Obwodnica Śródmiejska wzbudza emocje. Mieszkańcy boją się zniszczeń

Marek Jaszczyński
Warto pomyśleć, by drugi etap SST rozwidlał  się  bliżej osiedli, póki co pętla „Turkusowa” służy mieszkańcom kilku bloków.
Warto pomyśleć, by drugi etap SST rozwidlał się bliżej osiedli, póki co pętla „Turkusowa” służy mieszkańcom kilku bloków. Wizualizacja Urząd Miasta Szczecin
Udostępnij:
Obwodnica Śródmiejska Szczecina. Czy trasa przez Pogodno jest potrzebna? Mieszkańcy proponują swój plan.

W sali sesyjnej urzędu miasta po raz drugi odbyły się konsultacje dotyczące budowy VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej. To odcinek trasy od ulicy Arkońskiej, aż do ul. Zaleskiego na Łęknie. Droga ma mieć dwie jezdnie i przebiegać tuż obok linii kolejowej nr 406, prowadzącej do Polic i Trzebieży. Projektowana prędkość na trasie to 60 kilometrów na godzinę. Na Wojska Polskiego jest planowany pas autobusowo-tramwajowy, co ma dać priorytet komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa droga (około 1 km), przebudowane zostaną tory kolejowe (około 1,2 km) oraz tory tramwajowe na Wojska Polskiego (około 620 metrów). Węzeł Łękno będzie dwupoziomowy i skomunikowany z lokalnym układem ulic.

Mieszkańcy: to tylko kosmetyka

W stosunku do pierwszego spotkania, które odbyło się w czerwcu zaszły zmiany w projekcie.

- Jezdnie obwodnicy skończą się przed ulicą Fałata, a dwie łącznice, jedna na ulicę Traugutta, a druga w kierunku Arkońskiej - Niemierzyńskiej, zapewnią prawidłowe funkcjonowanie węzła - mówi projektant Adam Sawicki z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. - Przewidujemy także przesunięcie linii kolejowej w kierunku wschodnim.

Nie będzie też podziemnego przejścia do przystanków tramwajowych na alei Wojska Polskiego, tylko pasy z sygnalizacją. W związku z budową zostanie usunięte pół tysiąca drzew, jak utrzymuje projektant, w 60 procentach są to samosiejki. W zamian zaplanowane jest 220 drzew do nasadzenia.

Zmiany w projekcie to ukłon w stronę mieszkańców Łękna, którzy wskazywali bezsens inwestycji, która miałaby się zakończyć przed przejazdem kolejowym na styku ulicy Zaleskiego i Lindego. Jednak zmiany w projekcie nie przypadły do gustu mieszkańcom.

- Trasa będzie uciążliwa dla mieszkańców, budynki mieszkalne postawione na zaprawie wapiennej będą pękać - uważa Tadeusz Turek, jeden z mieszkańców. Pojawił się zarzut, że zmiany w projekcie są kosmetyczne. - Mam wątpliwości czy spotkanie ma sens - dodał Tadeusz Rosner, przeciwnik obwodnicy.

Znane są także prognozy ruchu drogowego, przy założeniach wykonania Etapu VI Obwodnicy Śródmieścia w 2020 r. i Etapu VII w 2030 r. Wybudowanie Etapu VI nie wpłynie znacząco na ruch pojazdów na ul. Traugutta, dopiero wybudowanie Etapu VII powoduje jego zmniejszenie. Etap VI zmniejszy ruch na ul. Pawła VI i ul. Zaleskiego. Wybudowanie Etapu VII obwodnicy zmniejsza ruch na ul. Traugutta z 12 500 tys. pojazdów w 2020 roku do 2 000 pojazdów w roku 2030 r.

Brawo dla tego pana!

Oklaski na sali wywołało wystąpienie Marka Duklanowskiego, radnego PiS, który przytoczył prognozy dotyczące spadku liczby mieszkańców do 2030 roku: Szczecin będzie miał o 80 tysięcy mniej ludności niż obecnie. - Mit o tym, że obwodnica rozwiąże problemy komunikacyjne, jest fałszywy. On może rodzić się w głowach osób czekających w korkach na Papieża Pawła VI i Zaleskiego. Gdyby „wąskie gardła” zastąpić skrzyżowaniami o ruchu okrężnym, ludziom jechałoby się szybciej, autobus stałby krócej, a 150 mln złotych można by przeznaczyć na porządne inwestycje w transport zbiorowy (np. tramwaj na 26 Kwietnia i Taczaka) - uważa radny Duklanowski.

Na drugim spotkaniu zabrakło skrajnych emocji. Znacznie więcej było ich w czasie pierwszego spotkania w czerwcu tego roku. Przypomnijmy. Aleksander Nieczajew z Pogodna na argument mieszkańców Łękna, że będą mieć linię kolejową 20 metrów od ogródka odparł, że mieszkańcy mają ulicę pełną pojazdów 6 do 8 metrów od domów. Zaatakował protestujących z Łękna. - 20 lat temu we wszystkich gazetach był podany przebieg obwodnicy, tak naprawdę trudne będzie 250 metrów trasy - mówił Aleksander Nieczajew, społecznik i ekolog. - Mogliście protestować 20 lat temu.

Zablokują ulicę Traugutta

Urzędnicy zapowiedzieli walkę z ciężkim transportem, który porusza się po ulicach Pogodna. - Zakażemy wjazdu w ulicę Traugutta - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. W trakcie rozmów okazało się również, że VII etap obwodnicy, a więc od węzła „Łękno” do węzła „26 Kwietnia” ma szanse powstać dopiero po 2023 roku.

Ekoterroryści sadzą drzewa?

W czasie spotkania pojawiła się także informacja o tym, że ktoś zasadza drzewa w parku profesora Briksa. Do nasadzeń nie przyznał się magistrat. A więc kto? Nie wiadomo. W sprawie budowy odcinka obwodnicy wypowiedział się oddział IPN w Szczecinie, a chodzi o rzekome masowe groby tuż przy linii kolejowej. IPN nie ma informacji na ten temat. Potwierdza jedynie, że w latach 60-tych ubiegłego wieku odkryto szczątki ludzkie w rejonie ulicy Mickiewicza pochodzące prawdopodobnie z cmentarza komunalnego.

Co wobec tego proponują przeciwnicy budowy? Aby uchronić mieszkańców ulicy Traugutta od części ruchu proponują, żeby tzw. obwodnica kończyła się na alei Wojska Polskiego i kierowała bezkolizyjnie ruch w prawo w stronę jeziora Głębokie. Następnie ruch skierować przez Zawadzkiego, planowaną Nowoszeroką przechodząc w ulicę Taczaka i Derdowskiego, a następnie w ulicę Europejską. A jak rozwiązać skręt w trasę średnicową z alei Wojska Polskiego? Z trzech pasów dwa prowadziłyby na wprost, a jeden, lewy zagłębiałby się pod poziom jezdni i torów tramwajowych, stąd przy torach jezdnia prowadziłaby do ulicy Arkońskiej.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A niech ciebie durna babo trafi szlag.
M
Mec.Dionizy Dionizowski.
Wyciąć mają samosiejki a nie park.Najlepiej to samochody zlikwidować I jeździć furmankami to by wam pasowało.
M
Małgorzata

Żeby szlag trafił  tę inwestycję i wszystkich tych, którzy przyczyniają się do zniszczenia tej okolicy. To nie jest problem tylko tych mieszkańców Łękna, ale tez pozostałego centrum- mniej zieleni, więcej smogu! i nie narzekajcie na zachorowania na nowotwory i inne choroby cywilizacji!

J
Juruś
Najlepiej to zniszczyć park wyciąć drzewa, zaorać.Lepiej wyciąć wszystką roślinność w całym mieście i pobudować drogi parkingi dla samochodów to piękne wyjście-rak płuc zapewniony.Nie lepiej jeżdzić komunikacją miejską?,w korkach lepiej stać po jednej osobie w samochodzie.Szczecin przecież nie powiększył się pod względem liczby ludności.Śródmieście powinno być wyłączone z ruchu samochodowego, tak jest w cywilizowanych krajach, doceńmy to co mamy, drzewa rosną latami i nigdy posadzenie nowych drzewek nie zastąpi starego parku.Zablokować te smrody samochody i usprawnić komunikację miejską.Za parkingi na ulicach podnieść opłaty- przecież zmiejszają przepustowość ulic.Ja już dawno zrezygnowałem z jazdy samochodem, to już 15 lat mineło i radzę to zrobić innym,a za opodatkowanie wyższe parkingowe tańsze bilety komunikacji miejskiej- to najlepsze rozwiązanie.
a
abc
To co mają powiedzieć mieszkańcy np alei Niepodległości czy Bolesława Krzywoustego? Tam też są tramwaje, duży ruch samochodowy i pieszy. O obwodnicy wiadomo było dawno a jak chce się realizować przetarg i inwestycja powoli dochodzi do realizacji to nagle protest. Ta obwodnica jest potrzebna praktycznie dla większości mieszkańców bo objeżdża miasto blisko centrum ale jednak poza granicami centrum i odciąży jego ulice. A budowa przez ul. Taczaka to chyba jakiś żart. Przecież to nie miałoby sensu. Droga wydłużyła by się o kilka kilometrów niż w planie pierwotnym wzdłuż torów kolejowych. Jestem za budową w pierwotnym planie!
M
Marian P.

Nie pytać się tylko budować.Wysiedlać,przesiedlać wszystkich tych którym z zasady wiecznie nic się nie podoba i nie pasuje.Jak ktoś szuka komfortu życia w mieście to niech się wyprowadzi na wieś i tam czeka na śmierć a nie zatruwać życie innym.

Z
Zdzichu
Auta pod ziemię, piesi na powierzchnię.
t
tomi

jeżeli nie będzie zjazdu w Mickiewicza to po co ta droga jest dwupasmowa węzeł na witkiewicza jest potrzbny tylko kibicom w dojeździe na stadion trzeba ją budować ale racjonalnie - w niemczech istnieją zjazdy oznaczone - krótki zjazd i problem nie istnieje - może warto pochylic się nad tematem i rozwiązac go "prawidłowo"

x
xxx

o przebiegu obwodnicy wiadomo było juz 20 lat temu kiedy zaczeli budować wiadukt na Rugiańskiej. Teraz nagle wszyscy się obudzili. A co mają  powiedzieć mieszkańcy okolic Wszystkich Swietych gdzie obwodnice maja pod oknami albo mieszkańcy Traugutta i Poniatowskiego gdzie asfalt zaczyna pękać od ilości ciezarówek. Sam mieszkam w okolicach Derdowskiego gdzie nawet nie ma zadnych ekranów i co ? też mam zaczać protestować ze mam za głośno. Po wybudowaniu wezła Łekno bedzie juz nowy wiadukt nad torami wiec ciezki transport nie bedzie jechał juz po Traugutta tylko zwykłym przebiegiem drogi 115, a obwodnice jednojezdniowe i ronda na nich można zaobserwować np. w Koszalinie ( mały ring )gdzie ciagnie sie sznurek ciezarówek a małe ronda się korkują.

a
adaś

Radny Duklanowski pewnie niedługo zażąda ruchu w centrum miasta wyłącznie dla rowerów.

L
LECH

Może zamiast tramwajów na ul. Szafera trzeba brać pod uwagę autobusy np. elektryczne !! nasze Polskie SOLARISY !!! I nie trzeba torowisk ,tramwajów i co najważniejsze HAŁASU !!! tych żelaznych kolumbryn!!! Myśleć troche przyszłościowo ! a nie aby  zrobić BYLE CO , a za 10 lat będziemy robic na nowo !!! 

B
Barego

Znowu chałaśliwa  mniejszość zablokuje spokojną większość !! Jakich zniszczeń boją się ci mieszkańcy? Chyba dwóch poniemieckich budynków ! I oni mają zablokować/zmieniać  inwestycję wartą miliony zł . Najlepiej twierdzić żeby ruch puścić tędy a tędy tylko że ci mieszkańcy mają w poważaniu zdanie ludzi którym chcą podrzucić ten ruch samochodowy....

a
ab
Tak,tak tramwaj jest jak najbardziej potrzebny ,podobnie jak autobus 86/wykorzystany chyba na max/
G
GA

Duklanowski, jak mi tramwaje pod oknami pojadą dzięki tobie, to będziesz dopłacał mi do czynszu za hałas. I tak już latem nie można okna otworzyć, bo tir-y i  motory tną na potęgę. Cała ul. 26 kwietnia jest bardzo hałaśliwa to jeszcze tramwaj. Puknij się w ten pusty łeb.

i
inf.

tu jest potrzebne rozwiązanie   na   XXI  wiek.   a tu jest  za przeproszeniem  ,, g ó w n i a n o,,  rozwiązane   każde  skrzyżowanie  w   Szczecinie  brak jest  podziemnych  przejazdów i przejść  dla pieszych.Takie  projektowanie  doprowadza  ten  problem  do  kosmicznych  absurdów  drogowych.

Dodaj ogłoszenie