Półciężarówki pod lupę

Miłosz HaburaZaktualizowano 
Po zamontowaniu kraty samochód osobowy można było zarejestrować jako ciężarowy.
Po zamontowaniu kraty samochód osobowy można było zarejestrować jako ciężarowy. Andrzej Szkocki
Szczecińska prokuratura bada dokumentację ponad 2,5 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych jako półciężarówki. Podejrzewa, że rzeczoznawcy, którzy kontrolowali przerabiane samochody, w ogóle ich nie widzieli.

Z możliwości wzięcia auta w leasing na firmę, przerejestrowania go na ciężarówkę i odliczenia sobie od tego zakupu podatku VAT skorzystały w ciągu ostatnich czterech lat tysiące osób. Ile? - dokładnie nie wiadomo.
Auta osobowe zmieniano w ciężarówki bo pozwalało to odzyskać zwrot VAT-u.
Wystarczyło zamontować kratę oddzielającą część pasażerską od towarowej, w bagażniku zamontować skrzynkę do przewozu ładunku i uzyskać opinię rzeczoznawcy o zmianie homologacji. Następnie zawieźć samochód do warsztatu na przegląd i z dokumentami potwierdzającymi dopuszczenie do ruchu udać się do wydziału komunikacji Urzędu Miejskiego, gdzie urzędnik przerejestrowywał auto.
W ostatnich dniach minister finansów zdecydował, że nie będzie weryfikował czy samochody te rzeczywiście wykorzystywane są w działalności firmy. Nie będzie domagał się też zapłacenia zaległego podatku VAT, jeśli okazałoby się, że tak nie jest. Ale szczecińskiej prokuraturze nie o to chodzi.
- Sprawdzamy dokumentację dotyczącą tych samochodów pod kątem tego, czy diagnostycy i rzeczoznawcy w ogóle je oglądali przed podpisaniem niezbędnych do przerejestrowania dokumentów - tłumaczy prowadząca sprawę prok. Beata Sochacka z Prokuratury Okręgowej w Szczecinie.
Z materiałów przekazanych prokuraturze przez policję wynika, że niektórzy rzeczoznawcy i diagnostycy dokonywali po kilkanaście oględzin samochodów dziennie. A to jest mało prawdopodobne i fizycznie prawie niemożliwe.
- Można zatem przypuszczać, że w ogóle nie widzieli tych samochodów i bez badania podpisywali dokumenty, a to jest poświadczenie nieprawdy w dokumentach - mówi prok. Sochacka - Dochodziło też do kuriozalnych sytuacji, że po zamontowaniu kraty i skrzynki samochód okazywał się lżejszy niż przed zmianami.
Jeśli prokuraturze uda się to udowodnić przed sądem, będzie mogła próbować uchylić decyzje dotyczące zmiany homologacji samochodów z osobowych na ciężarowe i cofnąć ich właścicielom dowody rejestracyjne. Potem, co prawda, będą mogli dostać nowe, ale już na auta osobowe. Prokuratura zapewnia, że nawet jeśli do tego dojdzie, właściciele pojazdów nie będą mieli kłopotów.
- Nie mogą oni ponosić odpowiedzialności za błędy rzeczoznawców - wyjaśnia prok. Sochacka - Dokumenty, na podstawie których rejestrowano auta, były teoretycznie w porządku i urzędnicy Urzędu Miejskiego nie mieli prawa odmówić rejestracji. Sęk w tym, że być może dokumenty były wystawiane bez uprzedniej kontroli samochodu.
Na razie za wcześnie żeby móc powiedzieć ilu biegłych rzeczoznawców i diagnostyków może być zamieszanych w proceder i czy w ogóle komuś zostaną postawione zarzuty. Na pierwsze wyniki pracy prokuratora trzeba będzie poczekać nawet kilka miesięcy.
Od tego roku zmiana homologacji samochodu z osobowego na ciężarowy jest niemożliwa.

Na co powinni zwracać uwagę rzeczoznawcy?

1. Część pasażerska powinna być na stałe oddzielona od towarowej (kratka musiała być przykręcona śrubami). 2. Minimalna ładowność samochodu musiała wynosić 500 kg. 3. Ciężar auta po przeróbkach nie mógł być większy niż dopuszczalna masa całkowita określona przez producenta.

Co na to kodeks karny?

Art. 271. Funkcjonariusz publiczny lub inna osoba uprawniona do wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do okoliczności mającej znaczenie prawne, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3