamy nowych inwestorów na ten teren - mówi Monika Woźniak -Lewandowska z ZMPSŚ i namawia do kontaktu.
Cała inwestycja ma być zakończona do kwietnia 2024 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?