reklama

Pomysł naszego Czytelnika. Sygnalizacja świetlna zasilania bateriami słonecznymi?

Maciej JaniakZaktualizowano 
Marcin Bielecki
Nasz Czytelnik ma pomysł na rozwiązanie problemu korków na głównych skrzyżowaniach podczas braku prądu. - Wystarczy zamontować zasilanie awaryjne sygnalizacji w centrum Szczecina - proponuje Michał Ratajczyk.

25 sierpnia, z powodu awarii sieci energetycznej, centrum miasta zostało sparaliżowane, bo nie działały sygnalizacje świetlne na głównej osi komunikacyjnej miasta. Sytuację ratowali policjanci z drogówki, którzy m. in. na Bramie Portowej i placu Kościuszki ręcznie sterowali ruchem, ale korki i tak były potężne.

- Uniknięcie podobnych sytuacji jest bardzo proste, a założyć można, że takie awarie będą się powtarzały - mówi Michał Ratajczyk, Czytelnik "Głosu". - Wiadomo, że brak zasilania powoduje reakcję łańcuchową: nie dość, że utrudnienia sięgają dużo dalej niż ulice objęte awarią, to jeszcze policjanci są odrywani od swoich najważniejszych zajęć. Wiadomo, że jeśli sygnalizacja jest, to ją zbudowano, bo wymagał tego komunikacyjny rozwój miasta, i że jeżeli światła zgasną, to miasto stanie.

Dlatego nasz Czytelnik proponuje, by na początek sygnalizacje na najważniejszych skrzyżowaniach zaopatrzyć w zasilanie awaryjne.

- Takie, na które zostanie błyskawicznie przełączona sygnalizacja w przypadku awarii głównego źródła zasilania, a kierowcy nawet tego nie odczują - mówi Michał Ratajczyk.

Chodzi o zasilanie z baterii słonecznych (lub wiatrowych) wspieranych przez baterie żelowe oraz wymianę lamp sygnalizatorów na 12-voltowe diody led. Zdaniem Czytelnika, dodatkowo obniżyłoby to koszty eksploatacji sygnalizacji.

Policjanci przyznają, że zapewnienie funkcjonowania świateł w chwili awarii byłoby nieocenione.

- Dla nas awaria to problem - mówi nadkom. Maciej Kordziński, zastępca szefa szczecińskiej drogówki. - Policjanci idą na skrzyżowania, a kierowcy czekają na obsługę kolizji. Jest też problem z kierowcami. Są przyzwyczajeni do świateł. Do tego nie wszyscy znają znaczenie sygnałów nadawanych przez policjantów i to spowalnia sterowanie ruchem. Więc korków uniknąć się nie da.

Zapytaliśmy jak ocenia propozycję Czytelnika Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego.

- Nie planujemy instalowania awaryjnego zasilania dla sygnalizacji świetlnych - odpowiada Marta Kwiecień - Zwierzyńska ze ZDiTM. - Baterie słoneczne mogą być stosowane do pojedynczych źródeł światła, a nie do obiektów o mocy tak dużej jak w przypadku newralgicznych skrzyżowań. Urządzenia sterujące sygnalizacją świetlną - poza wyświetlaniem sekwencji sygnałów - nadzorują jeszcze poprawność ich wyświetlania dla wyeliminowania możliwości wyświetlania sygnałów, które mogłyby skutkować kolizjami drogowymi.

ZDiTM tłumaczy, że automatyka i elektronika umieszczona w szafach sterowniczych dla takich sygnalizacji wymaga zasilania napięciem 230 V. W tej sytuacji nie jest możliwa praca tych urządzeń przy ograniczeniu napięcia do 12 V.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil O.
raczej nas na to nie staca żeby zasilić taką żarówętrzeba by sporego fotoogniwa bo nie dość że świeci cały dzień to jeszcze w nocy gdy niema światła więc jeszcze bateria odpowiednia do tego no i gdzie montowac te ogniwa bo przecież nie na światłach to by działało jak skrzydło na wietrze lepsze rozwiązanie to faktycznie LED ale to trzeba wymienić cały sygnalizator albo i kilka ogólnie pomysł do wzięcia ale wszystko rozbija się o sporą kasę

dodam jeszcze że większość awarii jest w zimie a zimą jest krótszy czas nasłonecznienia tak więc [pomysło kant d... rozbić na przyszłość proponuję żeby ten pan konsultował swoje pomysły z kimś zanim zacznie je wprowadzać w życie:) chociaż idea słuszna
G
Gość

raczej nas na to nie stac
a żeby zasilić taką żarówę

trzeba by sporego fotoogniwa
bo nie dość że świeci cały dzień to jeszcze w nocy gdy niema światła
więc jeszcze bateria odpowiednia do tego
no i gdzie montowac te ogniwa bo przecież nie na światłach
to by działało jak skrzydło na wietrze

lepsze rozwiązanie to faktycznie LED
ale to trzeba wymienić cały sygnalizator albo i kilka

ogólnie pomysł do wzięcia
ale wszystko rozbija się o sporą kasę

t
tomek

w miescie w ktorym nie ma pieniedzy na nowe sygnalizacje nagla inwestycja w zasilanie awaryjne moze calkowicie zachwiac funkcjonalnosc tych instalacji ktore juz sa.

R
Robert

Sygnalizatory LED nie sa zaleca do niskich temperatur ze względu na zaleganie śniegu - brak ciepła w zimie i śnieg będzie zalegał chyba że będą grzałki .

Pozdrawiam

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3