Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsi w Polsce będziemy mieli supernowoczesne Linki

Marek Jaszczyński
Linki będą miały system klimatyzacji oraz system informacji pasażerskiej, dla pasażerów przewidziano 121 miejsc siedzących.
Linki będą miały system klimatyzacji oraz system informacji pasażerskiej, dla pasażerów przewidziano 121 miejsc siedzących. PESA SA
Zarząd województwa podpisał umowę z bydgoską PESĄ na wykonanie dwóch szynobusów. Wielki przegrany, czyli nowosądecki NEWAG walczył o kontrakt, ale jego odwołanie było bezskuteczne.

Pierwszy pojazd ma trafić do nas, do grudnia tego roku, kolejny dotrze do Szczecina w połowie 2013 roku. Będą to najnowocześniejsze pojazdy tego typu w Polsce. Wartość kontraktu ponad 24 mln złotych. Składy dostarczy wytwórnia z Bydgoszczy.

- Cały czas unowocześniamy tabor - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Planujemy zakup siedmiu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i siedmiu używanych EZT, które będziemy modernizować.

W tle podpisanej umowy pozostał spór. Newag wcześniej wygrał postępowanie, proponując cenę 23 mln. 985 tys. zł. brutto. Jednak nie dostarczył dokumentów poświadczających, że procedura homologacyjna zakończy się dopuszczeniem na niemieckie tory. W tej sytuacji wybrano Linki bydgoskiej Pesy, która wyceniła je wcześniej na 24 mln. 600 tys. zł. brutto. Firma z Nowego Sącza wniosła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, jednak KIO odrzuciła odwołanie firmy NEWAG. Tymczasem Pojazdy Szynowe PESA SA przedłożyły w Urzędzie Marszałkowskim wymagane w specyfikacji dokumenty.

Linki będą jeździły w Czechach i w Niemczech. Zaprojektowano je przede wszystkim z uwzględnieniem czterech scenariuszy zderzeniowych (to zderzenie dwóch analogicznych pojazdów przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu z cysterną (naczepą) o masie 15 t przy prędkości 110 km/h oraz zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (np. samochód, zwierzę), które gwarantują bezpieczeństwo pasażerów.

Pojazdy dla zachodniopomorskiego będą mogły osiągać prędkość 120 kilometrów na godzinę. Na pokładzie pasażerowie będą mogli korzystać z bezprzewodowego internetu. Niska podłoga w strefie wejść oraz oraz wysuwane stopnie znacznie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z peronów.
Nowe szynobusy będzie też można łączyć w zespoły ze "Smerfami" (SA - 136 o 157 miejscach siedzących).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński