Podobnie jak wszystkie poprzednie, nowy szynobus kolorystyką nawiązuje do barw województwa. Wyprodukowany został w polskiej spółce PESA z Bydgoszczy, która podobne szynobusy wysyła do Włoch i Szwajcarii.
- To ostatni już zakupiony szynobus spalinowy przez województwo - mówi wicemarszałek Wojciech Drożdż, który wraz z zachodniopomorskimi samorządowcami pojechał w inauguracyjną trasę do Kalisza. - Teraz nadszedł czas na zakup szynobusów z przeznaczeniem na trasy zelektryfikowane. Chodzi o połączenia Szczecina ze Świnoujściem, Chojną, Koszalinem i Choszcznem.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwszy będziemy mogli zakupić już w przyszłym roku. Ceny biletów na przejazd szynobusami nie zwiększą się, choć istniało takie zagrożenie. Krajowe Przewozy Regionalne,
do których należy szczecińska spółka, zażądały zwiększenia wkładu własnego województwa z 74 mln zł do 83 mln zł.
Tłumaczono to zwyżką cen energii i kosztów własnych. Nieoficjalnie mówiło się jednak, że poszczególne spółki nie gospodarują się najlepiej, a jedynym wyjątkiem są przewozy zachodniopomorskie. W trakcie negocjacji doszło do tego, że zachodniopomorskie zagroziły odłączeniem się od spółki. To przeważyło i nasz region wniesie tylko kwotę podobną do ubiegłorocznej, czyli 74,9 tys. zł. Tym samym nadal będziemy mieli najniższą w kraju stawkę za przejazdy.
Obecnie zachodniopomorskie Przewozy Regionalne mogą się pochwalić posiadaniem najnowocześniejszego taboru szynowego w Polsce. Każdy z dwunastu szynobusów jest bardzo ekonomiczny i spełnia wszelkie wymagania ekologii. Dysponuje 157 miejscami siedzącymi i 150 stojącymi. W środku klimatyzacja, monitoring i tempomat. W trakcie jazdy na kolorowych wyświetlaczach
przekazywane są podróżnym różne informacje, w tym o miejscu znajdowania się pociągu i następnej stacji.
Posiadacze laptopów mogą korzystać z komputerów podłączając się do specjalnych gniazdek. Obie kabiny WC (w tym specjalna dla niepełnosprawnych) działają w zamkniętym obiegu co oznacza, że żadna nieczystość nie jest wyrzucana już na tory.
Większość szynobusów (10 szt.) sfinansowana została ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a dwa z własnego budżetu województwa (w tym ten ostatni). Obsługują nie tylko trasy niezelektryfikowane (Szczecin - Kołobrzeg, Szczecinek, Kalisz Pomorski), ale również częściowo zelektryfikowane (Szczecin - Kamień Pomorski, Szczecin - Goleniów).
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?