- Wariant, który łączy z Police z projektowaną Trasą Północną, jest wariantem dla nas nie do przyjęcia. Pomijając już to, że przebiega blisko nowo budowanego osiedla, przeszkadza rolnikom, to jest kompletnie nieracjonalny - mówił jeden z uczestników konsultacji. - Chodzi o tymczasowe połączenie z ul. Szosa Polska, które wiąże się z wielkim marnotrawstwem, czyli wyrzucane grubych milionów publicznych pieniędzy na coś, co ma być właśnie prowizorką. Dziś Szosa Polska jest wąskim gardłem, a co dopiero będzie po wybudowaniu zjazdu. Nie widzę żadnych obiektywnych argumentów przeciwnych temu, żeby była realizowana trasa żółtka.
To tylko jedna z opinii dotycząca wariantu niebieskiego, który ma ominąć Przęsocin od zachodu.
Uczestnicy konsultacji zwrócili uwagę na przebieg wariantu żółtego, który przebiega blisko ujęcia wody pitnej dla Polic.
- Nie jestem ekspertem, ale na moją logikę nie jest to korzystne z punktu widzenia środowiskowego - zauważył kolejny ekspert.
Ważny głos w dyskusji zabrał Ryszard Kowalski, szef DiM. Pracowni Projektowej Dróg i Mostów.
- To trochę źle funkcjonuje w naszej dyskusji, że jest albo wariant żółty, albo wariant niebieski. To są dwie różne drogi, o dwóch różnych funkcjach - mówił projektant. - Nie może być tak, że żółty zastąpi wariant niebieski, bo nie zastąpi. On ma osłonić tylko miasto, żeby ten ruch nie wjeżdżał do Polic. Natomiast wariant niebieski ma wyprowadzić ruch ze Szczecina w kierunku południowym.

Przebieg wariantów
Wariant żółty zakłada budowę drogi jednojezdniowej i rozpoczyna się od ulicy Nadbrzeżnej, tuż przy wjeździe do Polic od strony Skolwina, stąd wiedzie pod linią kolejową nr 406 i dochodzi do ul. Przęsocińskiej w pobliżu "Miasteczka Rzemieślniczego". Dalszy przebieg zaplanowano przez park leśny Mścięcino tuż obok Rodzinnych Ogrodów Działkowych "Nad Grzepnicą". W rejonie Siedlic obwodnica pokrywa się z dłuższym wariantem niebieskim, kieruje się na północ i dociera do drogi wojewódzkiej nr 114, między Trzeszczynem a Policami. Stąd ma prowadzić do "Węzła Police" na planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dłuższy wariant niebieski, omija Przęsocin i zakłada połączenie z trzecim etapem Trasy Północnej. Jednak jest tu spory problem.
Szczecin nie ma pieniędzy na budowę 3 etapu Trasy Północnej. Arteria kończy się na ulicy Łącznej na osiedlu Żelechowa.
- I musimy kombinować z możliwością zaprojektowania tymczasowego przebiegu przez istniejące drogi z Przęsocina - tłumaczyła Aneta Soprych - Kuśnierz, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach.
Przęsocin, ale od strony Skolwina?
W czasie konsultacji zaprezentowano mapy z wariantami. Wariant niebieski omija Przęsocin nie tylko od zachodu, ale również od wschodu, czyli na polach między Skolwinem a Przęsocinem.
- Po konsultacjach społecznych, które planowane są do 28 lutego, wybierzemy optymalny wariant za zgodą wszystkich interesariuszy. Spotkamy się również z miastem Szczecin, z wojewodą i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - zapewniła Aneta Soprych - Kuśnierz.
Ile pieniędzy?
Przypomnijmy, że Police otrzymały 245 mln zł z V edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych dla obwodnicy Polic stanowiącej dojazd do węzła Police Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Gmina ma tylko dziewięć miesięcy na ogłoszenie przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie najpierw trzeba będzie opracować program funkcjonalno-użytkowy, który będzie załącznikiem do dokumentacji przetargowej. Inwestycja ma być zakończona do grudnia 2026 roku.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?