– Mosty Berdychowskie, do budowy których stosowane są najlepsze rozwiązania i materiały, będą wizytówką naszego miasta - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydenta Poznania. – W tym tygodniu przypłynęła do nas specjalna barka, która posłuży do budowy tymczasowych podpór w nurcie rzeki. Nocami dostarczane są także wielkogabarytowe elementy konstrukcyjne na teren budowy tej przeprawy. To pokazuje, jak dużym przedsięwzięciem jest ta inwestycja Mosty, które będą gotowe w przyszłym roku, będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Połączą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z terenami Politechniki i Maltą.
Wykonawca pieszo-rowerowych przepraw rozpoczął w środę, 17 kwietnia pierwsze prace w nurcie rzeki z pokładu barki. Ta wraz z pchaczem zacumowała w poniedziałek, 15 kwietnia przy moście Królowej Jadwigi.
– Barka na Warcie to zestaw składający się z trzech jednostek. Największa to ponton o wyporności 200 ton, o długości ponad 40 metrów – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Drugim elementem jest tzw. pchacz o mocy silnika 230 koni mechanicznych, długi na ponad 20 metrów. Trzecią jednostką jest żuraw o udźwigu 90 ton. Cały ten zestaw jest potrzebny przy budowie podpór tymczasowych w nurcie rzeki, które to z kolei są konieczne przy montażu elementów konstrukcyjnych mostów. We wtorek na pontonie ustawiony został żuraw i zabezpieczony mocnymi łańcuchami, by w środę można było już ustawić cały zestaw w docelowym miejscu.
Zobacz też: Kolejny wielki transport dotrze w nocy do Poznania. Jak wyglądał poprzedni? Mamy zdjęcia!
Również we wtorek, 16 kwietnia na Chwaliszewo trafiły rury o długości 21 metrów: szesnaście takich odcinków stworzy główny trzon podpór, które umożliwią odpowiednie tymczasowe posadowienie elementów mostów.
– Po zakończeniu prac konstrukcyjnych podpory zostaną zdemontowane, a obie przeprawy będą opierać się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. – W najbliższych dniach powstaną dwie podpory tymczasowe w nurcie Warty, każda wybudowana zostanie z ośmiu długich rur, na których zamontowane zostaną stalowe profile, stanowiące oczep podpór montażowych. W kolejnym kroku wykonawca zajmie się montowaniem stalowych klatek na wysokości odpowiadającej niemal docelowej konstrukcji mostu. Na górze klatek zamontowany zostanie oczep, który posłuży bezpośrednio do oparcia konstrukcji stalowej łuku mostu pieszo-rowerowego.
Do tej pory nad Wartostradą, po stronie Berdychowa oraz po drugiej stronie – od Ostrowa Tumskiego, pojawiły się pierwsze elementy łuku przyszłej przeprawy, na którym będzie zostanie konstrukcja, po której poruszać się będą piesi i rowerzyści.
– Na plac budowy na bieżąco dostarczane są kolejne elementy konstrukcji z Krakowa i Radomska, gdzie prowadzone są próbne montaże, weryfikujące poprawność ich wykonania – przedstawiają PIM. – Na placu budowy elementy te są montowane i spawane w całość. Do scalania tak dużych konstrukcji wykorzystywane są żurawie o udźwigu 500 i 450 ton, a największe, stalowe części mostów liczą 26 metrów długości. Części konstrukcji łuku i pomostu są zaprojektowane jako przekroje zamknięte. Przypominają wyglądem stalowe skrzynie. Wykonano w nich włazy, do których wchodzą uprawnieni spawacze i łączą konstrukcję od środka. Prace spawalnicze prowadzone są również z poziomu gruntu.
Inwestor dodaje, że ponieważ dostarczono przewidziane na tym etapie elementy wielkogabarytowe, to od 18 kwietnia ponownie możliwe będzie parkowanie w ciągu ul. Wieżowej oraz w rejonie skrzyżowania tej ulicy z ul. Nowe Zagórze.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?