Plac Grunwaldzki w Szczecinie rondem "półturbinowym". Łatwiej zjechać, trudniej zaparkować

Marek JaszczyńskiZaktualizowano 
Pl. Grunwaldzki już po zmianach jako rondo "półturbinowe"
Najpierw odbyło się trasowanie, czyli wyznaczanie linii, a od dziś kierowcy, piesi i rowerzyści mogą korzystać z nowego oznakowania poziomego na placu Grunwaldzkim. To będzie sprawdzian dla kierowców.

Plac Grunwaldzki w Szczecinie rondem "półturbinowym"

Nowe oznakowanie zostało wprowadzone tymczasowo na trzy miesiące, maksymalnie do pół roku.

- Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania - mówi Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.

Zniknęły miejsca parkingowe na placu, m. in. te przy poczcie.

- W przypadku, w którym jasno będzie określone, iż prawy pas ruchu służy wyłącznie do skrętu w prawo spodziewamy się mniejszej kolizyjności pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie centralnym. Eliminacja miejsc postojowych również zwiększy przepustowość z uwagi na brak strat czasu, które powstają w skutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy - wyjaśnia Piotr Zieliński.

Sprawdzamy, jak kierowcy sobie radzą na pl. Grunwaldzkim. Zobacz zapis relacji na żywo na FB



Jaki jest cel zmian?

To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda. Dochodziło też do zdarzeń drogowych.

- Przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego - dodaje Piotr Zieliński.

Piesi i rowerzyści zyskali na tym, że mają do przebycia nie trzy pasy ruchu, ale tylko dwa, bo powstały tzw. azyle. Tym samym są mniej narażeni na niebezpieczeństwo.

ZOBACZ TEŻ:

Mówią kierowcy

Podobna organizacja ruchu działa już na Rondzie Uniwersyteckim. Są już pierwsze doświadczenia praktyczne, które można streścić w zdaniu: pomysł dobry, gorzej z kierowcami. Dochodzi do nieporozumień. Przypominamy: kierowcy wjeżdżający z lewego pasa na rondo kierują się na wewnętrzny pas ronda. Natomiast kierowcy z prawego pasa mogą zająć pas środkowy lub zewnętrzny.

- Pomysł będzie dobry, jeśli nauczymy się z niego korzystać. Na razie widzę zasadniczy problem - że zjechać można także z pasa środkowego. Fakt, że są odpowiednie strzałki i linie, ale na początku może dojść do problemu, gdy jadący pasem zewnętrznym będzie miał zakodowane, że zjeżdżać można z zewnętrznego i zająć dowolny pas po zjechaniu. Teraz zjeżdżać można zewnętrznym tylko na prawy pas, a dodatkowo można zjeżdżać z pasa środkowego ronda - zajmując potem lewy pas. Na początku będzie chyba trochę trąbienia - uważa pan Grzegorz, nasz czytelnik.

Plac Grunwaldzki to miejsce, gdzie jeździ pełno „eLek”. Na tym rondzie uczą się m.in. zawracania. Czy nowe oznakowanie będzie dodatkowym utrudnieniem?

- Dla kursantów to nie będzie trudne, bo już w trakcie jazd rozmawiamy o zmianach. Jak widzą strzałkę, to odpowiednio reagują. Gorzej z kierowcami, którzy jeżdżą na pamięć, z tymi będzie problem - mówi Marcin Sokół, instruktor nauki jazdy ze Szczecina.

ZOBACZ TEŻ: Pierwsze nowe rondo "półturbinowe" w Szczecinie już działa! [ZDJĘCIA]

Pierwsze nowe rondo "półturbinowe" w Szczecinie już działa! [ZDJĘCIA]

Trwa głosowanie...

I jak Wam się jeździ po "nowym" rondzie?



Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Gdzie powstaną, kiedy i dlaczego?

"Yellow boxy", czyli żółte kratki już w Szczecinie. Pomogą? [ZDJĘCIA]

Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019. Jak wypadł Szczeci...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-07-27T20:48:54 02:00, Gość:

Cytat : " To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda " Czyli co , chcecie wyeliminować zgodny z przepisami obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni ? To może jeszcze zacznijmy karać kierowców co w terenie zabudowanym jeżdża 50 km/h - no bo przecież można 98 km/h (żeby nie stracic prawa jazdy na 3 miesiące )

Obowiązek taki masz poza terenem zabudowanym. W terenie powinieneś zająć pas który umożliwi ci dalsze kontynuowanie jazdy zgodnie z przepisami i tym gdzie chcesz jechać. To jest kolizjogene przy zjeździe ze środkowego pasa i osobach objeżdżających rondo po zewnętrznym. Czy nowa organizacja się sprawdzi? zobaczymy.

G
Gość
2019-07-27T08:30:55 02:00, Gość:

Zlikwidować abonament dla mieszkańców , bez zniżek jak pozostali

Debil

G
Gość
2019-07-27T08:30:55 02:00, Gość:

Zlikwidować abonament dla mieszkańców , bez zniżek jak pozostali

Debil

B
Bartek

Gdzie jest jakas petycja za cofnieciem tego badziewia? Szczecin jako jedyna ostoja normalnych rond gdzie kierowcy moga normalnie myslec. Jestem za cofnieciem tego. Pomyslodawca niech lepiej wyprowadzi sie do paryza i namaluje takie pasy na charles de goile etoile poprosze chcalbym zobaczyc reakcje paryżan !!! Nie robmy ze szczecina nowej soli albo zielonej gory gdzie ludzie nie potrafia obslugiwac rond i potrzebuja swiatel na rondach SIC (!) Szczecin jedyna ostoja normalnego „Rondownictwa” prosze o jakies wskazowki dot petycji za cofnieciem tego pomyslu

v
viw
2019-07-27T20:48:54 02:00, Gość:

Cytat : " To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda " Czyli co , chcecie wyeliminować zgodny z przepisami obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni ? To może jeszcze zacznijmy karać kierowców co w terenie zabudowanym jeżdża 50 km/h - no bo przecież można 98 km/h (żeby nie stracic prawa jazdy na 3 miesiące )

Mistrzu prawego pasa na rondzie- powiedz mi po co są ronda z trzema pasami?? Na pewno nie po to aby niedzielni kierowcy objeżdżali je całe prawym pasem.

K
Kodeks
2019-07-27T20:48:54 02:00, Gość:

Cytat : " To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda " Czyli co , chcecie wyeliminować zgodny z przepisami obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni ? To może jeszcze zacznijmy karać kierowców co w terenie zabudowanym jeżdża 50 km/h - no bo przecież można 98 km/h (żeby nie stracic prawa jazdy na 3 miesiące )

Hehe, no u nas w mieście jak jedziesz 50km/h to jesteś intruzem na drodze. Ludzie nie mają wyobraźni niestety, może jak by w mediach było więcej kampanii społecznych pokazujących jak wygląda potrącenie pieszego np. przy 40 a przy 70 km/h lub zderzenia to by się zaczęli zastanawiać dlaczego to ograniczenie obowiązuje. W Polsce i tak jest to nagięte bo w krajach zachodnich jest 40 w terenie zabudowanym. I co najlepsze, w mieście jak jedziesz szybciej to i tak szybciej nie dojedziesz, no może minutę czy dwie, ale czy warto dla tej minuty narażać zdrowie czy nawet życie innych ?

G
Gość

Cytat : " To wyeliminowanie zachowań kierowców, którzy na zewnętrznym pasie objeżdżali pół ronda " Czyli co , chcecie wyeliminować zgodny z przepisami obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni ? To może jeszcze zacznijmy karać kierowców co w terenie zabudowanym jeżdża 50 km/h - no bo przecież można 98 km/h (żeby nie stracic prawa jazdy na 3 miesiące )

j
ja
2019-07-27T16:56:17 02:00, Gość:

Szkoda, że nie zrobili ronda pierścieniowego , 5 małych rond na dużym rondzie .To dopiero byłaby zabawa

tak popieram ronda pierścieniowe ruch lewostronny dla zmyłki tylko dla ciężarówek postawić kamery live i będziemy znani na całym świecie

G
Gość

Jak mam przejść przez jezdnię jak w połowie przejścia jest ono przekreślone ? To mogę tedy iść czy nie ?

G
Gość
2019-07-27T17:12:39 02:00, Gość:

I bardzo dobrz,tak trzymać.W końcu szczecinianie może nauczą sie jak należy poruszać się po rondach.Dziesięć lat temu sugerowałem podobne rozwiązanie.A to że większość kierowców ma cykora żeby wjechać na rondo z lewego pasa.Wystarczy przejechać się w godzinach szczytu od placu Grunwaldzkiego w kierunku placu Szarych Szeregów,prawy pas zabity, lewy luz.Stoją po 10 minut,a jak już wjadą na rondo to nieraz całe prawym pasem,Masakra

zgodnie z art.22 PRD

G
Gość

I bardzo dobrz,tak trzymać.W końcu szczecinianie może nauczą sie jak należy poruszać się po rondach.Dziesięć lat temu sugerowałem podobne rozwiązanie.A to że większość kierowców ma cykora żeby wjechać na rondo z lewego pasa.Wystarczy przejechać się w godzinach szczytu od placu Grunwaldzkiego w kierunku placu Szarych Szeregów,prawy pas zabity, lewy luz.Stoją po 10 minut,a jak już wjadą na rondo to nieraz całe prawym pasem,Masakra

G
Gość

Szkoda, że nie zrobili ronda pierścieniowego , 5 małych rond na dużym rondzie .To dopiero byłaby zabawa

D
Daniel

Jeżdżę rondem akademickim codziennie po kilka razy, i tak jak się spodziewałem, za każdym razem kierowcy wjeżdżający na rondo z lewego pasa wymuszają i wciskają się na środkowy już na rondzie - idealna sytuacja dla ludzi żyjących z wyłudzeń odszkodowań, 100% skuteczności w ciągu 2-3 przejazdów... No i druga rzecz, Ci co wcześniej zjeżdżając z ronda robili to z pasa środkowego, robią to teraz z wewnętrznego, więc niewiele się zmieniło. Rozwiązanie bardzo dobre ale niestety zdecydowana większość z tego co widzę nie potrafi z niego korzystać. Ciekawe ile już drogówka tam miała zdarzeń odkąd to ruszyło.

G
Gost

Faktycznie fotka 27 jest najlepszym przykładem naszego pięknego miasta. A mówią że Rosja to stan umysłu :)

D
Daniel

Ktoś chciał przypomnieć nam jakie są zasady poruszania się po rondzie

Ale wyszła z tego komedia i zwyczajnie w sposób absurdalny ktoś to zrealizował.

Ktoś kto projektuje te wdrożenia w Szczecinie powinien zmienić prace

1. brak znaków pionowych przed rondem współczuję temu kto przyjedzie z innego miasta

2. na pierwszym zdjęciu pięknie widać że jest sporo ścieżek rowerowych ale na rondzie już ich brak

3. piękne foto 6/35 gratka dla kierowcy autobusu, jak się zatrzymać żeby żadne drzwi autobusu nie otwierały się prze słupkami i jak pojechać z tego pasa na wprost

3. fotografia 2/35 i 9/35 kto odpowie na pytanie gdzie zaczyna się przejście dla pieszych jeśli częściowo jest przekreślone żółtymi pasami i czy to przejście tam jest ?

4. fotografia 13/35 pokazuje gdzie powinno być przejście dla pieszych dla ludzi w skarpetkach i sandałach

5, fotografia 27 z 35 pięknie obrazuje planowanie przestrzeni ulicznej miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych słupki zagradzające wjazd na te miejsce i parkometr.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3