Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Planują opóźnienie

Ynona Husaim-Sobecka, 20 kwietnia 2006 r.
Mocno wyeksploatowane mosty na Autostradzie Poznańskiej miały być zastąpione nowymi przeprawami. Rozpoczęcie budowy władze miasta chcą odłożyć w czasie.
Mocno wyeksploatowane mosty na Autostradzie Poznańskiej miały być zastąpione nowymi przeprawami. Rozpoczęcie budowy władze miasta chcą odłożyć w czasie. Andrzej Szkocki
Szczecin może mieć kłopot z wykorzystaniem ponad 44 mln złotych z Unii Europejskiej. Miały być przeznaczone na budowę nowych mostów nad Regalicą i Odrą w ciągu Autostrady Poznańskiej.

- Nie stracimy tych pieniędzy - zapewnia wiceprezydent Leszek Dlouchy. - Po prostu chcemy przesunąć ich wydanie na 2008 rok.

Dokładnie rok temu Komitet Sterujący Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport przyznał Szczecinowi dofinansowanie na na I i II etap przebudowy Autostrady Poznańskiej. Było już gotowe pozwolenie na budowę i przetarg na wykonanie mostów. Roboty miały rozpocząć się jeszcze w 2005 roku. Do dziś jednak nie zdołano wyłonić wykonawcy.

Pierwszym problemem był nagły wzrost cen stali.

- Okazało się że tylko z tego względu, cena mostów wzrośnie o 20 mln złotych - narzekał Tadeusz Żabiński, dyrektor wydziału inwestycji urzędu miejskiego. - Trzeba było przeszacować cały kosztorys.

Teraz dwie firmy, które wystartowały w przetargu składają odwołania. Mosty Płock zaproponował cenę 79 mln złotych. Budimex Dromex dawał 84 mln złotych, to jest o 4 mln więcej niż zakładali urzędnicy.

- Ustawa o zamówieniach publicznych jest skomplikowana - mówi Leszek Dlouchy. - Nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć przetargu. To jest niezależne od nas.

Inwestycja miała zakończyć się w 2007 roku. Ostateczny termin rozliczenia kontraktu to czerwiec 2008 rok. Do tego czasu mosty muszą być gotowe, a wszystkie faktury zapłacone. Wtedy Szczecin otrzyma obiecane 44,3 mln złotych.

- Mam nadzieję, że radni nie będą blokowali uchwały - przypuszcza wiceprezydent. - Uważam, że uda się zmieścić w wyznaczonym terminie. Zostanie mniej czasu na budowę.

Marian Jurczyk zaproponuje na najbliższej sesji radnym przesunięcie terminu inwestycji o pół roku, do czerwca 2008 roku. To bardzo ryzykowne rozwiązanie, grozi poważnymi konsekwencjami finansowymi. Nie chodzi już nawet o te 44 mln złotych. Kara za niewykorzystanie przyznanych środków może być znacznie bardziej dotkliwa - w najgorszym przypadku Szczecin na 5 lat straci prawo ubiegania się o pieniądze z Unii Europejskiej.

Modernizacja całej Autostrady Poznańskiej kosztować ma 220 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński