Do załatwienia pozostały już tylko formalności, czyli zdobycie homologacji, dzięki której nowoczesny tramwaj będzie mógł wyjechać na miejskie torowiska. To dzieło mechaników MZK, którzy udowodnili, że w Szczecinie można zbudować tramwaj od podstaw.
Dwa wagony, to zmodernizowane pojazdy typu 105 N, czyli najpopularniejsze w Szczecinie wagony.
- Z dawnych wagonów zostały jedynie numery boczne - śmieją się mechanicy z MZK.
I jest w tym sporo racji. Ze starych wagonów zostały tylko wózki z silnikami, które przeszły kapitalny remont. Reszta jest nowoczesna.
- Ładny, ciekawy, przyjazny pasażerom skład - uważa Zbigniew Dąbrowski z MZK. - Jasne wnętrze, ciche i szerokie drzwi, obite materiałem siedzenia. Wyszło nam to wyzwanie, którego się podjęliśmy. Pokazaliśmy, że możemy budować w Szczecinie tramwaje.
Ostatnie drzwi w pierwszym wagonie to ukłon w stronę matek z wózkami. W przeciwieństwie do pozostałych, zamykanych automatycznie po kilku sekundach, te ze względu bezpieczeństwa zamyka motorniczy. Żadne z drzwi nie przytrzasną pasażerów, którzy w ostatniej chwili będą wsiadali.
Nowe wagony są bardzo ciche w środku.
- Nawet cichsze od niemieckich tatr, w których przy ruszaniu i zatrzymywaniu słychać charakterystyczny świst - tłumaczy Zbigniew Dąbrowski. - W tych wagonach tego efektu nie ma.
Wagony zachwala Adrian Pander, motorniczy z Warszawy, który wczoraj prowadził tramwaj.
- Zdecydowanie lepsze hamowanie, resorowanie dzięki, któremu nie rzuca na boki i tramwaj nie podskakuje - wyjaśnia Andrzej Pander ze spółki Tramwaje Warszawskie. - Większe uchylane okna, czyli lepsza wentylacja. Motorniczy ma klimatyzację, bardzo dobrą widoczność, duże lusterka i łatwy system sterowania.
W wagonach są również zamontowane kamery, które obserwują wnętrze oraz to, co dzieję się przed i za tramwajem.
Koszt budowy składu to ponad dwa miliony złotych. Nie wiadomo, czy MZK zdecyduje się modernizować w ten sposób kolejne wagony. Pasażerowie będą mogli ocenić pracę szczecińskich mechaników prawdopodobnie już w wigilię.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?