Pojedziemy "trzydziestką" po centrum Szczecina

Marek Jaszczyński
Paweł Relikowski/Polska Presse
Za kilka tygodni czeka nas wprowadzenie stref ze zmniejszoną, dopuszczalną prędkością. Pierwsze zmiany pojawią się w rejonie ul. 5 Lipca.

Strefy pojawią się w miejscach, w których ruch odbywa się głównie do posesji, a nie jest przelotowy. Wiadomo, że "30" nie pojedziemy al. Piastów, ul. Krzywoustego, ul. Piłsudskiego, Narutowicza, Wyzwolenia. Cel tych zmian to poprawa bezpieczeństwa i swobody przemieszczania się pieszych. Pojawia się obawa, czy wraz ze spadkiem dopuszczalnej prędkości nie dojdzie do zakorkowania centrum.

- Płynności ruchu nie zaszkodzi, bo i tak w tych kwartałach średnia prędkość poruszających się pojazdów w godzinach szczytu komunikacyjnego to około 30 kilometrów na godzinę - mówi Marcin Charęza, szef referatu ds. organizacji ruchu szczecińskiego magistratu.- Chodzi bardziej o zachowanie kierujących dojeżdżających do skrzyżowań, gdzie będą musieli trochę zwolnić i sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony w przypadku skrzyżowań równorzędnych.

Szczecin decydując się na wprowadzenie takich nowości bierze pod uwagę doświadczenie nie tylko innych miast, ale i stref już działających w Szczecinie.

- Takie strefy obowiązują już na terenie osiedla Kasztanowego, osiedla Arkońskie-Niemierzyn, częściowo w centrum, wewnątrz kwartału ulic Piłsudskiego, Jana Pawła II, Obrońców Stalingradu, Wojska Polskiego, czy na Niebuszewie, w rejonie ulic Reja, Heleny - wylicza Marcin Charęza.

Nowością w mieście będą tzw. sugerowane przejścia dla pieszych z jednoczesną likwidacją istniejących przejść dla pieszych oznakowanych znakami drogowymi. A więc zniknie tradycyjna "zebra"! Pieszy może przekroczyć jezdnię w dowolnym miejscu, na przykład zaparkować pojazd po przeciwnej stronie jezdni niż zakładany cel podróży i przekroczyć bez konieczności korzystania z pasów.

- Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdem, co ma duże znaczenie, gdyż przy wyznaczonym przejściu dla pieszych pieszy często traci czujność i nie zachowuje zasady ograniczonego zachowania w stosunku do kierowców, co może prowadzić do wypadków drogowych - wyjaśnia Marcin Charęza.

W połowie sierpnia tego roku na podobne zmiany zdecydowały się Katowice, gdzie doszło nawet do sprzeciwu mieszkańców, ale co pocieszające, nie ma zatorów na drodze.

- Nie stwierdziliśmy występowania korków. Trudno powiedzieć, czy kierowcy się już przyzwyczaili. Można odnieść wrażenie, że jeszcze na to za wcześnie. Pewien opór występuje, np. część kierowców próbowała rozkręcić na portalu facebook.com inicjatywę referendum, ale na razie sprawa przycichła. Z kolei organizacje pozarządowe przygotowują audyt strefy Tempo 30 pod kątem jej zasadności - tłumaczy Dariusz Czapla z katowickiego magistratu.

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
slowianin

Szzczecin jest jak Pawie Oczko :D

z
złóżobrazekzlewegonaroznik

Naeszcie mozna sioe będzie napierrdddddolicć i żadne Alfa-Mondeo nie bedzie mitu podpisalać jak bede zglową na kraweżniku odpoczywał.

c
c

Zmienić nazwę miasta, zamiast Szczecin proponuję "Charęzowo Zadupie."

G
Gość
W dniu 20.09.2015 o 19:13, zibi napisał:

Ludzie dlaczego dajemy sie traktowac jak stado deb***i? Czy mieszkancy nie maja juz nic do powiedzenia? Zablokujmy miasto na pol dnia pokazmy ze nie bedziemy tolerowac deb***nych decyzji wladz.Nie jestesmy idiotami jako kierowcy jestesmy mieszkancami tego miasta i mamy cos do powiedzeenia.Tutaj tylko wszystkim zycie sie utrudnia, maluje pedzlem chocby na srodku drogi sciezki rowerowe ,ktore nie gwarantuja niczego rowerzystom.Sciezka ma byc oddzielona od pasa ruchu kraweznikiem a nie ze mozna w kazdej chwili ,,odbic.. w bok i potracic rowerzyste.Dosc idiotycznych przebodow jeszdni,dosc idiotycznych decyzji.Pytam sie ile bedzie kosztowalo naprawianie tych szkod wyrzadzanych przez  zarzadzajacych? Kogo za te straty posadza? Kto za to zaplaci?Powiedzmy dosc  glosno,poki czas!!!

 

Jeżeli mówisz o deb***nej ścieżce wzdłóż Piastów to w pełni się zgadzam. Co innego jedak kontrpasy w centrum. Kontrapas polega na tym że rowerzysta jedzie "wymalowanym pędzlem na jedni pasem" ale wzdłóż lewej krawędzi, w kierunku przeciwnym niż samochody. Dzięki czemu świetnie się na wzajem z kierow cami widzą i nie ma szans na wypadek, chyba że przez chamstwo kierowcy, który będzie jechał celowo kontrapasem - "bo ulice nie są dla rowerów" - widzałem nie raz takie przypadki w mieście.

@

Sugerowane przejścia, ile wypadków będzie musiało się wydarzyć, żeby udowodnić że to zły pomysl, pieszy np dziecko będzie mógł wychodzić zza samochodów w każdej chwili, co z tego że nie ma pierwszeństwa przecież zza zaparkowanych samochodów ani kierowca ani pieszy nie będą siebie widzieć, poza tym dzieci w drodze do czy z szkoły jak mają przechodzić przez ulicę do tej pory szły po pasach, dla nich bezpieczniejsze mają być sugerowane przejścia jakoś mam wątpliwości.

j
j----j

Czy te debile maja jeszcze troche rozumu.  Zeby przejechac miasto potrzeba bedzie z 2 godz. a to sie wiaze z wiekszym zatruciem srodowiska

S
SPOKOJNY
W dniu 20.09.2015 o 20:21, Gość napisał:

Jadąć 700km przez Niemcy mogą mniej wiecej ocenić ile mi zajmie dojazd z pkt A do pkt B. Jadąc przez Polske 150km to loteria :) kolejne utrudnianie przejazdu przez centrum miasta bez rozbudowanych dróg dookoła jest conajmniej śmieszne jak porównywanie Niemiec do Polski w Twoim komentarzu ;-)

NIC NIE ZROZUMIAŁEŚ gościu!!!

G
Gość
W dniu 20.09.2015 o 17:18, SPOKOJNY napisał:

W Polsce na drogach i ulicach panuje taka sama kultura jak w tych komentarzach.W Niemczech we wszystkich małych miastach poza ulicami przelotowymi wszystkie skrzyżowania są równorzędne i niema stłuczek, ale jest kultura jazdy.POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH PIENIACZY ZA KIEROWNICĄ, OGARNIJCIE SIĘ !!!!!!!!!!!!

Jadąć 700km przez Niemcy mogą mniej wiecej ocenić ile mi zajmie dojazd z pkt A do pkt B. Jadąc przez Polske 150km to loteria :) kolejne utrudnianie przejazdu przez centrum miasta bez rozbudowanych dróg dookoła jest conajmniej śmieszne jak porównywanie Niemiec do Polski w Twoim komentarzu ;-)

v
v

Proponuje zamknąć całe miasto dla ruchu samochodowego, w miejscu ulic zrobić deptaki, postawić kilka wielkich donic z kwiatami i ewentualnie jak zostanie troche miejsca - ściezki rowerowe. Przecież kierowcy którym auto jest niezbedne do prowadzenia działalności mogą przesiąść sie na rowery. Szczecińska komedia :)

z
zibi

Ludzie dlaczego dajemy sie traktowac jak stado debili? Czy mieszkancy nie maja juz nic do powiedzenia? Zablokujmy miasto na pol dnia pokazmy ze nie bedziemy tolerowac debilnych decyzji wladz.Nie jestesmy idiotami jako kierowcy jestesmy mieszkancami tego miasta i mamy cos do powiedzeenia.Tutaj tylko wszystkim zycie sie utrudnia, maluje pedzlem chocby na srodku drogi sciezki rowerowe ,ktore nie gwarantuja niczego rowerzystom.Sciezka ma byc oddzielona od pasa ruchu kraweznikiem a nie ze mozna w kazdej chwili ,,odbic.. w bok i potracic rowerzyste.Dosc idiotycznych przebodow jeszdni,dosc idiotycznych decyzji.Pytam sie ile bedzie kosztowalo naprawianie tych szkod wyrzadzanych przez  zarzadzajacych? Kogo za te straty posadza? Kto za to zaplaci?Powiedzmy dosc  glosno,poki czas!!!

e
edzia
W dniu 20.09.2015 o 11:26, edziu napisał:

Nie ma czegos takiego ja sugerowane przejscie dla pieszychJak nie bedzie strefy to bede jeździł po pietach jak leci

Jesteś deb***

987546XX

Ile lat za Murz... przepraszam, za obywatelami Afryki jesteśmy? Ponad 20 lat temu spotkałem takie rozwiązania ruchu na południu Niemiec. Wszyskie boczne ulice 30 i krzyżówki równorzędne - efekty? Super! Spokój na ulicach i żadnych "leżących policjantów". Bardzo popieram takie rozwiązania u nas - więcej proszę!

P.S. Ale tylko na tzw. bocznych ulicach !

S
SPOKOJNY

W Polsce na drogach i ulicach panuje taka sama kultura jak w tych komentarzach.

W Niemczech we wszystkich małych miastach poza ulicami przelotowymi wszystkie skrzyżowania są równorzędne i niema stłuczek, ale jest kultura jazdy.

POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH PIENIACZY ZA KIEROWNICĄ, OGARNIJCIE SIĘ !!!!!!!!!!!!

k
kermu
"Takie strefy obowiązują już na terenie osiedla Kasztanowego,"
Gratuluje pomysłu
1. 30km/h 1,5 kilometra droga przez las z wyjazdu os. Kasztanowego do ul Kablowej gdzie na w/w drodze jest wydzielony osobny pas ruchu dla pieszych o znacznej szerokości i gdzie jeżdza autobusy komunikacji miejskiej które notabene notorycznie łamią ograniczenie aby zmiescić się w rokładzie jazdy.
W praktyce prawie wszyscy kierowcy jadą tam z sensowną prędkością 50 km/h co oznacza nagminna łamanie nieżyciowego przepisu. Wystarczyło by przecież postawić ograniczenie przed szkołą ewentualnie przy wyjeździe z lasu.
Zaryzykuję twierdzenie że gdyby w tym miejscu policja postawiła fotoradar przez 7 dni z rzędu, 90% kierowców z osiedla oddaje prawo jazdy. Czy za tem o to chodzi ?
2. Skrzyżowania równorzędne na osiedlu to osobny temat wary uwagi. W zasadzie przy kazdym z nich można postawić lawetę gdyż wymuszenie pierwszeństwa "prawej ręki" z bocznej drogi dojazdowej do głównej asfaltowej na osiedlu bardzo często generuje sytuacje kolizyjne co w praktyce sam jako kierowca obserwuję tu na codzień. "Innowacyjne" zmiany w organizacji ruchu spowodowały zatem wzrost zagrożenia kolizami a nawet wypadkami gdyż uderzenie w bok samochodu jest jak wiadomo bardzo niebezpieczne. Rozwiązania skrzyżowań równorzędnych są stosowane w Polsce bardzo rzadko, zatem forsowanie takich zmian bez dokładnej analizy w obrębie głównych dróg, kolidujących z bocznymi drogami dojazdowyni według mnie jest nieporoumieniem .
m
mm

Debile - skrzyżowania równorzędne - w mieście to będzie dopiero horror. Wypadków, stłuczek sto tysięcy!!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3