Podstępna firma

Natalia Geldner, 26 kwietnia 2006 r.Zaktualizowano 
Żeby zamontować filtry, pracownicy firmy wybyli ścianę i kazali zakupić pani Józefie nową instalację. Filtry i montaż firma wyceniła na 1390 zł.
Żeby zamontować filtry, pracownicy firmy wybyli ścianę i kazali zakupić pani Józefie nową instalację. Filtry i montaż firma wyceniła na 1390 zł. Marcin Bielecki
Do rzecznika konsumentów zgłasza się coraz więcej osób, które czują się oszukane przez firmę sprzedającą i montującą filtry do wody. Chociaż wykazano wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, jego właściciel nie ma sobie nic do zarzucenia.

Kilka dni temu zadzwoniła do nas zrozpaczona Czytelniczka, która opowiedziała, że została oszukana przez firmę Aqua Service Poland.

- Najpierw otrzymałam telefon: powiedzieli, że wylosował mnie komputer, a potem pani z tej firmy przyjechała osobiście - mówi pani Michalina, wdowa i emerytka. - Powiedziała, że filtry sprzedają po atrakcyjnych cenach wdowom i dzieciom z porażeniem mózgowym. Najgorsze, kiedy zbadano moją wodę. Próbówka była cała czarna i pani powiedziała, że to przyczyna moich chorób. Przestraszyłam się i kupiłam filtry.

Kupiłeś? Zapłać!

Pani Magda podpisała umowę na kwotę 1220 zł i jeszcze tego samego dnia wieczorem pracownik zamontował w kuchni urządzenia. Po kilku dniach przyszło pismo z banku o rozłożeniu zapłaty na raty. Wysokie odsetki nie pozwoliły na spłatę wszystkich rat w terminie i sprawa trafiła do windykatora. Podobne wersje zdarzeń opowiedziało nam kilku innych Czytelników.

- Dostałam telefon, że woda ode mnie z mieszkania przecieka do sąsiadów - opowiada Józefa Kowlaczykiewicz, emerytka. - Przyszli z firmy Aqua Service, rozbili ścianę i założyli filtry. Zostawili mnóstwo gruzu, który mój mąż musiał sam wynosić, chociaż nie powinien dźwigać.

Niezgodnie z prawem

Okazuje się, że nieprawidłowości w funkcjonowaniu firmy zostały zauważone już kilka lat temu.

- Firma nie działa od dziś, a jej klienci składali do nas skargi już kilka lat temu - przyznaje Longina Kaczmarek, miejski rzecznik konsumentów. - Klienci nie otrzymują od firmy kopii umowy kredytowej. Wielu z nich nie wie, że będzie musiało przez kilkanaście miesięcy spłacać zaciągnięty kredyt. Poza tym firma podaje do podpisu samą umowę, bez oświadczenia o możliwości odstąpienia od niej w ciągu dziesięciu dni. Montuje filtry w dniu podpisania umowy, jednak zgodnie z prawem przystąpić do montażu może nie wcześniej niż po dziesięciu dniach od chwili podpisania umowy.

Rzeczywiście, ustawa z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumenckich mówi, że jeśli umowa została podpisana poza lokalem przedsiębiorstwa, to konsument może odstąpić od niej w ciągu dziesięciu dni. Jeśli nie został o tym prawie poinformowany, to może od umowy odstąpić w ciągu trzech miesięcy.

Nic do zarzucenia

Właściciel firmy twierdzi, że wszystkie procedury zostały zachowane.

- Do każdej umowy dołączone jest oświadczenie o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni - mówi Artur Hryniuk, właściciel ogólnopolskiej sieci sprzedaży Aqua Service Poland. - Rocznie mamy kilkanaście tysięcy klientów i może się zdarzyć, że raz czy dwa komuś to umknęło. Jest przecież tyle dokumentów do podpisania. Jeśli chodzi o umowę kredytową, to wysyłamy ją pocztą.

W uczciwość firmy nie wierzą jednak poszkodowani klienci. W ostateczności chcą skierować sprawę do sądu. Wcześniej pomoc w polubownym rozwiązaniu sprawy zaoferował miejski rzecznik konsumentów, Longina Kaczmarek.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3