Początek roku ze spadkami odwiedzalności galerii handlowych. Wskazano konkretny powód

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku, zdaniem przedstawicieli PRCH, są konsekwencją omikronowej fali pandemii.
Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku, zdaniem przedstawicieli PRCH, są konsekwencją omikronowej fali pandemii. Oskar Nowak/ Polska Press
Udostępnij:
Zdaniem przedstawicieli Polskiej Rady Centrów Handlowych, zmiana w rosnącym trendzie obrotów i odwiedzalności centrów handlowych jest spowodowana "omikronową falą pandemii". – Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie – komentuje ekspert.

W styczniu 2022 roku PRCH Turnover Index, czyli wskaźnik obrotów w centrach handlowych, był o 12,4 proc. niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku. Jak wskazano, odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących, od maja 2021 roku, obrotów.

Obroty wyższe niż przed pandemią

– W minionych miesiącach wzrosty obrotowe sięgały nawet 102 proc. wartości sprzed pandemii. Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75 proc. niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130 proc. obrotów z tego samego okresu w 2020 roku – wskazuje PRCH.

Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6 proc.) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. mkw. GLA). Największą (19,6 proc.) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. mkw. GLA).

Nie wszystkie branże zanotowały spadki

Jednak nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii „Żywność”, które wypracowały obroty na poziomie 125,8 proc. wyników ze stycznia 2019 roku oraz firmy z kategorii Art. Elektroniczne i AGD, których wynik był lepszy o 9,9 proc. niż wynik tej kategorii w roku 2019.

Winny koronawirus

- Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii, która w styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie. Kupujący dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy. W pierwszej kolejności konsumenci zaspokajają podstawowe potrzeby, stąd wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność – podsumowuje Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Materiał oryginalny: Początek roku ze spadkami odwiedzalności galerii handlowych. Wskazano konkretny powód - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie