Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżek w komunikacji miejskiej w Szczecinie (na razie) nie będzie

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Ceny biletów w komunikacji miejskiej nie poszybują w górę - zapewniają urzędnicy. Jedno jest pewne - od tematu nie uciekniemy, bo jeśli nie pójdą ceny w górę, to trzeba będzie dorzucić więcej pieniędzy z miejskiej kasy na komunikację miejską.

- Na teraz nie planuje się zmiany cen biletów, zarówno jednorazowych jak i okresowych - mówi Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.

To odpowiedź na interpelację Agnieszki Kurzawy, radnej PiS, która zainteresowała się tematem po rozmowie z "Głosem".

- W sprawie ewentualnych podwyżek za bilety w komunikacji miejskiej skieruję interpelację, aby rozwiać wątpliwości - mówiła na naszych łamach radna Kurzawa.

Łódź już podniosła ceny biletów. Gdańsk ogłosił, że od 1 czerwca w górę pójdą ceny biletów: jednorazowych i sieciowych. Szczecin na tle kraju nie wypada źle, bo - przypomnijmy - 1 kwietnia 2021 roku zmniejszono opłaty za bilety okresowe. Cena biletów jednorazowych w Szczecinie od 10 lat pozostaje bez zmian. W 2012 roku wprowadzono podwyżki z 3,40 zł na 4 złote na bilety 60-minutowe, zlikwidowano również bilety dwudziestominutowe i w zamian wprowadzono bilety 15-minutowe za 2 złote. W połowie styczniu 2012 roku średnia cena oleju napędowego w Polsce wynosiła 5,81 zł za litr. W marcu tego roku płaciliśmy średnio 7,29 zł za ON.

Czy w tym roku nie unikniemy podwyżek podwyżek cen biletów w komunikacji miejskiej?

- Mamy do czynienia z klasycznym dylematem: podwyższyć ceny biletów, a więc przenieść to częściowo na barki pasażerów, którymi są raczej osoby mniej zamożne. Czy zwiększyć dotację, która i tak jest głównym źródłem finansowania komunikacji miejskiej - uważa prof. Stanisław Flejterski, ekonomista z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Wydział Ekonomiczny w Szczecinie. - W średniej perspektywie nie sposób wykluczyć nieznacznej podwyżki cen biletów, wchodzi też w rachubę podwyższenie dotacji, co nie jest i nie będzie łatwe w warunkach znanych ograniczeń w budżetach samorządów. Jak zawsze trzeba znaleźć racjonalny kompromis między kryteriami ekonomiczno-finansowymi oraz społecznymi.

Prezydent Piotr Krzystek nie ukrywa, że ciężko byłoby znaleźć dodatkowe pieniądze na KM w miejskim budżecie.

- Sytuacja budżetowa jest trudna i nie ma żadnych dodatkowych środków - komentuje Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Znamy za to najnowsze dane dotyczące wpływów z biletów. Porównując rok do roku, w styczniu/lutym 2022 kupiliśmy biletów jednorazowych za 3 255 089 złotych, rok temu było to 3 059 655 złotych. W górę poszły też wpływy z miesięcznych biletów okresowych. To 3 160 304 złote. Rok temu było to 2 699 558 zł. Więcej kupiliśmy biletów kwartalnych, bo za 691 866 zł, rok temu za 473 954 zł.

Najwięcej w górę poszła sprzedaż biletów semestralnych z 22 803 złotych na 70 759 złotych. Spadły za to wpływy w biletów seniora: teraz to 71 919 złotych wobec 87 675 złotych.

Dodajmy, że w Szczecinie do wyboru jest obecnie:

  • 11 linii tramwajowych (i jedna dodatkowa kursująca latem),
  • ponad 60 linii autobusowych dziennych (podzielonych na zwykłe i pospieszne) i
  • 16 linii autobusowych nocnych.

Najdłuższą linią jest nocna 524, która kursuje od Polic-Jasienicy do pętli Pomorzany-Dobrzyńska. Autobus przejeżdża 37 km i liczy 67 przystanków. Komunikację ma wzmocnić w przyszłości Szczecińska Kolej Metropolitalna. Pasażerowie mają jechać 22 minuty ze Szczecina Głównego do Gryfina, 38 minut ze Szczecina do Polic, w 37 minut do Stargardu i do Goleniowa. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2023 roku.

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński