To linia nr 415 z Gorzowa Wielkopolskiego do Myśliborza. Znalazła się wśród propozycji do programu Kolej Plus i przeszła do drugiego etapu. Byłby to powrót ruchu pasażerskiego po prawie 30 latach. Połączenie Gorzów Wielkopolski – Myślibórz uzupełnia inny projekt dotyczący modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Stąd już o krok do bezpośredniego połączenia Szczecina z Gorzowem.
- Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty - które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu - traktuje jako plan minimum – informuje Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
ZOBACZ TEŻ:
- W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu. - dodaje Radosław Soćko.
Co dalej?
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Krótko o historii
Szlak kolejowy do Myśliborza został oddany do użytku 15 września 1912 roku. Ruch pasażerski trwał nieprzerwanie do końca lipca 1991 roku, a towarowy do końca kwietnia 1999 r. Do czerwca 2001 wykorzystywany był jedynie odcinek z Gorzowa do Baczyny. Wraz z początkiem 2006 roku linie do Myśliborza w całości skreślono z ewidencji PKP.
W 2008 roku firma Berger Bau GmbH, odpowiedzialna za budowę odcinka drogi S3 w rejonie Myśliborza, wyraziła chęć wykorzystywania odcinka Gorzów - Świątki przez okres około 2 lat w celu dowozu kruszywa do fabryki masy bitumicznej, która planowana była właśnie w miejscowości Świątki. Firma zwróciła się do dyrekcji kolei o przywrócenie użytkowania linii; jednocześnie zobowiązała się odbudować nieprzejezdną już wtedy linię kolejową na własny koszt (za kwotę blisko 1,5 mln zł.
W marcu 2009 ukończono prace mające na celu odbudowę linii kolejowej w kierunku Myśliborza. Zakład Linii Kolejowych w Gorzowie Wlkp. oficjalnie poinformował, że od 24 marca 2009 roku wznawia się ruch pociągów na szlaku kolejowym Gorzów - Myślibórz na odcinku do stacji Świątki. Pierwszy pociąg wyruszył z Gorzowa około godziny 13:00.
Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury nr FK - 4951-01/05 z dnia 07 września 2005 r. na odcinku od km 4,100 do km 48,603 linia została formalnie zlikwidowana.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?