Zakończona została pierwsza część renowacji kanałów szczecińskich. To element największej "podziemnej" inwestycji w Europie.
Koszt całej operacji to 42 mln euro. Będzie ona realizowana w ramach programu poprawy jakości wody w Szczecinie, który kosztować ma łącznie 286 mln euro.
Zakład Wodociągów i Kanalizacji podpisał kontrakt dotyczący drugiego etapu odmładzania szczecińskich kanałów.
Podobne prace do tych, które realizowane będą w Szczecinie, ale w dużo mniejszym zakresie, były już przeprowadzane w Hamburgu i Berlinie. Te szczecińskie będą największą europejską inwestycją dotyczącą kanalizacji sfinansowaną głównie z funduszu Unii Europejskiej ISPA (obecnie Fundusz Spójności).
Naprawie poddanych będzie ok. 47 km kanałów. Zakończenie prac przewidziane jest na rok 2007.
- To największy kontrakt w Polsce - przyznaje dyr. Elżbieta Ostatek, dyrektor wydziału ISPA Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Szczecinie. - Trzeba jednak pamiętać, że części kanałów szczecińskich nie ma nawet na planach, które posiadamy. Przed drugą turą renowacji trzeba je więc jeszcze zlokalizować i nanieść na plany.
Pierwszy etap kosztował 3.287 mln euro. Objął 9 km kanałów.
- Znajdywaliśmy wspaniałe inżynierskie budowle, które przewidywały sytuację na wiele lat do przodu i funkcjonują do dziś, jak by je dopiero wczoraj oddano do użytku - zachwyca się rozwiązaniami, które odnajdywano pod ziemią Ryszard Ramm szef ekipy inżynierskiej z polskiego oddziału francuskiej firmy Safege.
Renowacja polegała na pokrywaniu specjalną uszczelniającą zaprawą cementową kanałów o dużej średnicy. Do mniejszych wprowadzano specjalne rury z żywicy epoksydowej, które, po wpompowaniu ciepłego powietrza, przylega do ścian tworząc nową, szczelną rurę.