Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most będzie płatny? Władze chcą przekonać mieszkańców

Anna Miszczyk [email protected]
Propozycję wprowadzenia opłat za nowy most mieszkańcy usłyszeli tuż przed jego otwarciem. Na zdjęciu uroczyste oddanie mostu do użytku.
Propozycję wprowadzenia opłat za nowy most mieszkańcy usłyszeli tuż przed jego otwarciem. Na zdjęciu uroczyste oddanie mostu do użytku. Anna Miszczyk
W listopadzie prezydent Janusz Żmurkiewicz złożył mieszkańcom wyspy Karsibór niezwykłą propozycję: by wprowadzić opłaty za przejazd przez most. Reakcja była gwałtowna, ale prezydent nie rezygnuje.
Propozycję wprowadzenia opłat za nowy most mieszkańcy usłyszeli tuż przed jego otwarciem. Na zdjęciu uroczyste oddanie mostu do użytku.
Propozycję wprowadzenia opłat za nowy most mieszkańcy usłyszeli tuż przed jego otwarciem. Na zdjęciu uroczyste oddanie mostu do użytku. Anna Miszczyk

Propozycję wprowadzenia opłat za nowy most mieszkańcy usłyszeli tuż przed jego otwarciem. Na zdjęciu uroczyste oddanie mostu do użytku.
(fot. Anna Miszczyk)

Miasto nie rezygnuje z odzyskania 8 mln złotych podatku VAT z kosztów budowy nowego mostu łączącego wyspy Karsibór i Wolin.

- Brak podjęcia prób odzyskania tych pieniędzy, szczególnie przy trudnym roku budżetowym, ale nie tylko, mogłoby świadczyć, że kierujący lokalnym samorządem są złymi gospodarzami - mówi Robert Karelus, prezydencki rzecznik.

Brak gospodarskiej ręki zarzucali już jednak prezydentowi mieszkańcy wyspy Karsibór. Na spotkaniu z Januszem Żmurkiewiczem, kiedy po raz pierwszy przedstawiono im pomysł wprowadzenia opłat za most, prezydent usłyszał wiele gorzkich słów. Wypominano mu, że wyspa niewiele go obchodzi, o czym świadczy brak inwestycji. Nie remontuje się dróg, chodników. Nie ma dostatecznej liczby lamp, więc wieczorami trudno chodzić po wyspie. Nie ma gazu. I najważniejsze: przypominano prezydentowi, że od lat obiecuje, że wybuduje kanalizację.

I właśnie na kanalizację ma pójść część pieniędzy odzyskanych z podatku.

- Mamy nadzieję, że negatywne emocje, szczególnie jeśli chodzi o mieszkańców wyspy Karsibór, opadną i górę wezmą ekonomia i zdrowy rozsądek - mówi Robert Karelus. -Wprowadzenie symbolicznych opłat za przejazd mostem dla mieszkańców miasta, a tym samym szansa na odzyskanie 8 mln złotych, może stanowić otwarcie nowej ery w rozwoju dzielnicy Świnoujścia Karsibora. Wiąże się to chociażby z rozpoczęciem budowy, tak oczekiwanej przez jej mieszkańców, sieci kanalizacyjnej.

Całkowity koszt tej inwestycji szacowany jest na 12 mln złotych. Rzecznik dodaje, że rozłożony byłby na kilka lat. Część pieniędzy z odzyskanych 8 mln złotych pozwoliłoby na rozpoczęcie prac.

- Resztę kosztów miasto pokryłoby z podatków, chociażby z tego, które po uruchomieniu terminalu będzie płaciło do miejskiej kasy Polskie LNG - dodaje rzecznik Janusza Żmurkiewicza.

- Z tych samych pieniędzy miasto mogłoby sfinansować budowę bulwaru w tej dzielnicy czy oświetlenia. Należy pamiętać, że koszt 41 mln złotych na wybudowanie mostu, został pokryty z pieniędzy wszystkich mieszkańców Świnoujścia, a nie tylko tej jednej dzielnicy. Dlatego też pozostałe pieniądze z odzyskanych 8 mln złotych przeznaczone byłyby na inwestycje w pozostałych częściach miasta.

Robert Karelus przyznaje, że władze samorządowe będą starały się przekonać mieszkańców do pomysłu wprowadzenia symbolicznej opłaty za przejazd nowym mostem. Odbędą się kolejne spotkania z mieszkańcami.

Aby odzyskać VAT, trzeba spełnić jeden warunek - most musi dawać przychody. Mieszkańcy i turyści musieliby za przejazd nim płacić. Opłaty miałyby zostać wprowadzone na 10 lat. Według pierwszych założeń, kierowca auta osobowego ważącego do 3,5 tony płaciłby za jeden przejazd 2 zł, a powyżej 3,5 t - 5 zł. Byłyby też roczne karty czipowe za 10 i 20 zł, co daje miesięcznie, za nieograniczone przejazdy przez most, odpowiednio ok. 80 groszy i ok. 1,70 zł.

Zdaniem świnoujskiej PO i PSL, wprowadzając swój pomysł w życie prezydent może się narazić na zarzut: że łamie konstytucję i wyłudza zwrot podatku.

Zaraz po po oddaniu do użytku nowego mostu na Karsibór, rozpoczęły się prace przy rozbiórce starej przeprawy. Zgodnie z umową, na rozebranie starego mostu wykonawca ma czas do końca czerwca. Decyzja co do przeznaczenia materiałów z rozebranego mostu zapadnie po zbadaniu stanu poszczególnych elementów.

Czy budowa kanalizacji w Karsiborzu w zamian za sięgającą 80 groszy miesięcznie opłatę za przejazd mostem, to rozsądny kompromis? Podyskutuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński