Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pazim w Szczecinie. 12 grudnia 1990 roku wmurowano kamień węgielny. Zobacz, jak powstawał kompleks - zdjęcia, wideo

Marek [email protected]
Wkopanie kamienia węgielnego 12 grudnia 1990 r. Pierwsze cegły ustawia Janusz Biliński, dyrektor naczelny Pazim Joint Venture Ltd. Szczecin. Z lewej Hans Peter Haselsteiner z Ilbau GmbH, a po prawej Mieczysław Andruczyk, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej (zdjęcie z lewej). Po upływie niespełna 2 lat od wkopania kamienia węgielnego w samym sercu miasta pojawiło się potężne centrum biurowo-handlowo-bankowe wraz z pierwszym w Polsce hotelem sieci Radisson. Dziś Pazim, obok Wałów Chrobrego, jest najbardziej rozpoznawalną budowlą Szczecina w kraju.
Wkopanie kamienia węgielnego 12 grudnia 1990 r. Pierwsze cegły ustawia Janusz Biliński, dyrektor naczelny Pazim Joint Venture Ltd. Szczecin. Z lewej Hans Peter Haselsteiner z Ilbau GmbH, a po prawej Mieczysław Andruczyk, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej (zdjęcie z lewej). Po upływie niespełna 2 lat od wkopania kamienia węgielnego w samym sercu miasta pojawiło się potężne centrum biurowo-handlowo-bankowe wraz z pierwszym w Polsce hotelem sieci Radisson. Dziś Pazim, obok Wałów Chrobrego, jest najbardziej rozpoznawalną budowlą Szczecina w kraju. Fot. Pazim
12 grudnia 1990 roku na pustym placu między aleją Wyzwolenia i ulicą Jana Matejki wkopano kamień węgielny pod przyszły kompleks biurowy Pazim w Szczecinie. Było to niemal równo 10 lat po oddaniu do użytku 17-piętrowego wieżowca telewizji.
Pazim, paLdziernik 92

Budowa Pazimu w Szczecinie, widok od strony Rayskiego

Centrum Zarządzania Flotą

Centrum Zarządzania Flotą

Pierwsze przymiarki do budowy całego kompleksu morskiego były już w latach siedemdziesiątych. To wówczas firmy PŻM, Hartwig, Agencja Morska, Baltona oraz Transocean planowały scentralizować swoje biura, wznosząc kompleks biurowy z niewielką częścią handlową, który stanowiłby Centrum Zarządzania Flotą. Projekt ewoluował adaptując się do zmian gospodarczych. Finalnie realizowany był jedynie przez Polską Żeglugę Morską.

Pazim miał być pierwszym nowoczesnym wieżowcem w Szczecinie, choć nie jedynym. Niestety, na tym jednym poprzestano. Spółkę Pazim, od której wzięła się nazwa wieżowca, utworzyła 16 maja 1990 r. Polska Żegluga Morska.

W zamierzeniu nowa budowla miała stać się wizytówką szczecińskiej przedsiębiorczości. Obiekt z lotu ptaka kształtem przypomina statek. Projekt architektoniczny stworzył zespół złożony z Mili Dumencić'a, Miro Geng'a, Josipa Rukavina i Stanisława Kondarewicza. Budowę obiektu powierzono firmie Ilbau z Wiednia, wcześniejszemu wykonawcy hotelu "Mariott" w Warszawie. Założenia mówiły o powstaniu olbrzymiego kompleksu biurowo-hotelowo-handlowego z 22 piętrowym biurowcem oraz podziemnym garażem na 350 miejsc. Budowa miała trwać zaledwie 24 miesiące, co było ewenementem we wczesnych latach kapitalizmu.

Inwestycja od początku była ambitnym przedsięwzięciem. Plac pomiędzy alejami Wyzwolenia i ówczesną ulicą Buczka (dziś Józefa Piłsudskiego) oraz ulicami Malczewskiego i Matejki stał pusty. Miał też inny niż dziś kształt, związany z przedwojennym układem ulic. Ówcześni miejscy planiści od dawna wiązali przestrzeń w ścisłym centrum przy placu z rozwojem infrastruktury biurowo-usługowej i nowoczesnym centrum handlowym. W planach, co warto przypomnieć, była też budowa wysokościowców w kilku innych, pobliskich miejscach, tam gdzie dziś stoi Galaxy, gdzie powstaje Nowa Kaskada oraz przy pl. Hołdu Pruskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński