Obwodnica Polic. Burzliwe konsultacje dotyczące przebiegu drogi

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W hali Szkoły Podstawowej nr 8 w Policach odbyło się spotkania z mieszkańcami dotyczące przebiegu arterii, która ma ominąć miasto i doprowadzić ruch drogowy do Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

- Wariant, który łączy z Police z projektowaną Trasą Północną, jest wariantem dla nas nie do przyjęcia. Pomijając już to, że przebiega blisko nowo budowanego osiedla, przeszkadza rolnikom, to jest kompletnie nieracjonalny - mówił jeden z uczestników konsultacji. - Chodzi o tymczasowe połączenie z ul. Szosa Polska, które wiąże się z wielkim marnotrawstwem, czyli wyrzucane grubych milionów publicznych pieniędzy na coś, co ma być właśnie prowizorką. Dziś Szosa Polska jest wąskim gardłem, a co dopiero będzie po wybudowaniu zjazdu. Nie widzę żadnych obiektywnych argumentów przeciwnych temu, żeby była realizowana trasa żółtka.

To tylko jedna z opinii dotycząca wariantu niebieskiego, który ma ominąć Przęsocin od zachodu.

Uczestnicy konsultacji zwrócili uwagę na przebieg wariantu żółtego, który przebiega blisko ujęcia wody pitnej dla Polic.

- Nie jestem ekspertem, ale na moją logikę nie jest to korzystne z punktu widzenia środowiskowego - zauważył kolejny ekspert.
Ważny głos w dyskusji zabrał Ryszard Kowalski, szef DiM. Pracowni Projektowej Dróg i Mostów.

- To trochę źle funkcjonuje w naszej dyskusji, że jest albo wariant żółty, albo wariant niebieski. To są dwie różne drogi, o dwóch różnych funkcjach - mówił projektant. - Nie może być tak, że żółty zastąpi wariant niebieski, bo nie zastąpi. On ma osłonić tylko miasto, żeby ten ruch nie wjeżdżał do Polic. Natomiast wariant niebieski ma wyprowadzić ruch ze Szczecina w kierunku południowym.

Na żółto zaznaczono przebieg obwodnicy proponowany przez władze Polic. Na niebiesko przebieg dłuższy, ale omijający zakorkowaną drogę w Przęsocinie i
Na żółto zaznaczono przebieg obwodnicy proponowany przez władze Polic. Na niebiesko przebieg dłuższy, ale omijający zakorkowaną drogę w Przęsocinie i zakładający połączenie z Trasą Północną w Szczecinie GDDKiA

Przebieg wariantów
Wariant żółty zakłada budowę drogi jednojezdniowej i rozpoczyna się od ulicy Nadbrzeżnej, tuż przy wjeździe do Polic od strony Skolwina, stąd wiedzie pod linią kolejową nr 406 i dochodzi do ul. Przęsocińskiej w pobliżu "Miasteczka Rzemieślniczego". Dalszy przebieg zaplanowano przez park leśny Mścięcino tuż obok Rodzinnych Ogrodów Działkowych "Nad Grzepnicą". W rejonie Siedlic obwodnica pokrywa się z dłuższym wariantem niebieskim, kieruje się na północ i dociera do drogi wojewódzkiej nr 114, między Trzeszczynem a Policami. Stąd ma prowadzić do "Węzła Police" na planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dłuższy wariant niebieski, omija Przęsocin i zakłada połączenie z trzecim etapem Trasy Północnej. Jednak jest tu spory problem.

Szczecin nie ma pieniędzy na budowę 3 etapu Trasy Północnej. Arteria kończy się na ulicy Łącznej na osiedlu Żelechowa.

- I musimy kombinować z możliwością zaprojektowania tymczasowego przebiegu przez istniejące drogi z Przęsocina - tłumaczyła Aneta Soprych - Kuśnierz, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Pomocowych Urzędu Miejskiego w Policach.

Przęsocin, ale od strony Skolwina?
W czasie konsultacji zaprezentowano mapy z wariantami. Wariant niebieski omija Przęsocin nie tylko od zachodu, ale również od wschodu, czyli na polach między Skolwinem a Przęsocinem.

- Po konsultacjach społecznych, które planowane są do 28 lutego, wybierzemy optymalny wariant za zgodą wszystkich interesariuszy. Spotkamy się również z miastem Szczecin, z wojewodą i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - zapewniła Aneta Soprych - Kuśnierz.

Ile pieniędzy?
Przypomnijmy, że Police otrzymały 245 mln zł z V edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych dla obwodnicy Polic stanowiącej dojazd do węzła Police Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Gmina ma tylko dziewięć miesięcy na ogłoszenie przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie najpierw trzeba będzie opracować program funkcjonalno-użytkowy, który będzie załącznikiem do dokumentacji przetargowej. Inwestycja ma być zakończona do grudnia 2026 roku.

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leszek
Jako osoba obiektywna w tym tworzącym sie sporze, wariant niebieski najlepszy dla Polic, Szczecina, Przęsocina i szosy polskiej!! Oczywiscie pojawiły sie glosy, ze miasto Szczecin nie jest zainteresowane dokończeniem trasy Polnocnej... Co my mieszkańcy Niebuszewo wiemy od 2020 roku... Miasto Szczecin odkalda ciagle to inwestycje, mtora miala byc zrealizowana w latach 2014-2017!!!! Az sie prosi zeby dogadac sie z Policami i polaczyc wariant niebieski i dobudowac te 1,2 km drogi przyszlego ronda Policka/szosa Polska/Zagórskiego... Ale oczywiscie urzędnicy zaprojektują tak, zeby każdemu utrudnic i bezsensownie wydav pieniadze... Przeciez ta szosa polska juz jest nie przejezdna, wypadek i droga zamknięte miedzy Policami a Szczecinem.... Krzystek jak zwykle olewa Bukowo, narobili osiedla na szosie polskiej TBs-y, zaraz zaczna sie śmiertelne wypadki itp tragedie ale co tam, lepiej wydac miliony na odszkodowania itp bo to pieniądze podatników
B
Beata
Chyba byłam na innym spotkaniu, bo za żółtym wariantem drogi oprócz naszych polickich władz był jeden człowiek chyba z Przęsocina, którego słowa są przytoczone w artykule. Dlaczego państwa artykuł jest stronniczy i nie przedstawia prawdziwych i rzetelnych faktów ze spotkania włodarzy naszego miasta z przybyłymi na spotkanie mieszkańcami. Rzesza zebranych osób nie widziała racjonalnego wyrzucenia takich pieniędzy na drogę do małych dzielnic Szczecina min. Stołczyna, Skolwina, obecnie prawie nieprzejezdnych. Włodarze Szczecina nie poszerzą ulic w tych dzielnicach, przejazdów kolejowych (SKM co godzinę lub częściej, pociągi towarowe bardzo często) również nie zlikwidują, więc korek pewny. Ta droga ma być przede wszystkim pomocna dla mieszkańców naszego miasta.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie