Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Patrząc na Polskę i jej interesy z Unii - nie jest najlepiej

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Rząd mało aktywny w sprawach istotnych dla gospodarki polskiej. Kłopoty z dokończeniem S3. „Nadodrzanka” to nie korytarz transportowy Europy.

Podsumowanie 2,5 roku działalności w Parlamencie Europejskim prof. Dariusza Rosatiego. Nie wszystkie informacje, które ujawnił, są optymistyczne dla naszego regionu.

Pierwsza dotyczy Z.Ch.Police, naszego czołowego producenta nawozów sztucznych.

- W nowym rozporządzeniu Komisji Europejskiej dotyczącym właśnie nawozów pojawiają się m.in. innymi limity zawartości kadmu i chromu - mówi europoseł. - Są bardzo, bardzo rygorystyczne, a my takiej technologii nie posiadamy, aby metale ciężkie rugować z fosforytów. Te zbyt szybko narzucone ograniczenia mogą negatywnie wpłynąć na produkcję i sprzedaż nawozów fosforowych i kondycję firmy z Polic.

Kolejna nie najlepsza wiadomość dotyczy dokończenia S3. Poprzedni rząd PO zapewniał, że dogadał się z Czechami w sprawie kontynuacji tej trasy po stronie czeskiej do Lubawki. Podobne zapewnienia składał po wyborach obecny rząd.

- Prawda jest taka, że Czesi nic nie robią. Poza tym tego ostatniego odcinka nie ma na mapie drogowej. Kłócimy się z komisją Europejską, bo dla Polski to ważna trasa. Kłopot w tym, że ten odcinek nie leży w korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej - TEN-T. Mamy dwie drogi w TNT-T, naszą S3 i S19 po wschodniej stronie, ale obie zbiegają się koło Katowic. Komisja traktuje więc zakończenie naszego odcinka w Lubawce jako boczną odnogę.

Podobnie jest z zaniedbaną od dziesięcioleci drogą kolejową tzw. Nadodrzanką. Mimo, że Komisja kładzie nacisk na rozwój kolejnictwa (w tym rozdaniu finansowym drogi nie mają już priorytetu) stwierdza, że to nie jest TEN-T. Pieniądze więc są, ale na linię kolejową Szczecin - Poznań - Wrocław.

- W Nadodrzankę trzeba włożyć fundusze z koperty krajowej, ale nie wiem, czy rząd to zrobi.

Poseł ujawnił też, że planuje opracowanie ekspertyzy dotyczącej przemysłu stoczniowego i jego przyszłości. Założenia przygotowuje do niej były wojewoda Marek Tałasiewicz.

Opowiedział też o walce wszystkich europosłów polskich przeciw Nord Stream II, który nie spełnia założeń pakietu energetycznego, a którego realizacja zagraża Polsce. A także o rozpoczęciu w Komisji prac nad wspólnym budżetem euro, co oznacza w praktyce, że państwa spoza strefy euro (w tym Polska) dostaną przy następnym rozdaniu dużo mniej pieniędzy.

- To ważne dla polskiej racji stanu, ale jak obserwuję, polskie władze są mało aktywne w tej sprawie, a jak zapadnie decyzja, będzie już za późno.

Polecamy na gs24.pl:

Zobacz zdjęcia lotnicze odcinka drogi S6 Goleniów – Kiełpino

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński