Nowy peron na dworcu Szczecin Główny. Pojedziemy pociągiem do Berlina z prędkością 160 km/h!

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Szczecin Gumieńce
Szczecin Gumieńce archiwum
Udostępnij:
Zegar zaczął tykać. Pierwszy krok w realizacji jednej z najważniejszych inwestycji na Pomorzu Zachodnim został właśnie postawiony: w ubiegły poniedziałek (1 sierpnia) została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę 27 km torowiska ze Szczecina Głównego do granicy państwa w Kołbaskowie. Trasa ma być gotowa w 2027 r.

Umowa została podpisana na peronie drugim szczecińskiego Dworca Głównego. Swoje podpisy złożyli: Krzysztof Sroga, dyrektor Projektów Transportu Szynowego spółki Databout i Piotr Bruss, dyrektor Regiony Zachodniopomorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W ten sposób rozpoczął się pierwszy etap realizacji niezwykle ważnego przedsięwzięcia, którego koszt wstępnie ocenia się na około miliard złotych!

- To bardzo ważna inwestycja dla Pomorza Zachodniego - podkreślił obecny na uroczystości wojewoda Zbigniew Bogucki. - Dla inwestorów, przedsiębiorców i mieszkańców naszego województwa.

Zgodnie z planem, dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie 2024 r. Prace budowlane powinny się zakończyć w 2027 r.

Co zostanie wykonane?

Jednotorowa obecnie linia będzie rozbudowana o drugi tor - co ciekawe, wcześniej rozważana była tylko budowa tzw. mijanki w Kołbaskowie. W sumie powstanie 27 km drugiego toru od stacji Szczecin Główny do stacji Kołbaskowo (jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę). Jak się dowiedzieliśmy, będzie przygotowana na przyjęcie bardzo długich składów - nawet 750 metrowych (dla porównania normalne mają 600-640 m).

Przebudowana linia do granicy ma zostać dostosowana nawet do prędkości 160 km/h (dla pociągów pasażerskich) i 120 km/h (dla składów towarowych). Poza tym 17 km odcinek tej trasy zostanie zelektryfikowany.

- Na zmodernizowanej w ten sposób linii pojawią się nowe przystanki: Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem na al. Powstańców Wielkopolskich - przyp.lw), Warzymice, Przecław i stacja Kołbaskowo - dodał Piotr Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Poza tym przed węzłem przesiadkowym na Pomorzanach, przy ulicy Cukrowej, ma powstać wiadukt. Dzięki temu kierowcy nie będą czekać na przejazd przez torowisko - szczególnie podczas przejazdów manewrowych pociągów do pobliskiej stacji towarowej. W Warzymicach, na ulicy Do Rajkowa, pociągi mają również przejeżdżać przez wiadukt. Kolejny, trzeci most powstanie nad autostradą, dzięki czemu pociągi osobowe i towarowe będą mogły korzystać z odcinka do granicy niemieckiej po dwóch torach.

Dodatkowo PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Ma to być peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do niego ma być zapewnione poprzez rozbudowę kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.
Obecny na poniedziałkowej uroczystości Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury podkreślił, że zmodernizowana linia będzie również miała ogromne znaczenia dla udrożnienia portów w Szczecinie i Świnoujściu.

- Szczególnie w kontekście wzmożonego transportu towarów z Ukrainy i importu węgla - zauważył.

Połączenie z Niemcami

Przypomnijmy, że polski odcinek torowiska zostanie połączony z linią o długości 121 km pomiędzy Berlinem a granicą w Kołbaskowie. Odcinek po stronie niemieckiej (z Angermünde do Passow) również zostanie zmodernizowany. Podobnie jak u nas, prace mają polegać na wybudowaniu drugiego toru (rozebranego po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR). Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie, a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow. Na trzech pierwszych stacjach zostanie zbudowany drugi peron, a standardem będzie wyposażenie linii w system ETCS (European Train Control System), co pozwala m.in. na automatyczne sterowanie pociągiem, np. hamowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej szybkości. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km/h.

Obecnie większość pociągów kierowanych do portów Szczecin-Świnoujście w relacjach (DE-PL) w naszym rejonie (Zachodniopomorskie – Lubuskie) przechodzi przez stację graniczną Kunowice – Oderbrucke. Wymusza to na przewoźnikach korzystanie z linii kolejowej nr 273 i wydłużenie czasu przejazdu nawet do 6-8 godzin.
- W przypadku skorzystania z linii Tantow – Szczecin Gumieńce – Szczecin Port Centralny przewoźnik zyskuje na czasie oraz ponosi niższe koszty związane z dostępem do sieci PKP PLK oraz niższe koszty związane z eksploatacją taboru kolejowego i zatrudnieniem drużyn trakcyjnych - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Kalkulując przejazd pociągu towarowego na odcinku Szczecin Gumieńce – Szczecin Port Centralny a Rzepin – Szczecin Port Centralny zyskujemy ponad 100 km po sieci PKP PLK.
W wyniku tej inwestycji pojawią się też nowe możliwości rozwoju tzw. intermodalnych połączeń towarowych pomiędzy portami Szczecin i Świnoujście a lokalizacjami w Brandenburgii leżącymi na zapleczu tych portów.
- Mogą to wykorzystać terminale już działające w portach, ale również klienci przyszłego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, którzy dla obsługi swoich ładunków będą w stanie efektywnie wykorzystać niskoemisyjny transport kolejowy - twierdzi Monika Woźniak-Lewandowska. - W zakresie obsług kolejowych na terminalach – w przypadku sprzyjających warunków i zapewnienia możliwości obsługi (orientacyjnie) można zyskać do 1 pociąg/dobę/terminal. W przypadku rozbudowy terminali na terenie Portu w Szczecinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Ukraińscy ratownicy medyczni na froncie

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pihme
27 km torów i 17 km elektryfikacji w 5 lat ...!? Jak dobrze pójdzie co u nas jest mało prawdopodobne ....Tempo iście zabójcze doprawdy! Przez 30 lat nie mogli tego zrobić
J
Jan
Sugeruję zobaczyć w jakim stanie są znaki drogowe w tym miejscu. Co widać na zdjęciach. A władzom gminy proponuję przejażdżkę od kościoła w Przecławiu, mijając Eurocash do Netto. Znaki pokrzywione, przewrócone itp.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie