Pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM został ochrzczony w Porcie Morskim [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (33 zdjęcia)
Pierwszy raz od wielu lat chrzest statku PŻM, M/s odbył się nie w Chinach, gdzie go zbudowano, a w Polsce. Jednostka należy do grupy laker-max we flocie PŻM i do największych jednostek, które mogą pływać na Wielkich Jeziorach amerykańskich.

M/s Gardno jest 59. statkiem Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzecim, odebranym z chińskiej stoczni Yangzijang w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się jeszcze o bliźniaki Gardna.

- Kolejne dwa chcemy odebrać ze stoczni jeszcze do końca tego roku - mówi Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM. - A przypominam, że były to statki skazane na zapomnienie przez poprzedni zarząd przedsiębiorstwa, wraz z pozostawionymi na nich wielomilionowymi zaliczkami armatorskimi. Kupiliśmy jednostkę na aukcji za cenę o około 40 proc. niższą od wywoławczej. Obecnie odzyskujemy wszystkie te porzucone masowce.

Dodał też z satysfakcją: - Po latach chudych i straconych, poprzedniego zarządu PŻM, "dobijamy" więc ponownie do sześćdziesiątki, choć życzyłbym sobie i całej załodze PŻM żebyśmy "dobijali" do sto sześćdziesiątki.

Jednostka ma nośność 36,6 tys. DWT. Należy do grupy laker-max, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora. We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii (typ "Miedwie" oraz typ "Isa").

Statek oddany PŻM 16 maja, nie od razu przypłynął do Polski. Najpierw załadował on w Korei Południowej wyroby stalowe, z którymi popłynął przez Pacyfik do Salwadoru, Meksyku i Stanów Zjednoczonych. W kolejnej podróży - z USA do Wielkiej Brytanii - transportował pelety drzewne. W swojej roli głównej, a więc "jeziorowca" wystąpił dopiero w trzeciej podróży, gdy popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee. Załadował kukurydzę, zawiózł ją do Bizerty w Tunezji, a w niedalekim porcie Annaba załadował fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych Police. I z tym ładunkiem zawinął do Portu Morskiego w Policach.

- Jestem naprawdę bardzo wzruszony - mówił tuż przed chrztem kpt. ż.w. Piotr Mikołajczyk, dowódca statku.
Matką chrzestną statku została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM, równie wzruszona jak wszyscy obecni przy chrzcie.

Obecny na uroczystości Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej stwierdził, że dziś Szczecin i port policki mają szansę "stać się głównym portem na Bałtyku". A nawiązując do ŻM i losów gospodarki morskiej:
- Nie ustaniemy, żeby PŻM wzmacniać. Premier Mateusz Morawiecki i minister Marek Gróbarczyk mają na sercu gospodarkę morską.

PŻM współpracuje z Zakładami Chemicznymi Police już od ponad 40 lat. Rocznie statki przywożą m.in. od pół do miliona ton fosforytów.

- Mamy do siebie zaufanie - powiedział po chrzcie Tomasz Panas, wiceprezes polickich zakładów. - Stanowimy przykład bardzo udanej współpracy polskiego dostawcy ładunków z polskim armatorem. Dlatego szczególnie cieszę się, ze pierwszy w historii polickiego portu chrzest statku, to chrzest jednostki PŻM.

W ciągu roku do portu polickiego zawija ponad 300 jednostek pełnomorskich. Przywożą nie tylko fosforyty, ale także apatyty, rudę ilmenitową, sól potasową oraz amoniak.

CZYTAJ TAKŻE:

Co z promem widmo? Rafał Zahorski: Główny projektant od 10 lat na emeryturze

Co z promem widmo? Rafał Zahorski: Główny projektant od 10 l...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
TakieTam
Dlaczego statki dla Polskiej Żeglugi Morskiej są "MADE IN CHINA" ?
 

 

J
Ja

Ta stocznia się tak reaktywuję jak budowa tego promu dla PŻB, i tak jak ten śmieszny klubik siatkarskie, który już padł na pysk. Nieudacznicy pisowscy i ich wspaniali wyborcy

25888

Zaremba co sie dzieje z promem?

j
johny
W dniu 11.12.2018 o 22:12, Jan65 napisał:

A ja myślałem że reaktywowana Stocznia Szczecińska go wybuduje. A to tak mnie PiS okłamał. Byłem koło stoczni a tam pusto wiatr hula.

Okłamał cie bo reaktywuje stocznie ??  A kto ją zamknął na całe lata, może też wiatr czy raczej twoi POidole

C
Ck
W dniu 11.12.2018 o 22:12, Jan65 napisał:

A ja myślałem że reaktywowana Stocznia Szczecińska go wybuduje. A to tak mnie PiS okłamał. Byłem koło stoczni a tam pusto wiatr hula.

bo to nie jest zwykły wiatr to jest wiatr historii
J
Jan65

A ja myślałem że reaktywowana Stocznia Szczecińska go wybuduje. A to tak mnie PiS okłamał. Byłem koło stoczni a tam pusto wiatr hula.

J
Jan65

A ja myślałem że reaktywowana Stocznia Szczecińska go wybuduje. A to tak mnie PiS okłamał. Byłem koło stoczni a tam pusto wiatr hula.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3