Polregio chce kupić używane, ale całkowicie zmodernizowane pociągi

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
"ALicja" na stacji w Wysokiej Kamieńskiej w 2017 orku
"ALicja" na stacji w Wysokiej Kamieńskiej w 2017 orku Phil Richards/CC 2.0
Szybko znalazł się chętny na dwie "Alicje", które Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego wystawił na sprzedaż. Cenę wywoławczą dla obu egzemplarzy ustalono na 12,194 mln zł netto.

- W przetargu wpłynęła jedna oferta – firmy POLREGIO sp. z o.o. Trwają procedury związane z finalizacją sprzedaży – mówi Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Na sprzedaż wystawiono EN57AL (stąd popularna nazwa Alicja) numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotele pasażerskie. Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami.

"Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe, co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ktoś chce kupić dwa pociągi? Zobacz, ile kosztują i dlaczego są na sprzedaż

Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?

- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych – wyjaśnia Radosław Soćko.

ZOBACZ TEŻ:

Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.

- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.

EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Na sprzedaż wystawiono EN57AL (stąd popularna nazwa ALicja) numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotel pasażerskie. Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami.

"Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?

- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych – wyjaśnia Radosław Soćko.

Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.

- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.

EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem" lub "jednostką".

CZYTAJ TEŻ:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

W tych dużych miastach w Polsce nie ma kolei. Tysiące mieszk...

CZYTAJ TAKŻE:

Zmieni się wygląd dworca w Dąbiu w Szczecinie. Kiedy finał p...

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3