Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatnie metry pod specjalnym nadzorem. Prezydent Andrzej Duda na budowie świnoujskiego tunelu

Michał Elmerych
Michał Elmerych
Budowa tunelu pod Świną
Budowa tunelu pod Świną mat. prasowe
Ściana szczelinowa - tylko ona została olbrzymiej maszynie TBM o dźwięcznej nazwie „Wyspiarka”, by można było stwierdzić, że tunel pod Świną został wydrążony.

To właśnie w tym momencie, kiedy maszyna pokonywać będzie ostatnie 30 metrów i znajdzie się w komorze odbiorczej, chce być obecny na wyspie Wolin prezydent Rzeczypospolitej Andrzej Duda. Głowa Państwa pojawi się na budowie wczesnym popołudniem. Wraz z nim do Świnoujścia przyjedzie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To nie jest przypadkowe towarzystwo, bo właśnie Adamczyk podczas czerwcowej wizyty stwierdził, iż to prezydent Duda jest gwarantem realizacji wielu inwestycji – w tym także tunelu pod Świną. My z kolei zapraszamy do jutrzejszego wydania „Głosu” gdzie przeczytać będzie można obszerny wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tunel pod Świną. Co się dzieje na terenie budowy? Wyspiarka nadal wierci, trwają prace na wyspach

Stan prac budowy tunelu pod Świną

Tunel pod Świną. Co się dzieje na terenie budowy? Wyspiarka ...

To nie tylko transport

To inwestycja ważna nie tylko dla Świnoujścia, ale dla całej Polski. – Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu, ta inwestycja ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach między innymi gospodarczej i kulturowej – mówił podczas inauguracji pracy „Wyspiarki” wiosną tego roku prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Obaj ze św. pamięci prezydentem Lechem Kaczyńskim często podkreślali, że Polska w Świnoujściu czy Szczecinie zaczyna się, a nie kończy. Powstanie stałego połączenia wysp Wolin i Uznam to także realizacja marzenia zmarłego cztery lata temu byłego prezydenta Świnoujścia Stanisława Możejki.

Techniczne cacuszko

Koniec drążenia 1448 metrowego tunelu oznacza finał najbardziej spektakularnej części budowy przeprawy. W najgłębszym miejscu tunel będzie biegł 24 metry pod lustrem wody, a że Świna ma tam 14 metrów głębokości samochody pojadą 10 metrów pod jej dnem. 6280 sztuk

segmentów obudowy. Produkcja tych wykonywanych na miejscu segmentów była niezwykle precyzyjna. Szerokość jednego segmentu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm. To już za budowniczymi.

ZOBACZ TEŻ:

Samochodem jeszcze nie teraz

Teraz przyjdzie czas na infrastrukturę około tunelową, drogi dojazdowe, prace wykończeniowe. One już również są wykonywane, ale teraz będą mogły zostać zintensyfikowane. Zakończenie prac jest przewidziane na ostatni kwartał przyszłego roku, a to oznacza, że najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce pojedziemy za nieco ponad rok. Koszt inwestycji wyniesie 912 milionów złotych. Z tej kwoty 775 milionów to dofinansowanie unijne, a resztę dokłada miasto.

Tunel pod Świną: betonowa „kołyska” już czeka na maszynę TBM

Budowa tunelu w Świnoujściu. 200 metrów do celu i czeka beto...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński