Pociągiem na EURO 2012

Monika Stefanek
Na EURO 2012 przez Szczecin przejeżdżać będą kibice m.in. z Lubeki, Hamburga czy Berlina. Jest szansa, że kolej wyremontuje przynajmniej część linii prowadzących do miast, gdzie rozgrywane będą mecze.
Na EURO 2012 przez Szczecin przejeżdżać będą kibice m.in. z Lubeki, Hamburga czy Berlina. Jest szansa, że kolej wyremontuje przynajmniej część linii prowadzących do miast, gdzie rozgrywane będą mecze. Marcin Bielecki
PKP obiecuje, że modernizacje odcinka do granicy z Niemcami oraz linii Szczecin-Poznań odbędą się.

Informacja PKP o stanie przygotowań do mistrzostw Europy, wzbudziła sporo zamieszania. Okazało się bowiem, że wśród planowanych inwestycji pominięto Szczecin. A przecież tędy, na mecze do Gdańska, Poznania czy Wrocławia, przejeżdżać będzie wielu kibiców, zwłaszcza z Niemiec i Skandynawii.

Szybciej do Berlina

- Na terenie Oddziału Regionalnego PKP PLK w Szczecinie nie przewiduje się prac modernizacyjnych, wynikających bezpośrednio z przygotowań do EURO 2012 - potwierdza Romana Nakoneczna z regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych w Szczecinie. - Jednak w najbliższych 4-5 latach będziemy prowadzić prace, które z pewnością usprawnią podróżowanie przed tą wielką imprezą sportową.

Oznacza to, że zapowiadane wcześniej inwestycje, zostaną zrealizowane. W sierpniu br. rozpocznie się modernizacja polskiego odcinka linii Szczecin-Berlin. Chodzi o 13,5 kilometra torów między Dworcem Głównym a granicą. Na remont tego odcinka podróżni czekali od lat. Do końca września br. ma zostać wymienionych ponad 7 km szyn. Na stacji Szczecin Gumieńce zostaną też przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Dodatkowo na trzech przejazdach niestrzeżonych pojawi się automatyczna sygnalizacja. Pozwoli to na zlikwidowanie ograniczeń w szybkości pociągów, które dotąd w tych miejscach obowiązywały. Prace pochłoną ok. 17,5 mln zł. Dzięki modernizacji pociągi będą mogły rozwijać prędkość nawet do 120 km na godzinę. Skróci to czas przejazdu o ok. 10 minut.

Skrócą dojazd nad morze

Zdaniem Romany Nakonecznej, nie jest również zagrożona modernizacja odcinka Poznań-Szczecin-Świnoujście. Cała linia nie będzie jednak gotowa na Euro 2012. Prace rozpoczną się wprawdzie w 2009 r., ale potrwają do 2015 r. Ich koszt to 1 miliard 250 milionów euro. Dużą część kosztów pokryje Unia.

- Dzięki modernizacji uzyskamy maksymalną prędkość 200 km na godzinę dla pociągów pasażerskich i 120 km na godzinę dla pociągów towarowych - informuje Romana Nakoneczna. - Obecnie trwa budowa komputerowego systemu sterowania ruchem na stacji Goleniów.

Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Czas przejazdu ze Szczecina do Świnoujścia ma skrócić się o kolejne 10 minut i wynieść 85 min.

Rezerwowy Wrocław

Obecnie trwa wymiana szyn na linii Gdańsk-Stargard Szczeciński, na odcinku między Białogardem a Świdwinem. Koszt inwestycji to 12,5 mln złotych. Modernizacja ma zakończyć się do końca br. Dzięki niej pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km na godzinę. Na liście projektów rezerwowych znalazł się natomiast remont linii do kolejnego miasta, w którym ma być rozgrywane EURO 2012 - Wrocławia. Na razie PLK planuje wymianę szyn i modernizację nawierzchni na moście w Podjuchach. Unowocześnione zostaną także urządzenia sterowania ruchem na stacji w Kostrzynie i Chojnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Oj, przyda sie modernizacja koleji... Panuje teraz straszne lobby samochodowe i wszystkim odbiło na tle autostrad. Kolej jest o wiele lepsza, aczkolwiek trzeba ja podreperować...
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie