Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne będzie testować autobus o napędzie hybrydowym marki MAN Lion' s City Hybrid. Przewoźnik szuka oszczędności w zużyciu paliwa, które stanowi około 30 proc. kosztów działalności firmy.
- Autobus będzie obsługiwał linie na terenie Polic oraz linie pomiędzy Policami i Szczecinem - potwierdza Grzegorz Ufniarz, kierownik Działu Przewozów SPPK w Policach.
Prezes SPPK Kazimierz Trzciński zwraca uwagę na niestabilność rynku produktów ropopochodnych.
- Od kilku lat obserwujemy stały wzrost cen paliw - dodaje Trzciński. - SPPK stale poszukuje sposobów obniżania kosztów eksploatacji autobusów. Autobus z napędem hybrydowym jest ciekawym rozwiązaniem. Podczas testów sprawdzimy czy takie konstrukcje sprawdzą się na liniach obsługiwanych przez naszą spółkę. W czasie testów chcemy sprawdzić relację kosztu eksploatacji tych pojazdów w naszych warunkach do ceny zakupu autobusu. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, nie wykluczamy nabycia autobusów z napędem hybrydowym.
Cena zakupu nowego autobusu hybrydowego jest o mniej więcej o jedną czwartą wyższa, niż cena nowego autobusu zasilanego olejem napędowym.
Firma MAN opracowała napęd Diesla i elektryczny z magazynowaniem energii hamowania za pomocą ultracaps. W rozwiązaniu tym moc silnika Diesla jest oddzielona od aktualnej mocy napędu. Nadmiar energii magazynowy jest i wykorzystywany ponownie np. podczas przyspieszania, przy czym zapotrzebowanie na moc z silnika Diesla jest wtedy niższe. W ten sposób MAN osiąga zdecydowanie niższe zużycie paliwa, niższy poziom emisji spalin i niższy poziom hałasu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?