Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zwodowany we włoskiej stoczni. Prace przebiegają zgodnie z planem [ZDJĘCIA]

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Wodowanie nowego promu Polferries
Wodowanie nowego promu Polferries PŻB S.A./Polferries
Kadłub nowej jednostki dla polskiego armatora jest gotowy. Prom został zwodowany we włoskiej stoczni CN Visentini i zacumowany przy tamtejszym nabrzeżu, gdzie będzie wyposażany. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.

W pierwszej połowie kwietnia 2023 zostały zakończone prace nad kadłubem promu, który w przyszłym roku ma uzupełnić flotę Polferries.

- Zamówienie przez PŻB promu we Włoszech jest - powiedziałbym - projektem pomostowym - mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. - Duża konkurencja na Bałtyku (w zakresie przewozów towarowych - przyp. red.) i konieczność szybkiej reakcji na zmieniającą się sytuację rynkową spowodowała zakup promu z Włoch. Udało się nam go pozyskać, bo pierwotny inwestor nie udźwignął obciążeń finansowych wywołanych pandemią.

Na zwodowany właśnie prom Polska Żegluga Bałtycka otrzymała dofinansowanie rządowe na poziomie 140 milionów złotych. Jest to jednostka nowoczesna, spełniająca wysokie standardy technologiczne i bezpieczeństwa. To prom z wyższej półki niż te eksploatowane przez zagranicznych armatorów, choćby TT-LINE.

Jednostka zmieści ponad 900 pasażerów w kabinach o kilku standardach oraz na wielu fotelach lotniczych. Prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad. Długa linia ładunkowa nowej jednostki wpłynie na efektywność transportową Polferries i pomoże skutecznie konkurować z pozostałymi operatorami promowymi. Pozyskanie promu wpisuje się w realizację polsko-szwedzkiego projektu pn. „Poprawa zdolności przewozowych i przeładunkowych oraz bunkrowanie LNG. Połączenie morskie Świnoujście-Ystad”, którego uczestnikiem jest także Polska Żegluga Bałtycka SA.

- Dane charakterystyczne jednostki to: 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km linii ładunkowej. To linia ładunkowa dłuższa niż największego obecnie naszego promu - tłumaczył latem ubiegłego roku prezes PŻB S.A. Andrzej Madejski.

Prom będzie miał dwa silniki główne po 12,5 tys. kW każdy, dwie prądnice wałowe, cztery agregaty. Będzie mógł przyjąć na pokład 150 ciężarówek i 200 samochodów osobowych.

Jednostka powstająca we Włoszech to nie jedyny nowy prom, który będzie pływał dla PŻB po marką Polferries.

- Gdańska Stocznia Remontowa zaprojektowała i buduje trzy kolejne supernowoczesne jednostki napędzane „zielonymi paliwami” (LNG) a przeznaczone na Bałtyk - wyjaśnia Gróbarczyk.

Dwa z tych promów trafią do Polskiej Żeglugi Morskiej (Unity Line), a kolejny do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries).

Polferries to polski armator promowy, oferujący usługi przewozowe od 1976 roku. Jego flotę stanowi 5 promów, łączących codziennie Polskę ze Skandynawią na trasach Gdańsk-Nynashamn oraz Świnoujście-Ystad. Firma oferuje przewóz osób, samochodów ciężarowych i osobowych, organizację konferencji i eventów firmowych na morzu, posiada też ofertę rejsów turystycznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński