Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Pyrzyc. Wysyp chętnych do projektowania! Wiemy, jak będzie przebiegała nowa droga

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W optymistycznym wariancie budowa obwodnicy Pyrzyc miałaby ruszyć w 2024 roku. Na razie czeka nas wybór projektanta tej inwestycji, szacowanej na 82 mln złotych, a wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynosi tylko 30 mln zł.

W przetargu wpłynęło osiem ofert i tylko dwie zmieściły się w szacunkach podanych przez zamawiającego, a te wynoszą 1 050 000 złotych. Najniższą ofertę złożyła Pracownia Projektowa Most z Wargowa 858 540 złotych, a kolejna oferta spółki MG BC z Olsztyna opiewa na kwotę 972 315 złotych. Z kolei najdroższą ofertę złożył Transprojekt Gdański, bo aż 4 054 080 złotych.

Zadanie o nazwie „Budowa obejścia m. Pyrzyce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 119” to 7,6 km obwodnicy, która poprowadzona zostanie na zachód od miasta. Powstanie swego rodzaju bypass tzw. starej trójki (kiedyś DK3, dziś DW 119), który będzie spinał również dwie inne drogi wojewódzkie - DW 106 (ze Stargardu) i DW 122 (kierunek Banie, Krajnik Dolny). Obwodnica będzie drogą jednojezdniową o szerokości 7 metrów, z poboczami 1,25 m. Na obu końcach obwodnicy przewidziano budowę rond.

- Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował wstępnie trzy warianty obwodnicy, z których już wybrano jeden docelowy. Różnice w tych koncepcjach dotyczyły głębokości odsunięcia obwodnicy od miasta oraz punktu jej włączenia do DW 106, czyli ulicy Stargardzkiej – wyjaśnia dyrektor ZZDW Michał Żuber. - Wybrano włączenie w miejscu istniejącego skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą powiatową w kierunku Brzezina. Jest to najlepsze rozwiązanie z punktu widzenie poprawy widoczności i bezpieczeństwa na skrzyżowaniu, które znajduje się w łuku drogi i na wzniesieniu – dodaje dyrektor ZZDW.

ZOBACZ TEŻ:

Rozpoczęcie budowy planowane jest wiosną 2024, a zakończone – jesienią 2026 r.
- Obwodnica Pyrzyc to konieczność. Wynika ona z faktu ogromnego natężenia ruchu, przede wszystkim dużego ruchu samochodów ciężarowych kierujących się z trasy S3, które jadą w kierunku Szczecina, Stargardu, Choszczna, i też wzrostu liczby samochodów osobowych – tłumaczy Marzena Podzińska, burmistrz Pyrzyc. – Tworzą się korki, zatory, które powodują utrudnienia komunikacyjne w mieście. Przejazd z ulicy na ulicę jest naprawdę trudny. Do tego dochodzi hałas. Natężenie ruchu oczywiście powoduje też degradację infrastruktury, wpływa na budynki znajdujące się przy ulicy i przede wszystkim obiekty zabytkowe, trzynastowieczne mury obronne, baszty, bramy.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 30 mln złotych. Koszty budowy we wniosku złożonym do Ministerstwa Infrastruktury szacowano na 60 mln zł. Już jednak wiadomo, że m.in. z powodu inflacji, rosnących cen produktów i usług, będą dużo wyższe. Na poziomie 82 mln zł.

- Zadeklarowane przez rząd polski wsparcie w wysokości 30 milionów złotych to już dzisiaj znacznie mniej niż 50 procent wartości zadania. Dlatego największym wyzwaniem będzie to, żeby znaleźć dodatkowe źródła finansowania, czy to po stronie rządowej, czy w funduszach unijnych – podsumowuje Olgierd Geblewicz, marszałek.

ZOBACZ TEŻ:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński