reklama

Odwadniają lotnisko w Dąbiu, bo bez tego nie uda się sprowadzić awionetek i biznesu

Mariusz ParkitnyZaktualizowano 
Jednym z pierwszych elementów modernizacji lotniska jest remont hangaru i budynku biurowego (m.in. remont dachu i okien). Koszt robót oszacowano na kwotę ok. 5,5 mln zł Sebastian Wołosz
Już nie tylko szybowce, ale i niewielkie samoloty turystyczne i biznesowe mają lądować w Dąbiu. Droga do tego daleka, ale pierwsze inwestycje już się zaczęły.

Po remoncie hangaru (prace wciąż trwają), pora na jedną z najważniejszych spraw - odwodnienie terenu. Bez tego nie ma szans na rozwój lotniska.

Prace muszą się odbywać w taki sposób, aby nie spowodować zmiany stosunków wodnych nie tylko na lotnisku, ale także na terenach przyległych, w tym niekontrolowanego osiadania budynków mieszkalnych oraz zabudowy na marinach. Niedawno urządzenia do systemu odwodnienia pojawiły się na lotnisku.

- To system odwodnienia, przede wszystkim rów melioracyjny, jego czyszczenie, bagrowanie, ale także drenaże. Przy zmodernizowaniu systemu pompowego i jego odpowiednim ustawieniu prace te powinny umożliwić zapobieganiu zjawiska stania wody na pasie startowym i drodze kołowania - wyjaśnia Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji.

CZYTAJ TEŻ: Rusza remont zabytkowego hangaru Szczecińskiego Aeroklubu [ZDJĘCIA]

Rusza remont zabytkowego hangaru Szczecińskiego Aeroklubu [ZDJĘCIA]

Zmierzamy do LUPOC-a

Plan jest taki. Obecnie lotnisko Szczecin-Dąbie jest lotniskiem, na którym odbywa się tylko działalność sportowa i szkoleniowa. Docelowo ma mieć status użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji (LUPOC). To pozwoli na dopuszczenie go do obsługi ruchu komercyjnego: lotnictwa ogólnego (General Aviation), biznesowych usług lotniczych, lotnictwa gospodarczo-usługowego, lotnictwa specjalistycznego, lotnictwa sportowego, rekreacji i wypoczynku, hangarowania i przechowywania sprzętu lotniczego, działalności komercyjnej.

Już w 2010 r. prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na zmiany na lotnisku. Zezwolenie dotyczy m.in. zmiany granic poprzez wyłączenie z lotniska części terenu od strony południowej i przyłączenie terenów od strony wschodniej i zachodniej, likwidację dotychczasowych pasów i budowę nowych.

Dwa lata temu powstały dwa raporty zlecone przez władze Szczecina. Pierwszy miał ocenić stan techniczny i możliwości modernizacji lotniska, a drugi aktualizację prognozy przewozów pasażerskich i ruchu lotniczego dla lotniska Szczecin- Dąbie.

- W prognozie przewozów i ruchu lotniczego wykazano silne ograniczenia w rozwoju przewozów pasażerskich ze względu na obszar ciążenia lotnisk sąsiednich: Goleniów, Berlin oraz Heringsdorf. Natomiast ze względu na bliskość miasta w stosunku do lotniska w Goleniowie zauważono potencjał w obsłudze ruchu krótkiego i średniego zasięgu biznesowego oraz pasażerskiego do 15 miejsc - opisywał raporty Michał Przepiera.

WARTO PRZECZYTAĆ: Czy powrócą dobre dni dla szczecińskiego lotniska w Dąbiu?

Z analiz wynika, że małe lotniska lokalne mają szanse, bo istnieje na nie coraz większe zapotrzebowanie.

- Dodatkowo w dziedzinie szkolenia lotniczego (samoloty, szybowce, śmigłowce, spadochroniarstwo, motolotnie oraz sterowanie dronami) przewiduje się stabilny wzrost z uwagi na: położenie w stosunku do stolicy województwa zachodniopomorskiego, jak i odpowiedniej do tego celu infrastruktury lotniska zwłaszcza po przeprowadzonej modernizacji pola wzlotów - mówił Przepiera.

Co potrzeba

Oprócz odwodnienia terenu lista zadań koniecznych do uzyskania LUPOC jest długa i kosztowana. Nikt nie podaje daty końcowej, bo wszystko zależy od pieniędzy.

Potrzebna jest m.in. budowa pola wzlotów wraz z drogami startowymi, budowa płyt postojowych samolotów i dróg kołowania, czy przebudowa płyty przedhangarowej, wycięcie części drzew, które uniemożliwiałyby bezpieczne starty i lądowania.

Lotnisko w Dąbiu otworzyło swoje bramy dla szczecinian [ZDJĘ...

Dziurawy dach, pas startowy pod wodą. Aeroklub Szczeciński p...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Kocur, bo psem poszczuję...

f
fly free

kocur - wyprowadź się chłopie w Bieszczady i przestań narzekać.Ranga Szczecina wzrośnie, mając wygodne lotnisko dla mniejszych maszyn prawie w centrum. Wszystko, co prawda spóźnione o 20 lat, ale kiedyś trzeba zacząć.

k
kocur
15 listopada, 09:42, kocur:

Żeby nie było tak jak na warszawskim Bemowie - setki warkoczących samolocików codziennie uprzykrzają ludziom życie, nie pozwalają na otwarcie okien. Mieszkałem to wiem. Polecam zajrzenie na cicheniebonadwarszawa.pl a dopiero potem zachwyty nad rozrywkami nowobogackich Januszów, kosztem zwykłych ludzi. Precz z tym Aeroklubem!

15 listopada, ‎10‎:‎07, Gość:

Lotnisko na Bemowie "zaczęło się" w 1918. A ty durniu kiedy tam osiadłeś i po kiego chu....Nikt ci nie powiedział, że samoloty mają silniki.

Reprezentujesz poziom typowy dla tego miasta, czyli zero. Nic innego nie umiesz poza prymitywnym hejtem. Jest różnica gdy sa trzy samoloty dziennie a gdy jest ich 300. W Warszawie katowanych są setki tysięcy mieszkańców, przez grupkę nowobogackich, aroganckich imbecyli.

G
Gość
15 listopada, 09:42, kocur:

Żeby nie było tak jak na warszawskim Bemowie - setki warkoczących samolocików codziennie uprzykrzają ludziom życie, nie pozwalają na otwarcie okien. Mieszkałem to wiem. Polecam zajrzenie na cicheniebonadwarszawa.pl a dopiero potem zachwyty nad rozrywkami nowobogackich Januszów, kosztem zwykłych ludzi. Precz z tym Aeroklubem!

Lotnisko na Bemowie "zaczęło się" w 1918. A ty durniu kiedy tam osiadłeś i po kiego chu....Nikt ci nie powiedział, że samoloty mają silniki.

n
nvm
15 listopada, 9:42, kocur:

Żeby nie było tak jak na warszawskim Bemowie - setki warkoczących samolocików codziennie uprzykrzają ludziom życie, nie pozwalają na otwarcie okien. Mieszkałem to wiem. Polecam zajrzenie na cicheniebonadwarszawa.pl a dopiero potem zachwyty nad rozrywkami nowobogackich Januszów, kosztem zwykłych ludzi. Precz z tym Aeroklubem!

dziwne żeby samoloty nie latały skoro Aeroklub Szczeciński istnieje od 1945 roku..... kto ci każe mieszkać tam? lub kupować dom ? najlepiej zamieszkać i płakać później jak mi źle.... typowe podejście cebulowe do życia.

k
kocur

Żeby nie było tak jak na warszawskim Bemowie - setki warkoczących samolocików codziennie uprzykrzają ludziom życie, nie pozwalają na otwarcie okien. Mieszkałem to wiem. Polecam zajrzenie na cicheniebonadwarszawa.pl a dopiero potem zachwyty nad rozrywkami nowobogackich Januszów, kosztem zwykłych ludzi. Precz z tym Aeroklubem!

e
exc
14 listopada, 20:06, HWDP:

A teraz nie mogą lądować małe samoloty typowe dla GA ? Zresztą na Dąbiu szybowiec w ciągu ostatnich 2 lat można było ujrzeć przez 2 tygodnie.

A to ciekawe bo np. w to lato lataliśmy prawie codziennie..

.

Często widać małe samoloty prywatne, które lecą do Goleniowa, a tak mogłyby lądować prawie w centrum Szczecina.

d
digitalUK
14 listopada, 20:44, Borsq:

Samoloty biznesowe do 15 miejsc? Falcon 900 też?

Dupka boli??

B
Borsq

Samoloty biznesowe do 15 miejsc? Falcon 900 też?

A
ACAB

Przecież cały czas mogą lądować samoloty typowe dla GA i przylatują , co to za farmazony. Fajnie że lotnisko się rozwija, ma duży potencjał , ciężko o 2 takie lotnisko w Polsce , tak blisko miasta , 15min od centrum tramwajem. Jednak potencjał tego zdaje się być nie wykorzystany , po prostu , mało się szkoli.

H
HWDP

A teraz nie mogą lądować małe samoloty typowe dla GA ? Zresztą na Dąbiu szybowiec w ciągu ostatnich 2 lat można było ujrzeć przez 2 tygodnie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3