Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Żegluga Morska zamówiła w Chinach cztery masowce. "Na pełne wody" statki wypłyną w 2025 roku

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Zamówione przez PŻM jeziorowce będą podobne konstrukcyjnie do serii statków typu "Narie".
Zamówione przez PŻM jeziorowce będą podobne konstrukcyjnie do serii statków typu "Narie". PŻM
Cztery masowce o nośności 37,000 dwt przeznaczonych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich zamówiła Polska Żegluga Morska. Statki wybudowane zostaną w Chinach. Ale co ciekawe - ze względów covidowych - kontrakt na te masowce podpisany został zdalnie z wykorzystaniem internetowego łączenia wideo.

Statki wybuduje stocznia Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC), należąca do grupy China State Shipbuilding Corporation (CSSC).

- To już drugi kontrakt podpisywany w tym roku przez polskiego armatora ze stocznią Dalian Shipbuilding na masowce typu jeziorowiec o wielkości 37,000 DWT (pierwszy z kontraktów został podpisany w styczniu br.) - podkreślił Andrzej Wróblewski, dyrektor naczelny PŻM i jednocześnie wyraził nadzieję, że umowa ta przyniesie korzyści obu stronom i będzie wzorem udanej współpracy.

Z kolei wiceprezes Dalian Shipbuilding Company He Xu podziękował Polskiej Żegludze Morskiej za wybór stoczni DSIC do realizacji kolejnego już kontraktu i zapewnił, że budowa statków będzie przebiegała bez zakłóceń a terminy dostaw zostaną dotrzymane.

Andrzej Wróblewski zapowiedział również, że przyjęta przez przedsiębiorstwo strategia inwestycyjna na najbliższe lata, zakłada budowę co najmniej czterech masowców rocznie.

- A to pozwoli firmie zachować miejsca pracy oraz swoje strategiczne rynki przewozowe - mówił.

Masowce zakontraktowane przez PŻM w stoczni Dalian Shipbuilding będą wchodzić do eksploatacji w odstępach kilkumiesięcznych w 2025 roku i zastąpią wycofywaną w tym czasie serię statków typu "Isa", wybudowanych w latach 1999-2000. Będą to ekologiczne jednostki o standardach zgodnych z najnowszymi regulacjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (EEDI phase3 - CO², Tier III - NOx).

Zamówione przez PŻM statki to tzw. "jeziorowce" (laker-max), czyli jednostki konstrukcyjnie przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Są to akweny, które są jednym ze strategicznych rynków PŻM. Statki będą miały po 199,99 m długości całkowitej i maksymalną dla "jeziorowców" oceanicznych szerokość 23,70 m, warunkowaną szerokością śluz i kanałów Wielkich Jezior. Oceaniczne "jeziorowce" to dość specyficzne statki, które znajdują się w posiadaniu zaledwie kilku armatorów na świecie. Polska Żegluga Morska jest globalnym wiceliderem w tym tonażu.

Polska Żegluga Morska realizuje swój program inwestycyjny dwutorowo: z jednej strony zamawia masowce (wybór chińskiej stoczni spowodowany jest tym, że statków tego typu od dwóch dekad nie buduje się w Europie), z drugiej zaś PŻM, poprzez spółkę Polskie Promy, zamówiła dwa promy typu ro-pax w Gdańskiej Stoczni Remontowej.

- Przygotowania do budowy ro-paxów przebiegają zgodnie z planem - twierdzi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. - Wybrano już dostawców wyposażenia statków a cięcie blach, rozpoczynające fizyczną część realizacji kontraktu, odbędzie się jeszcze w tym roku. Pierwszy z promów ma być gotowy w 2025 roku.

Polska Żegluga Morska ma obecnie flotę składającą się z 54 statków, w tym 50 masowców i 4 promów.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński