Pojedziemy obowiązkowo „na suwak” i zrobimy korytarz. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym uporządkuje ruch

Karolina Nowak
Karolina Nowak
Zaktualizowano 
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym uporządkuje ruch w miejscach, gdzie zanika pas ruchu oraz sprecyzuje zachowanie kierowców w przypadku tworzenia tzw. korytarza życia.

Resort infrastruktury skierował do uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzający przepisy dotyczące jazdy „na suwak” oraz tworzenia drogowych korytarzy życia. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.

- W przypadku jazdy „na suwak” przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu - mówi Szymon Huptyś z Ministerstwa Infrastruktury.

ZOBACZ TEŻ:

Inna istotna zmiana dotyczy umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego.

- Regulacja ma doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy, poprzez dokładne określenie zasad tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza - tłumaczy resort. - W skrócie: kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami na prawo.

Warto wiedzieć

W Szczecinie metoda jazdy na zamek błyskawiczny jest sugerowana na kilku ulicach. Jedno z takich miejsc to ulica Obotrycka w kierunku Polic, po obu stronach jezdni jest tablica, sugerująca, żeby kierowcy jadący prawym pasem wpuszczali innych użytkowników drogi jadących lewym, kończącym się, pasem.

Po jednej podobnej tablicy jest na ul. Sczanieckiej, dwie na ul. Derdowskiego (za Rondem Gierosa). Oczywiście nie jest to znak drogowy, więc nie ma konsekwencji jego nieprzestrzegania.

ZOBACZ TEŻ:

Jazda na suwak jest ok., ale wymaga nauki

Komentarz

Zasada jest prosta: pojazd wpuszczany dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni, a będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego. Pojazd wpuszczający wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej, nie wpuszcza też nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił. W wielu krajach ten sposób jazdy jest uregulowany prawnie w kodeksie drogowym. W Polsce wkrótce tak będzie.

Znając realia zachowania polskich kierowców na drodze, będzie trudno zanim przyzwyczaimy się do zmian. Każda radykalna zmiana wprowadza przejściowy, ale rozciągnięty w czasie chaos i rozsądny, znający aktualne przepisy kierowca powinien to uwzględnić dla własnego bezpieczeństwa. Każdy ma prawo do błędu, nawet jak zna przepis. Niektórzy nie są w stanie tego pojąć. Nie ma w ruchu drogowym kierowców, którzy nie popełniają błędów. Nie zawsze, na szczęście, kończą się one kolizją czy wypadkiem. Zasada ograniczonego zaufania, umiejętność przewidywania i rozsądek to podstawa w miarę bezpiecznego jeżdżenia.

Łatwiej będzie z tworzeniem korytarza życia, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Pozostaje kwestia sprawnego zjechania na pobocze, co przy wysokim krawężniku, nie zawsze jest możliwe.

CZYTAJ TEŻ: "Jazda na suwak" z obowiązku? Jest taki pomysł resortu

Nowy kodeks drogowy. Rewolucja dla kierowców. Zmiany zasad j...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
ble ble ble

Nowelizacja to by się przydała w karach dla szeryfów włącznie z utratą prawka i dla autostradowych lewopasowców.

n
nygi

Przecież i pod mostem i za mostem jest tyle miejsca że śmiało by ten pas można było pociągnąc do samego skrzyzowania komuny paryskiej dlaczego nikt tego nie przemysli ????

dalej droga do zjazdu na strzałowska tak samo 2 pasy w każdą strone lekko wejdą !

lepiej zielonego troche przed działkami niz rozładowac korki-żenada

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3