Nowoczesne autobusy niestety nie dla Szczecina

Marek Jaszczyński
Tak wygląda hybrydowy autobus gazowo-elektryczny exqui.city o długości 24 m dla szwedzkiego Malmö. Powstał w belgijskiej firmie Van Hool. O podobne hybrydy starał się Szczecin.
Tak wygląda hybrydowy autobus gazowo-elektryczny exqui.city o długości 24 m dla szwedzkiego Malmö. Powstał w belgijskiej firmie Van Hool. O podobne hybrydy starał się Szczecin.
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" nie dostanie dofinansowania na zakup autobusów o napędzie gazowo-elektrycznym.

SPAK złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wartości 30 milionów złotych na zakup 15 autobusów zasilanych gazem. Inwestycja mogła być sfinansowana w 100 procentach.

SPAK startował w programie "System zielonych inwestycji (GIS Green Investment Scheme) Gazela - niskoemisyjny transport miejski", który umożliwiał zakup ekologicznych autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

Do NFOŚiGW wpłynęły wnioski o dofinansowanie dla 32 przedsięwzięć, na kwotę dofinansowania 643,6 mln złotych. Wybrane zostały dwa: Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie (prawie 66 mln zł) oraz Gminy Miasta Gdynia (14 mln zł). Spytaliśmy przedstawiciela NFOŚiGW dlaczego wniosek ze Szczecina trafił na listę rezerwową?

- Zgodnie z programem priorytetowym Gazela, selekcja wniosków oparta była o efektywność kosztową (wskaźnik DGC - dynamiczny koszt jednostkowy) - tłumaczy Witold Maziarz z NFOŚiGW. - Ogólnie rzecz ujmując, decydujący wpływ na wartość wskaźnika miały koszty inwestycyjne i eksploatacyjne oraz efekt
ekologiczny przedsięwzięcia.

Kolejność na listach jest uzależniona od liczby osiągniętych punktów w naborze. Szczecin jest na 11. miejscu (na piętnaście wniosków) co oznacza, że projekt jest na tyle dobry, że w razie pozyskania dodatkowych pieniędzy może zostać dofinansowany. Tyle teoria, w praktyce oznacza to co innego.

- Dzisiaj nie mamy informacji, aby zwiększano sumę w tym programie - dodaje Maziarz.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rumak

A według sondaży do EuroParlamentu Peło nadal prowadzi u nas. Widocznie dobrze się tu żyje.

k
kruk77

No i dobrze, że nie dostaniemy tych autobusów. Utrzymanie ich i eksploatacja z pewnością generowałyby duże koszty. To drogi interes. Nie stać nas na to. Lepiej kupujmy polskie, sprawdzone autobusy. Nie wszystko dobre co się świeci.

G
Gość

Na 15 wiosków Szczecin jest 11-ty, ale jest na tyle dobry..., ehh.