Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polregio chce kupić używane, ale całkowicie zmodernizowane pociągi

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
"ALicja" na stacji w Wysokiej Kamieńskiej w 2017 orku
"ALicja" na stacji w Wysokiej Kamieńskiej w 2017 orku Phil Richards/CC 2.0
Szybko znalazł się chętny na dwie "Alicje", które Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego wystawił na sprzedaż. Cenę wywoławczą dla obu egzemplarzy ustalono na 12,194 mln zł netto.

- W przetargu wpłynęła jedna oferta – firmy POLREGIO sp. z o.o. Trwają procedury związane z finalizacją sprzedaży – mówi Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Na sprzedaż wystawiono EN57AL (stąd popularna nazwa Alicja) numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotele pasażerskie. Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami.

"Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe, co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ktoś chce kupić dwa pociągi? Zobacz, ile kosztują i dlaczego są na sprzedaż

Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?

- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych – wyjaśnia Radosław Soćko.

ZOBACZ TEŻ:

Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.

- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.

EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Na sprzedaż wystawiono EN57AL (stąd popularna nazwa ALicja) numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotel pasażerskie. Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami.

"Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?

- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych – wyjaśnia Radosław Soćko.

Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.

- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.

EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem" lub "jednostką".

CZYTAJ TEŻ:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców i ani jednego pociągu dojeżdżającego do miasta. Wstyd! Zobacz największe polskie miejscowości bez dostępu do kolei.

W tych dużych miastach w Polsce nie ma kolei. Tysiące mieszk...

CZYTAJ TAKŻE:

Dworzec w Dąbiu.

Zmieni się wygląd dworca w Dąbiu w Szczecinie. Kiedy finał p...

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński