Od 11 stycznia obowiązuje nowy cennik biletów w spółce PKP Intercity. Stawki za przejazd wzrosły średnio nawet o 18% w zależności od rodzaju połączeń. Ta decyzja spotkała się z falą krytyki. Podwyżkom sprzeciwiają się także przedstawiciele partii Razem.
- W tej chwili w Polsce społeczeństwo zmaga się z bardzo dużym kryzysem. Mamy duże podwyżki cen żywności, energii elektrycznej czy gazu. Najgorsze, co można w tej chwili zrobić, to uderzyć w mobilność Polaków. Chodzi o te osoby, które codziennie dojeżdżają do pracy, szkoły czy na uczelnię - mówiła podczas sobotniej konferencji pod Urzędem Wojewódzkim w Szczecinie Izabela Olbratowska, radna krajowa partii Razem.
Konieczna pomoc rządu
Podwyżki cen biletów są związane głównie ze wzrostem cen za energię elektryczną. Mimo droższych biletów nie poprawiły się standardy ani czas przejazdu. Przedstawiciele lewicy mają na to konkretne rozwiązania.
- Postulujemy o zamrożenie cen dla PKP Intercity, wnosimy o wyłączenie podatku VAT z biletów PKP i wyłączenie opłaty, którą PKP Intercity płaci za użytkowanie torów kolejowych. Uważamy, że Państwo powinno dopłacać spółkom kolejowym do opłat za energię elektryczną - wymienia kolejne pomysły Izabela Olbratowska.
Radna partii Razem uważa, że podwyżki cen odstraszą ludzi od podróżowania pociągami, co przełoży się na spadek rozwoju polskiej kolei i rentowności przewozów.
Petycja w sprawie pociągu EIC Chrobry
Przedstawiciele Lewicy zwrócili uwagę szczególnie na jedno połączenie pomiędzy Szczecinem i Warszawą, które jest realizowane przez Ekspres Intercity Chrobry.
- Jest to pierwszy pociąg wyjeżdżający ze Szczecina do stolicy i ostatni powrotny z Warszawy. Skupiliśmy się na nim, ponieważ porusza się ze średnią prędkością poniżej 80 km/h, a podróż ze Szczecina do Warszawy zajmuje średnio 6 godzin i 46 minut, a za tą przyjemność zapłacimy 182 złote - tłumaczył Adam Kościelak, radny krajowy partii Lewica Razem.
Cena za przejazd pierwszą klasą przekracza nawet 260 złotych. Partia Razem postuluje o zmianę kategorii handlowej pociągu z Ekspres Intercity na Intercity. Spowoduje to znaczny spadek cen biletów.
- Pociąg, który jedzie 80 km/h nie jest ekspresem - argumentuje Kościelak - W marcu ubiegłego roku z uwagi na kryzys uchodźczy, PKP zmieniło kwalifikację tego pociągu na pociąg Intercity. To spowodowało spadek ceny biletów o około 100 złotych. W lipcu przywrócono jednak kategorię Ekspres Intercity. Stworzyliśmy petycję do pana ministra Adamczyka (Andrzej Adamczyk - minister infrastruktury), a także do PKP Intercity o to, żeby tę kategorię Intercity przywrócić - tłumaczył.
Petycja jest dostępna w wersji on-line i pojawiają się już pod nią pierwsze podpisy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót