Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po naszych torach jeździ już 12 superszynobusów

Marek Rudnicki [email protected]
Ostatni szynobus z serii spalinowych typu Atribo wyjechał wczoraj na linie obsługiwane przez zachodniopomorskie Przewozy Regionalne. Będzie obsługiwał trasę ze Szczecina do Kalisza Pomorskiego. Kosztował około 15 mln zł.

Podobnie jak wszystkie poprzednie, nowy szynobus kolorystyką nawiązuje do barw województwa. Wyprodukowany został w polskiej spółce PESA z Bydgoszczy, która podobne szynobusy wysyła do Włoch i Szwajcarii.

- To ostatni już zakupiony szynobus spalinowy przez województwo - mówi wicemarszałek Wojciech Drożdż, który wraz z zachodniopomorskimi samorządowcami pojechał w inauguracyjną trasę do Kalisza. - Teraz nadszedł czas na zakup szynobusów z przeznaczeniem na trasy zelektryfikowane. Chodzi o połączenia Szczecina ze Świnoujściem, Chojną, Koszalinem i Choszcznem.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwszy będziemy mogli zakupić już w przyszłym roku. Ceny biletów na przejazd szynobusami nie zwiększą się, choć istniało takie zagrożenie. Krajowe Przewozy Regionalne,
do których należy szczecińska spółka, zażądały zwiększenia wkładu własnego województwa z 74 mln zł do 83 mln zł.

Tłumaczono to zwyżką cen energii i kosztów własnych. Nieoficjalnie mówiło się jednak, że poszczególne spółki nie gospodarują się najlepiej, a jedynym wyjątkiem są przewozy zachodniopomorskie. W trakcie negocjacji doszło do tego, że zachodniopomorskie zagroziły odłączeniem się od spółki. To przeważyło i nasz region wniesie tylko kwotę podobną do ubiegłorocznej, czyli 74,9 tys. zł. Tym samym nadal będziemy mieli najniższą w kraju stawkę za przejazdy.

Obecnie zachodniopomorskie Przewozy Regionalne mogą się pochwalić posiadaniem najnowocześniejszego taboru szynowego w Polsce. Każdy z dwunastu szynobusów jest bardzo ekonomiczny i spełnia wszelkie wymagania ekologii. Dysponuje 157 miejscami siedzącymi i 150 stojącymi. W środku klimatyzacja, monitoring i tempomat. W trakcie jazdy na kolorowych wyświetlaczach
przekazywane są podróżnym różne informacje, w tym o miejscu znajdowania się pociągu i następnej stacji.

Posiadacze laptopów mogą korzystać z komputerów podłączając się do specjalnych gniazdek. Obie kabiny WC (w tym specjalna dla niepełnosprawnych) działają w zamkniętym obiegu co oznacza, że żadna nieczystość nie jest wyrzucana już na tory.

Większość szynobusów (10 szt.) sfinansowana została ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a dwa z własnego budżetu województwa (w tym ten ostatni). Obsługują nie tylko trasy niezelektryfikowane (Szczecin - Kołobrzeg, Szczecinek, Kalisz Pomorski), ale również częściowo zelektryfikowane (Szczecin - Kamień Pomorski, Szczecin - Goleniów).

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński