reklama

Otwarcie Muzeum Technik i Komunikacji w Szczecinie z oporami. Tramwaj był za ciężki [wideo, zdjęcia]

(JASZ)Zaktualizowano 
Oficjele musieli pchać tramwaj, przed otwarciem muzeum Fot. Marcin Bielecki
Nie było wstęgi, był za to wjazd zabytkowego tramwaju Bremen do dawnej hali tramwajowej. A właściwie jego "uroczyste wepchnięcie". Z pewnymi oporami otwarto najmłodsze muzeum w Szczecinie.

Godziny otwarcia

Fot. Marcin Bielecki

(fot. Fot. Marcin Bielecki)

Godziny otwarcia

Przez pierwsze trzy dni - od 22 do 24 października - muzeum będzie otwarte od godz. 10 do 22. Od 26 października muzeum będzie już czynne w innych godzinach.

Godziny otwarcia:
wtorek - godz. 10-15 - wstęp wolny
środa - godz. 10-16
czwartek - godz. 10-16
piątek - godz. 10-18
sobota - godz. 10-18
niedziela - godz. 10-15
poniedziałek - nieczynne.

Mimo pewnych trudności, Stanisław Horoszko, dyrektor muzeum i Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, a także Nygaard Enok, ambasador Królestwa Norwegii przy pomocy ochotników przepchnęli tramwaj do zajezdni.

- Tramwaj waży około 8 800 kilogramów - mówi Roman Mirek - motorniczy, który kierował Bremenem. - Nie pierwszy raz był pchany siłą ludzkich mięśni, jednak wcześniej bywało łatwiej.

Od jutra muzeum jest otwarte dla zwiedzających.

Muzeum Technik i Komunikacji w Szczecinie znajduje się przy ul. Niemierzyńskiej 18a

Wystawy stałe muzeum + wybrane pojazdy

Fot. Marcin Bielecki

(fot. Fot. Marcin Bielecki)

Ceny biletów:

normalny - 10 zł
ulgowy - 5 zł
rodzinny (dwoje dorosłych i do trójki dzieci) - 24 zł
grupowy (minimum 10 osób) - 5 zł od osoby
Eureka ruchu jest dodatkowo płatna - 3 zł do każdego rodzaju biletu.

Szczecińska motoryzacja w latach1919-1967

Lata 1919-1945

- STOEWER: pierwszy czteroosobowy samochód opuścił fabrykę Stoewera w 1899 r. Szczecińskie samochody należały do najlepszych w Europie, były tanie, nowoczesne i bardzo popularne na starym kontynencie. Pozwoliły fabryce przetrwać kryzys początku lat 30 XX w., co nie udało się większości niemieckich firm motoryzacyjnych. Na świecie zachowało się ponad 200 egzemplarzy stoewerów. Nasz stoewer V5 pochodzi z 1932 r.

- ALBA - fabryka Alba-Werke działała w Mierzynie w latach 1918-1926. Muzealny lekki motocykl alba został wyprodukowany prawdopodobnie w 1919 r. Nie miał jeszcze skrzyni biegów i sprzęgła.

Lata 1954-1967

- SMYK - prototyp mikrosamochodu. Silnik i skrzynia biegów pochodziły od junaka. Do smyka wsiadało się odchylając cały przód auta. Samochód nigdy nie trafił do produkcji, wykonano tylko 17 sztuk serii próbnej.

- JUNAK - chluba Szczecina. Był projektem polskich konstruktorów, jednak stylizowanym na eleganckie motocykle brytyjskie. Był stabilny, a wytrzymała rama pozwalała na montaż wózków bocznych. Pierwsze junaki powstały w 1954 r. Były to jedne z najlepszych motocykli w Europie.

Polska motoryzacja - pojazdy PRL-u

Fot. Marcin Bielecki

(fot. Fot. Marcin Bielecki)

Atrakcje podczas pierwszych trzech dni:Atrakcje

22 października godz. 18-20 - zagra DJ Miss Mary Kłak (Monika Petryczko)
23 października godz. 10-12 - pokaz zabytkowych pojazdów kolekcjonerów zaprzyjaźnionych z muzeum
Godz. 12 - wyjazd parady zabytkowych pojazdów z dziedzińca muzeum
Godz. 12-12.30 - występ orkiestry dętej "Olimpia"
Godz. 18-20 - zagra DJ Miss Mary Kłak (Monika Petryczko)
24 października godz. 12-12.30 - występ orkiestry dętej "Olimpia"
W sobotę i niedzielę gości do muzeum będą dowoziły z centrum Szczecina dwa zabytkowe tramwaje - eNki. Będzie też można nimi wrócić do centrum po zakończeniu zwiedzania. Rozkład jazdy będzie identyczny w sobotę (23 października) i niedzielę. Przejazd jest darmowy.

BESKID - następca fiata 126p. Powstał w latach 80-tych, a jego kształt - wzorowany na skrzydle szybowca, opracowali projektanci z krakowskiej ASP. Kilka dni po wygaśnięciu praw patentowych do beskida, Renault wypuścił na rynek łudząco przypominającego go twingo.

- suzuki samuraj - należy do kategorii pojazdów SAM, czyli złożonych samodzielnie. Podwozie i silnik ma z auta suzuki samurai, a nadwozie fiata 126p.

MALUCHY PROTOTYPOWE

- LPT - lekki pojazd terenowy. Ta sześciokołowa amfibia powstała w 1978 r. w oparciu o części fiata 126p. Miał służyć w armii, a zamiast tego zagrał w filmach o Panu Samochodziku.

- WSZĘDOŁAZ - powstał w latach 1979-1980 na zasadzie "zrób to sam" - bez szczegółowego projektu i dokumentacji technicznej. Miał służyć do obserwacji linii energetycznych w czasie ciężkich zim.

Te wspaniałe motocykle

Dojazd do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

POTULICKA godz. 10:56 11:56 12:56 13:56 14:56 15:56 16:56
Brama Portowa 11:02 12:02 13:02 14:02 15:02 16:02 17:02
Plac Żołnierza Polskiego 11:04 12:04 13:04 14:04 15:04 16:04 17:04
Plac Rodła 11:06 12:06 13:06 14:06 15:06 16:06 17:06
Muzeum Techniki 11:14 12:14 13:14 14:14 15:14 16:14 17:14
Las Arkoński 11:21 12:21 13:21 14:21 15:21 16:21 17:21

Powrót
LAS ARKOŃSKI godz. 11:53 12:53 13:53 14:53 15:53 16:53 17:53
Muzeum Techniki 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00 18:00
Plac Rodła 12:08 13:08 14:08 15:08 16:08 17:08 18:08
Plac Żołnierza Polskiego 12:10 13:10 14:10 15:10 16:10 17:10 18:10
Brama Portowa 12:12 13:12 14:12 15:12 16:12 17:12 18:12
Potulicka 12:18 13:18 14:18 15:18 16:18 17:18 18:18

Przedwojenne polskie produkcje:

- podkowa - jej konstrukcję oparto na angielskim motocyklu baker. Do sprzedaży weszła w lutym 1939 r. Wyprodukowano ich niewiele - ok. 130-500 sztuk.

- moj: pierwsze modele powstały w 1937 r., w czasie wojny jeździli na nim głównie gońcy.

Pełna gama powojennych modeli jednośladów:

- ryś - motorower produkowany w latach 1957-1964. Był to udany model - wygodny, zapewniał niezłą prędkość przy małym zużyciu paliwa.

- żak - młodszy i uboższy brat rysia, produkowany w latach 1960-1963.

- osa - jedyny polski skuter. Produkowany od początku lat 50. Miała duże koła i doskonałe zawieszenie, dzięki czemu była bardzo popularna, choć droga. Produkowano je do 1965 r.

- komar - jeden z najpopularniejszych polskich motorowerów. Był tani i prosty w budowie - miał tylko to, co niezbędne. Pierwszy komar wyjechał z bydgoskiej fabryki w 1960 r.

- motocykle:

a) wsk - prototyp pokazano w 1958 r. Jest to pierwsza samodzielna konstrukcja Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Miał niezłe zawieszenie i ramę, nowoczesne hamulce, prędkościomierz wbudowany w lampę i wygodną kanapę.

b) shl - to skrót od Suchedniowskiej Huty Ludwików w Kielcach. W 1947 roku odnaleziono tam sporo części służących do produkcji shl 98. Dołożono do nich silnik wzorowany na niemieckim dkw przygotowany do sokoła 125 i tak narodziła się pierwsza powojenna eshaelka. Produkowano ją w Warszawie.

Historia szczecińskiej komunikacji

BREMEN - najstarszy tramwaj, który przetrwał wojnę: te tramwaje jeździły po Szczecinie od 1925 r. Ten egzemplarz został przebudowany na pług wirnikowy, który do 2006 r. odśnieżał szczecińskie ulice.

eNka - pierwszy polski tramwaj: eNki były wzorowane na niemieckich wagonach KSW produkowanych jeszcze w czasie wojny, miały możliwość jazdy w obu kierunkach. Ten wagon trafił do Szczecina w 1968 r. i woził pasażerów do 1971 r., a potem został przebudowany na pług lemieszowy, wykorzystywany do odśnieżania ulic.

Pojazdy służb mundurowych

warszawa MO: produkcja tego samochodu opartego na radzieckiej licencji ruszyła w 1951 r. Jego wadą była zbyt duża masa i słaby silnik. Produkcję zakończono w 1973 r.

star 25 - produkowany od 1966 r. do końca lat 70. Służył najpierw w wojskowej, a potem ochotniczej straży pożarnej aż do lat 90.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3