Nowości dla pasażerów na linii Szczecin - Poznań. Raport z inwestycji wartej ponad 4 miliardy złotych

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Nowe perony i pociąg pokonujący zmodernizowany przejazd kolejowo-drogowy w Dolicach
Nowe perony i pociąg pokonujący zmodernizowany przejazd kolejowo-drogowy w Dolicach Łukasz Bryłowski/PKP PLK
Pociągi między Choszcznem a Dolicami sprawniej i bezpieczniej jeżdżą po drugim nowym torze. Nowe perony w Ziemomyślu i Dolicach zwiększyły dostęp do kolei. To kolejne efekty inwestycji wartej ponad 4 mld zł.

- Wyższe, szersze i dłuższe perony, ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.

Na czym polega inwestycja?

W 26 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Polskie Linie Kolejowe sukcesywnie zwiększają komfort podróży. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Drawinach, Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na 30 stacjach i przystankach.

Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na odcinkach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno, Choszczno - Dolice oraz Stargard – Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki – Dobiegniew (bez stacji Krzyż), Rębusz – Słonice i Kolin – Stargard.

Korzyści z modernizacji linii Szczecin - Poznań

Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po uzyskaniu wymaganych certyfikatów, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych dopuszczeń, są sukcesywnie uzyskiwane wraz z postępem inwestycji – obecnie zakładane docelowo skrócenie czasu podróży planowane jest w 2024 r. Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku.

ZOBACZ TEŻ:

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński