MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Plac zabaw – kto odpowiada za jego bezpieczeństwo i czystość? Sprawdź, gdzie zgłaszać usterki, uszkodzenia i inne problemy

Za reagowanie na problemy związane z placem zabaw odpowiada jego właściciel lub zarządca. To również od niego można żądać odszkodowania w razie wypadku.
Za reagowanie na problemy związane z placem zabaw odpowiada jego właściciel lub zarządca. To również od niego można żądać odszkodowania w razie wypadku. Krystian Dobuszyński/Polska Press
Plac zabaw powinien być miejscem beztroskiej zabawy dzieci, jednak żeby był bezpieczny, trzeba o niego odpowiednio dbać. Niestety, zarządcy nie zawsze pilnują jego utrzymania i remontów. Podpowiadamy, co mówi prawo i jak można reagować, gdy pojawią się problemy takie jak śmieci, graffiti, usterki, zniszczenia czy niebezpieczne elementy.

Spis treści

Plac zabaw na osiedlu – kto odpowiada za jego stan i bezpieczeństwo?

Plac zabaw zawsze należy do kogoś i to właśnie właściciel lub zarządca odpowiada za jego stan i zapewnienie bezpiecznego użytkowania, a więc przeglądy, naprawy, remonty itp. Właścicielem może być m.in. osoba fizyczna, firma, wspólnota czy spółdzielnia mieszkaniowa. Informacja o podmiocie odpowiedzialnym za plac powinna znajdować się na jego terenie lub np. na ogrodzeniu. W przypadku osiedlowych placów zabaw w razie braku informacji najlepiej zwrócić się z zapytaniem do zarządu wspólnoty albo spółdzielni.

– Pamiętaj: na każdym placu zabaw powinny być widoczne dane kontaktowe do osoby/podmiotu, który jest odpowiedzialny za jego utrzymanie – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Właściciel lub zarządca ma też obowiązek dokumentowania wszelkich kontroli, napraw itp. czynności. W tym celu najczęściej prowadzi książkę placu zabaw, do której wgląd mają m.in. nadzór budowlany oraz Inspekcja Handlowa. Za zaniechania właścicielowi lub zarządcy grozi zwykle kara grzywny, a w poważniejszych przypadkach – nawet kara pozbawienia wolności.

Kto odpowiada za czystość placów zabaw? Ważna jest m.in. częstotliwość wymiany piasku w piaskownicach

Za czystość na placu zabaw także odpowiada właściciel lub zarządca obiektu. Warto jednak zaznaczyć, że kwestii tej nie regulują ogólnopolskie normy, a lokalne przepisy (najczęściej gminne przepisy dotyczące utrzymania porządku), które mogą się różnić w zależności od regionu. Prawo najczęściej wymaga regularnego opróżniania koszy na śmieci, usuwania śmieci z ziemi itp.

Właściciel lub zarządca jest też odpowiedzialny za higienę placu zabaw. Zgodnie z przepisami musi więc m.in. usuwać odchody zwierzęce i padłe zwierzęta, zwalczać gryzonie i insekty oraz prawidłowo gospodarować odpadami. Musi także dbać o spełnianie norm Sanepidu, m.in. regularnie wymieniać piasek w piaskownicach.

– Konieczna jest wymiana piasku w piaskownicach co najmniej przed oraz w trakcie sezonu letniego, a także każdorazowo po stwierdzeniu w nim obecności widocznych zanieczyszczeń (odpadów, odchodów zwierzęcych i innych) stwarzających zagrożenie dla zdrowia ludzi, szczególnie dzieci – wskazuje Główny Inspektorat Sanitarny.

Jak blisko okien budynków, śmietników, dróg może znajdować się plac zabaw?

Warto wiedzieć, że przepisy szczegółowo określają, jaka odległość musi być zachowana między placem zabaw a obiektami takimi jak drogi czy śmietniki. Naruszenia w tej kwestii warto zgłaszać nadzorowi budowlanemu. Minimalne dopuszczalne odległości to:

  • między placem zabaw a drogą (linią rozgraniczającą ulicę) – 10 m,
  • między placem zabaw a oknami pomieszczeń przeznaczonych na pobyt osób (np. mieszkań) – 10 m,
  • między placem zabaw a parkingiem – 7–20 m w zależności od wielkości parkingu.

Jeśli chodzi o tę ostatnią kwestię, to prawo wymaga zachowania 7-metrowego odstępu od parkingu do 10 stanowisk, 10-metrowego w przypadku parkingu na 11–60 stanowisk i 20-metrowego przy parkingach powyżej 60 stanowisk.

Kontrole stanu placów zabaw. Jakie obowiązki ma właściciel lub zarządca?

Właściciel lub zarządca placu zabaw odpowiada za jego stan i bezpieczeństwo użytkowników. W związku z tym ma on obowiązek regularnego kontrolowania stanu obiektu, co wynika z normy PN-EN 1176-7. Właściciel lub zarządca (lub osoba przezeń wyznaczona) musi przeprowadzać następujące kontrole:

  • kontrola pomontażowa – po zamontowaniu urządzeń, a przed otwarciem placu (musi ją przeprowadzić specjalista określony w normie, który powinien być jednostką niezależną, tj. niezwiązaną z montażem czy bieżącym utrzymaniem urządzeń);
  • rutynowa kontrola wzrokowa – minimum raz w tygodniu – obejmuje wzrokową ocenę stanu urządzeń i nawierzchni, ich czystości, zbieranie śmieci, wyrównanie piasku itp.;
  • kontrola zużycia – minimum raz na 1–3 miesiące – szczegółowa kontrola stanu nawierzchni, wyposażenia i ogrodzenia placu (zgodnie z wymogami producentów poszczególnych elementów);
  • kontrola główna – minimum raz w roku – całościowy audyt wykonywany przez profesjonalną, niezależną firmę zewnętrzną, sprawdzający stan nawierzchni i urządzeń, zużycie urządzeń, stan fundamentów i to, czy naprawy wpłynęły na bezpieczeństwo remontowanych obiektów.

Z każdej kontroli powinien zostać sporządzony protokół. W przypadku kontroli dokonywanych przez podmioty zewnętrzne (np. kontrola główna) właściciel lub zarządca obiektu ma obowiązek zastosować się do zaleceń pokontrolnych.

– Żaden program kontroli nie będzie spełniał swych funkcji, jeśli zalecenia pokontrolne nie będą wykonywane. Ważne, aby wymiana zużytych części czy ich impregnacja lub malowanie odbywały się wówczas, kiedy jest to konieczne, a nie dopiero na skutek działania organów kontrolnych. Jeśli niezbędna jest wymiana elementów – o ile to możliwe – należy używać oryginalnych części wytworzonych przez producenta lub przez niego zalecanych – podkreśla UOKiK.

Gdzie zgłaszać usterki, nieporządek i inne problemy z placami zabaw?

Wszelkie dostrzeżone problemy związane ze stanem placu zabaw należy zgłaszać właścicielowi lub zarządcy obiektu. Jeśli pojawiło się bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa (np. ostre elementy, uszkodzony mechanizm), warto w pierwszej kolejności zadzwonić na policję lub straż miejską – służby te zareagują zwykle szybko i skontaktują się z właścicielem placu.

– Samodzielnie nie naprawiaj zepsutych urządzeń. Najlepiej zostaw na nich kartkę z ostrzeżeniem i poinformuj osobę/instytucję odpowiedzialną za bezpieczeństwo tego miejsca – radzi UOKiK.

Niestety, praktyka pokazuje, że właściciele i zarządcy placów zabaw często nie dbają o nie tak, jak powinni. Jeśli na zgłaszane problemy nikt nie reaguje, warto jak najszybciej zgłosić problem urzędnikom nadzoru budowlanego. Z kolei problemy z zanieczyszczeniem (np. zwierzęce odchody w piaskownicy) należy zgłaszać do Sanepidu.

– Właściciele i zarządcy mis-r [małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej – przyp. red.] często dopuszczają do nieprawidłowości w zakresie zapewniania ich należytego stanu technicznego, higieniczno-sanitarnego i estetycznego oraz bezpieczeństwa użytkowania. Stwierdzono je na ponad 60 proc. skontrolowanych przez NIK obiektów – podaje raport Najwyższej Izby Kontroli z 2020 r. – Bywa, że wymagane przepisami kontrole okresowe stanu technicznego obiektów budowlanych w ogóle nie są przeprowadzane.

Trzeba jednak mieć świadomość, że nadzór budowlany często reaguje na zgłoszenia z opóźnieniem, a same procedury potrafią trwać długo. Jeśli właściciel obiektu nie reaguje na polecenia urzędników i nie przejmuje się nakładanymi karami, zmuszenie go do działania może zająć nawet kilka lat.

Wypadek na placu zabaw – co robić?

Jeśli dziecko doznało wypadku na placu zabaw, w pierwszej kolejności należy oczywiście udzielić mu niezbędnej pomocy medycznej. Następnie trzeba powiadomić o zaistniałej sytuacji podmiot odpowiedzialny za plac, czyli właściciela lub zarządcę. Jeśli do wypadku doszło wskutek wadliwie wykonanych, źle zamontowanych czy nieodpowiednio utrzymanych urządzeń (huśtawek, drabinek itp.), warto także niezwłocznie powiadomić powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego.

Rodzic czy opiekun może dochodzić odszkodowania od właściciela lub zarządcy placu, jeżeli do szkody doszło wskutek działania czy zaniechania właściciela lub zarządcy. Będzie tak np. w sytuacji, gdy wypadek nastąpił w związku z brakiem odpowiedniej konserwacji urządzeń. Obowiązek udowodnienia, że tak było, spoczywa na osobie zgłaszającej szkodę. Nie można żądać odszkodowania, jeżeli wypadek nastąpił z powodu niewłaściwego korzystania z placu przez dziecko czy zaniechania rodzica (np. brak nadzoru nad pociechą).

Dodaj firmę
Logo firmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa, pl. Powstańców Warszawy 1
Autopromocja

Sięgnij po energię ze słońca

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński