184 słuchaczy rozpoczęło naukę i będą zdobywali wiedzę w liceum ogólnokształcącym oraz na kursach kwalifikacyjnych CKU przy Oddziale Zewnętrznym w Stargardzie, w zawodzie m.in. cukiernika, kucharza, ślusarza, operatora obrabiarek numerycznych CNC, projektanta obiektów architektury krajobrazu. W związku z podpisaniem porozumienia pomiędzy Areszt Śledczy w Szczecinie i Akademią Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie, licealiści po zdaniu matury będą mieli możliwość kontynuowania nauki na uczelni wyższej.
To niezwykle ważny moment, który otwiera nowy rozdział dla osadzonych, dając im szansę na zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Dzięki tej inicjatywie, osoby przebywające w warunkach izolacji więziennej mają realną możliwość lepszego przygotowania się do powrotu na wolność oraz odbudowy swojego życia po odbyciu kary pozbawienia wolności. Połączenie nauki z pracą, bo taką możliwość mają słuchacze CKU Stargard, pozwala nie tylko na zdobycie nowego zawodu, ale również na spłacanie swoich zobowiązań, co jest istotnym krokiem w procesie reintegracji społecznej.
W tym samym czasie inaugurację roku szkolnego 2024/2025 rozpoczęto w Zakładzie Karnym w Czarnem, w Centrum Kształcenia Ustawicznego, który w przekonaniu kadry penitencjarnej stanowi istotny element powrotu skazanych do społeczeństwa. CKU Czarne to placówka edukacyjna, w której od wielu lat osadzeni z całej Polski zdobywają lub uzupełniają swoje wykształcenie. Obecny rok szkolny w CKU rozpoczęło 183 słuchaczy, a w tym 82 słuchaczy rozpoczynających naukę w 3 kwalifikacyjnych kursach zawodowych w tym zawodach: fryzjer, kucharz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Podstawowym zadaniem placówki jest prowadzenie kształcenia ogólnego w ramach liceum ogólnokształcącego i przygotowanie do przystąpienia do egzaminu maturalnego oraz kształcenia zawodowego i przygotowanie do egzaminu zawodowego, a zdobyte zawody będą przydatne w warunkach wolnościowych.
W czasie uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego zachęcano uczniów do wykorzystania produktywnie czasu spędzonego w szkole na przyswajaniu wiedzy, nabyciu nowych umiejętności i podjęcia wysiłku, który na pewno będzie procentował w przyszłości. Proces kształcenia i nauki osadzonych jest szczególnie ważny dla działań resocjalizacyjnych w przekonaniu kadry okręgu koszalińskiego, co zostało podkreślone na uroczystościach inauguracji roku szkolnego przez Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Koszalinie płk. Tomasza Raczyka. Podjęcie wysiłku edukacyjnego jest pierwszym krokiem do zmiany własnych przekonań, to istotny element w kierunku zmiany postaw osadzonych oraz ich reintegracji w społeczeństwie. Dzięki wsparciu nauczycieli osadzeni mają szansę na nowy start i lepszą przyszłość po opuszczeniu murów jednostki penitencjarne.