Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pięć cylindrów w Audi TT RS

Wojciech Frelichowski
Zewnętrznie Audi TT RS wyróżnia się m.in. wydatnym przednim zderzakiem z zaakcentowanymi wlotami powietrza
Zewnętrznie Audi TT RS wyróżnia się m.in. wydatnym przednim zderzakiem z zaakcentowanymi wlotami powietrza Fot. Audi
Audi powróciło do pięciocylindrowych silników. Taki motor, o pojemności 2,5 litra i mocy 340 KM, jest montowany w nowej wersji modelu TT RS.

Audi TT RS jest pierwszym typowym samochodem sportowym w rodzinie modeli RS, które są usportowionymi wersjami pojazdów marki Audi. Przypomnijmy, że było już Audi RS4 i Audi RS6. Opracowaniem tych samochodów, także modelu TT RS, zajęła się spółka quattro GmbH, która jest sportowy działem marki Audi. Audi TT RS jest proponowane w dwóch odmianach: jako coupe oraz jako roadster z odkrywanym dachem.

Wzmacnianie mocy

Pięć cylindrów w Audi TT RS
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

Pięciocylindrowy silnik turbo, który znalazł się pod maską modelu TT RS, to jednostka o wysokich możliwościach. Z pojemności 2.480 ccm uzyskano moc 340 KM. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm jest dostępny już przy 1.600 obrotów i pozostaje niezmienny do 5.300 obr./min.

Kadłub tego motoru wykonano z żeliwa wermikularnego - nowoczesnego materiału, znanego z dużych silników wysokoprężnych TDI, łączącego w sobie wysoką wytrzymałość z niewielkim ciężarem. Audi jest pierwszym producentem samochodów, który wykorzystał ten materiał w silniku benzynowym. Ciekawe rozwiązania pojawiły się w głowicy cylindrów. Ten element odlano ze stopu aluminium odpornego na wysokie temperatury, a zawory wylotowe są dodatkowo chłodzone sodem.

Duże osiągi, oszczędnie spalanie

Pięć cylindrów w Audi TT RS
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

Jak twierdzi producent Audi TT RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, od 0 do 200 km/h w 15,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Tym samym TT RS jest najszybszym seryjnie produkowanym samochodem sportowym w klasie kompaktowej.
Jednak pomimo wysokiej mocy ten pięciocylindrowy silnik oszczędnie obchodzi się z paliwem - średnio zadowala się 9,2 litrami/100 km w wersji coupe (roadster: 9,5 l/100 km).

Zadbano też o efekty akustyczne. Odstęp zapłonów wynosi 144 stopnie i kolejność zapłonu następuje na przemian w bezpośrednio sąsiadujących cylindrach i w daleko od siebie oddalonych. W ten sposób powstaje ciekawe efekty dźwiękowe, do których przyczynia się także geometria układu dolotowego i wydechowego.

Stały napęd

Pięć cylindrów w Audi TT RS
Fot. Audi

(fot. Fot. Audi)

W seryjnym wyposażeniu TT RS jest stały napęd na cztery koła quattro. Jego głównym podzespołem jest sprzęgło wielotarczowe, sterowane elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Aby poprawić rozdział obciążenia osi, zostało ono tuż przed mechanizmem różnicowym tylnej osi.

We wnętrzu głównego sprzęgła znajduje się zespół tarcz pracujący w kąpieli olejowej, który może być płynnie dociskany przez odpowiednio regulowane ciśnienie hydrauliczne. Moduł sterowania analizuje w sposób ciągły warunki jazdy. W przypadku wystąpienia poślizgu na przednich kołach, napędzana elektrycznie pompa tłokowo-pierścieniowa błyskawicznie zwiększa ciśnienie oleju, dzięki czemu sprzęgło przenosi dużą część momentu napędowego na tylne koła. Proces ten trwa tylko kilka milisekund.
Z silnikiem i napędem quattro konfigurowana jest manualna, sześciobiegowa przekładnia nowego typu.

Spoilery i bajery

(fot. Fot. Audi)

Zewnętrznie Audi TT RS odróżnia od zwykłego modelu TT wydatnym przednim zderzakiem z wyraźnie zaakcentowanymi wlotami powietrza po bokach. Z tyłu zaś zderzak wbudowany jest wkład dyfuzora otaczający dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych oraz stały, szeroki spojler na pokrywie bagażnika. Poprawia on nie tylko wygląd auta, ale również zwiększa docisk tylnej osi, a tym samym stabilność przy dużych prędkościach. Jako alternatywa dostępny jest spojler ze zwykłego modelu TT, który przy prędkości 120 km/h wysuwa się samoczynnie, a przy 80 km/h chowa się.

Ponadto zawieszenie TT RS jest obniżone o 10 milimetrów, a nadwozie posadowiono na pięcioramiennych, aluminiowych obręczach o średnicy 18 cali z oponami w rozmiarze 245/40.
Kabina jest utrzymana w czarnym kolorze. Elementy dekoracyjne ze szczotkowanego matowego aluminium należą do wyposażenia seryjnego. Na listwach w progach, obrotomierzu i kierownicy umieszczone jest logo TT RS. We wnętrzu szczególnie przyciąga wzrok wielofunkcyjna sportowa kierownica skórzana i sportowe fotele pokryte kombinacją skóry i Alcantary. Automatyczna klimatyzacja i sprzęt audio "concert“ z napędem CD również należą do wyposażenia seryjnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński