Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągniem ze Szczecina do Gorzowa? Może w końcu się uda

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Linia nr 415, tak wygląda na stacji Gorzów Wielkopolski Wieprzyce
Linia nr 415, tak wygląda na stacji Gorzów Wielkopolski Wieprzyce Patryk Nisiewicz
Nasz region i województwo lubuskie zgłosiły pomysł reaktywacji linii kolejowej nr 415 do rządowego programu Kolej Plus. To krok do reaktywacji bezpośredniego połączenia dwóch dużych miast.

To linia nr 415 z Gorzowa Wielkopolskiego do Myśliborza. Znalazła się wśród propozycji do programu Kolej Plus i przeszła do drugiego etapu. Byłby to powrót ruchu pasażerskiego po prawie 30 latach. Połączenie Gorzów Wielkopolski – Myślibórz uzupełnia inny projekt dotyczący modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Stąd już o krok do bezpośredniego połączenia Szczecina z Gorzowem.

- Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty - które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu - traktuje jako plan minimum – informuje Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

ZOBACZ TEŻ:

- W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu. - dodaje Radosław Soćko.

Co dalej?

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Krótko o historii

Szlak kolejowy do Myśliborza został oddany do użytku 15 września 1912 roku. Ruch pasażerski trwał nieprzerwanie do końca lipca 1991 roku, a towarowy do końca kwietnia 1999 r. Do czerwca 2001 wykorzystywany był jedynie odcinek z Gorzowa do Baczyny. Wraz z początkiem 2006 roku linie do Myśliborza w całości skreślono z ewidencji PKP.

W 2008 roku firma Berger Bau GmbH, odpowiedzialna za budowę odcinka drogi S3 w rejonie Myśliborza, wyraziła chęć wykorzystywania odcinka Gorzów - Świątki przez okres około 2 lat w celu dowozu kruszywa do fabryki masy bitumicznej, która planowana była właśnie w miejscowości Świątki. Firma zwróciła się do dyrekcji kolei o przywrócenie użytkowania linii; jednocześnie zobowiązała się odbudować nieprzejezdną już wtedy linię kolejową na własny koszt (za kwotę blisko 1,5 mln zł.

W marcu 2009 ukończono prace mające na celu odbudowę linii kolejowej w kierunku Myśliborza. Zakład Linii Kolejowych w Gorzowie Wlkp. oficjalnie poinformował, że od 24 marca 2009 roku wznawia się ruch pociągów na szlaku kolejowym Gorzów - Myślibórz na odcinku do stacji Świątki. Pierwszy pociąg wyruszył z Gorzowa około godziny 13:00.

Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury nr FK - 4951-01/05 z dnia 07 września 2005 r. na odcinku od km 4,100 do km 48,603 linia została formalnie zlikwidowana.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński