Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od nowego roku już nie Hayka, a Foonka. Szczecińska firma musiała zmienić nazwę

Celina Wojda
Celina Wojda
Szczecińska firma Hayka będzie musiała zmienić nazwę, powodem są roszczenia duńskiej firmy Hay.

Hayka została założona w 2015 roku i jest znana z produkcji autorskich pościeli imitujących naturę, a także artykułów dekoracyjnych. Ich sztandarowe realizacje to pościel imitująca stóg słomy, siana, mech oraz plażę. Ten pierwszy produkt został w tym roku wyróżniony przez międzynarodowe jury prestiżową nagrodą „European Product Design Award 2017”.

Realizacje szczecińskiej firmy robią furorę na całym świecie. Produkty pojawiają się na zagranicznych wystawach oraz targach, co zawsze wiąże się z niezwykle pozytywnym odbiorem odwiedzających. W ciągu ostatnich dwóch lat pościele można było oglądać i kupić m.in. w Londynie, Oslo, Brukseli, Kopenhadze, Paryżu, Pekinie, czy Seulu.

Cena sukcesu
Wszystkie te sukcesy nie uszły uwadze duńskiej firmie Nine United Denmark S/A, która jest właścicielem znanej marki HAY, zajmującej się projektowaniem i produkcją mebli oraz różnego rodzaju akcesoriów, m.in. do kuchni i sypialni. Od października tego roku jedna z ich kolekcji zagościła w sklepach IKEA.

– Przedstawiciele HAY zgłosili się do nas twierdząc, że nazwy naszych brandów są do siebie niezwykle podobne, co, zdaniem Duńczyków, mogło doprowadzić do sytuacji, w której ich klienci mogą omyłkowo sięgnąć po nasze produkty – tłumaczy Gosia Dziembaj, właścicielka Hayki. – Wnioskowali o to, żebyśmy przestali używać słowa Hayka jako nazwy naszej marki.

Jednak szczecińska firma nie zamierzała wcale skapitulować. Doszło do trwających wiele miesięcy negocjacji, w wyniku których została w końcu podpisana ugoda.

Ugoda. Hayka jako nazwa kolekcji
– Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że starcie z uznaną skandynawską firmą mogłoby nie wyjść nam na dobre – tłumaczy Dziembaj. – Nawet jeśli udałoby się wygrać sprawę, moglibyśmy ponieść niebotyczne koszty, na które młodą polską firmę, taką jak Hayka, po prostu nie stać.

Na czym więc polega ugoda? Od 1 stycznia Hayka nie może występować jako główna nazwa marki, co wiąże się z całkowitym rebrandingiem firmy. Dodatkowo, nowa nazwa nie może zawierać w sobie elementu słownego „HAY” w żadnej konfiguracji. Jednak Duńczycy poszli także na ustępstwa i zgodzili się, żeby polska firma zostawiła słowo Hayka jako nazwę linii produktów do sypialni. Dzięki temu klienci, którzy znają już produkty z metką Hayka, nadal będą mogli skojarzyć słomianą pościel z tą nazwą.

– Można powiedzieć, że od nowego roku Hayka zostanie w pewien sposób zdegradowana – śmieje się Dziembaj – Mimo stresów z ostatnich kilku miesięcy cieszymy się, że udało się dogadać z Duńczykami tak, żebyśmy nadal w pewnym zakresie mogli używać tej nazwy. Włożyliśmy w Haykę mnóstwo pracy i serca. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której wszystko tracimy. Mam nadzieję, że Foonka jako nowa nazwa marki dobrze się przyjmie. O szczegółach związanych z rebrandingiem, naszym nowym logo oraz nową stroną internetową poinformujemy jeszcze w tym roku.

Zobacz także: Bądź w formie: Aktywne zajęcia dla dzieci w każdym wieku w Szczecinie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński