Statki wybuduje stocznia Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC), należąca do grupy China State Shipbuilding Corporation (CSSC).
- To już drugi kontrakt podpisywany w tym roku przez polskiego armatora ze stocznią Dalian Shipbuilding na masowce typu jeziorowiec o wielkości 37,000 DWT (pierwszy z kontraktów został podpisany w styczniu br.) - podkreślił Andrzej Wróblewski, dyrektor naczelny PŻM i jednocześnie wyraził nadzieję, że umowa ta przyniesie korzyści obu stronom i będzie wzorem udanej współpracy.
Z kolei wiceprezes Dalian Shipbuilding Company He Xu podziękował Polskiej Żegludze Morskiej za wybór stoczni DSIC do realizacji kolejnego już kontraktu i zapewnił, że budowa statków będzie przebiegała bez zakłóceń a terminy dostaw zostaną dotrzymane.
Andrzej Wróblewski zapowiedział również, że przyjęta przez przedsiębiorstwo strategia inwestycyjna na najbliższe lata, zakłada budowę co najmniej czterech masowców rocznie.
- A to pozwoli firmie zachować miejsca pracy oraz swoje strategiczne rynki przewozowe - mówił.
Masowce zakontraktowane przez PŻM w stoczni Dalian Shipbuilding będą wchodzić do eksploatacji w odstępach kilkumiesięcznych w 2025 roku i zastąpią wycofywaną w tym czasie serię statków typu "Isa", wybudowanych w latach 1999-2000. Będą to ekologiczne jednostki o standardach zgodnych z najnowszymi regulacjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (EEDI phase3 - CO², Tier III - NOx).
Zamówione przez PŻM statki to tzw. "jeziorowce" (laker-max), czyli jednostki konstrukcyjnie przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Są to akweny, które są jednym ze strategicznych rynków PŻM. Statki będą miały po 199,99 m długości całkowitej i maksymalną dla "jeziorowców" oceanicznych szerokość 23,70 m, warunkowaną szerokością śluz i kanałów Wielkich Jezior. Oceaniczne "jeziorowce" to dość specyficzne statki, które znajdują się w posiadaniu zaledwie kilku armatorów na świecie. Polska Żegluga Morska jest globalnym wiceliderem w tym tonażu.
Polska Żegluga Morska realizuje swój program inwestycyjny dwutorowo: z jednej strony zamawia masowce (wybór chińskiej stoczni spowodowany jest tym, że statków tego typu od dwóch dekad nie buduje się w Europie), z drugiej zaś PŻM, poprzez spółkę Polskie Promy, zamówiła dwa promy typu ro-pax w Gdańskiej Stoczni Remontowej.
- Przygotowania do budowy ro-paxów przebiegają zgodnie z planem - twierdzi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. - Wybrano już dostawców wyposażenia statków a cięcie blach, rozpoczynające fizyczną część realizacji kontraktu, odbędzie się jeszcze w tym roku. Pierwszy z promów ma być gotowy w 2025 roku.
Polska Żegluga Morska ma obecnie flotę składającą się z 54 statków, w tym 50 masowców i 4 promów.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?