Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odwadniają lotnisko w Dąbiu, bo bez tego nie uda się sprowadzić awionetek i biznesu

Mariusz Parkitny
Jednym z pierwszych elementów modernizacji lotniska jest remont hangaru i budynku biurowego (m.in. remont dachu i okien).   Koszt robót  oszacowano na kwotę ok. 5,5 mln zł
Jednym z pierwszych elementów modernizacji lotniska jest remont hangaru i budynku biurowego (m.in. remont dachu i okien). Koszt robót oszacowano na kwotę ok. 5,5 mln zł Sebastian Wołosz
Już nie tylko szybowce, ale i niewielkie samoloty turystyczne i biznesowe mają lądować w Dąbiu. Droga do tego daleka, ale pierwsze inwestycje już się zaczęły.

Po remoncie hangaru (prace wciąż trwają), pora na jedną z najważniejszych spraw - odwodnienie terenu. Bez tego nie ma szans na rozwój lotniska.

Prace muszą się odbywać w taki sposób, aby nie spowodować zmiany stosunków wodnych nie tylko na lotnisku, ale także na terenach przyległych, w tym niekontrolowanego osiadania budynków mieszkalnych oraz zabudowy na marinach. Niedawno urządzenia do systemu odwodnienia pojawiły się na lotnisku.

- To system odwodnienia, przede wszystkim rów melioracyjny, jego czyszczenie, bagrowanie, ale także drenaże. Przy zmodernizowaniu systemu pompowego i jego odpowiednim ustawieniu prace te powinny umożliwić zapobieganiu zjawiska stania wody na pasie startowym i drodze kołowania - wyjaśnia Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji.

CZYTAJ TEŻ: Rusza remont zabytkowego hangaru Szczecińskiego Aeroklubu [ZDJĘCIA]

Rusza remont zabytkowego hangaru Szczecińskiego Aeroklubu [ZDJĘCIA]

Zmierzamy do LUPOC-a

Plan jest taki. Obecnie lotnisko Szczecin-Dąbie jest lotniskiem, na którym odbywa się tylko działalność sportowa i szkoleniowa. Docelowo ma mieć status użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji (LUPOC). To pozwoli na dopuszczenie go do obsługi ruchu komercyjnego: lotnictwa ogólnego (General Aviation), biznesowych usług lotniczych, lotnictwa gospodarczo-usługowego, lotnictwa specjalistycznego, lotnictwa sportowego, rekreacji i wypoczynku, hangarowania i przechowywania sprzętu lotniczego, działalności komercyjnej.

Już w 2010 r. prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na zmiany na lotnisku. Zezwolenie dotyczy m.in. zmiany granic poprzez wyłączenie z lotniska części terenu od strony południowej i przyłączenie terenów od strony wschodniej i zachodniej, likwidację dotychczasowych pasów i budowę nowych.

Dwa lata temu powstały dwa raporty zlecone przez władze Szczecina. Pierwszy miał ocenić stan techniczny i możliwości modernizacji lotniska, a drugi aktualizację prognozy przewozów pasażerskich i ruchu lotniczego dla lotniska Szczecin- Dąbie.

- W prognozie przewozów i ruchu lotniczego wykazano silne ograniczenia w rozwoju przewozów pasażerskich ze względu na obszar ciążenia lotnisk sąsiednich: Goleniów, Berlin oraz Heringsdorf. Natomiast ze względu na bliskość miasta w stosunku do lotniska w Goleniowie zauważono potencjał w obsłudze ruchu krótkiego i średniego zasięgu biznesowego oraz pasażerskiego do 15 miejsc - opisywał raporty Michał Przepiera.

WARTO PRZECZYTAĆ: Czy powrócą dobre dni dla szczecińskiego lotniska w Dąbiu?

Z analiz wynika, że małe lotniska lokalne mają szanse, bo istnieje na nie coraz większe zapotrzebowanie.

- Dodatkowo w dziedzinie szkolenia lotniczego (samoloty, szybowce, śmigłowce, spadochroniarstwo, motolotnie oraz sterowanie dronami) przewiduje się stabilny wzrost z uwagi na: położenie w stosunku do stolicy województwa zachodniopomorskiego, jak i odpowiedniej do tego celu infrastruktury lotniska zwłaszcza po przeprowadzonej modernizacji pola wzlotów - mówił Przepiera.

Co potrzeba

Oprócz odwodnienia terenu lista zadań koniecznych do uzyskania LUPOC jest długa i kosztowana. Nikt nie podaje daty końcowej, bo wszystko zależy od pieniędzy.

Potrzebna jest m.in. budowa pola wzlotów wraz z drogami startowymi, budowa płyt postojowych samolotów i dróg kołowania, czy przebudowa płyty przedhangarowej, wycięcie części drzew, które uniemożliwiałyby bezpieczne starty i lądowania.

Zobacz także: Lotnisko w Dąbiu otworzyło swoje bramy dla szczecinian [ZDJĘCIA, WIDEO]

Lotnisko w Dąbiu otworzyło swoje bramy dla szczecinian [ZDJĘ...

Dziurawy dach, pas startowy pod wodą. Aeroklub Szczeciński p...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński