"Nowe życie" pl. Orła Białego w Szczecinie chwilowo pokonane przez koronawirusa. Co dalej?

Oskar Masternak
Oskar Masternak
Szeroko zaplanowane na ten rok działania, które szumnie nazwano "Nowym Życiem Placu" trzeba było przeorganizować. Oprócz wprowadzenia jednych z wyższych w Polsce stawek za parkowanie nie widać na razie konkretnych zmian na samym placu, jak i na obszarze Starego Miasta.

Pod koniec 2019 roku zaprezentowany został rozpisany na siedem lat plan zmian na obszarze Starego Miasta. Zaproponowane zmiany mają podnieść komfort życia mieszkańców, przyciągnąć turystów oraz, podobnie jak ma to miejsce w innych starówkach, uspokoić ruch samochody.

- Czekają nas daleko idące, rozłożone w czasie zmiany i inwestycje na obszarze Starego Miasta – mówił w grudniu Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta miasta.

Punktem wyjścia do wprowadzenia tej rewolucji stało się przeprowadzane w ubiegłym roku prototypowanie placu Orła Białego. Podczas kilku miesięcy sprawdzania różnych rozwiązań, organizowania spotkań, ankiet i konsultacji wypracowano obowiązujący plan dla niemal całej dzielnicy.

Zobacz również: Jak funkcjonuje najdroższy parking w Szczecinie, czyli plac Orła Białego

Jak funkcjonuje najdroższy parking w Szczecinie, czyli plac ...

- Wykonane przez nas badania ruchu i parkowania oraz wywiady z mieszkańcami i przedsiębiorcami jasno wskazały problemy z jakimi musimy poradzić sobie w perspektywie dalszych działań – mówił Paweł Jaworski, koordynator projektu. – Odpowiedzią na nie jest szeroko zakrojony plan inwestycji i zmian organizacyjnych oraz prawnych w tym miejscu, uwzględniający potrzeby m.in. parkingowe mieszkańców, ich oczekiwania dotyczące wyglądu placu jak i jego funkcjonowania w przyszłości.

Na 2020 roku zaplanowano między innymi: przeprowadzenie prototypowania na ulicach Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej, przeprowadzenie konsultacji z przewodnikami na temat organizacji ruchu turystycznego na Starym Mieście, przeprowadzenie prac projektowych i konsultacyjnych dotyczących zagospodarowania placu Orła Białego, ulic Mariackiej i Koński Kierat, przygotowanie projektu parkingu zbiorczego w cieniu Trasy Zamkowej czy przeprowadzenie pierwszych wywiadów z mieszkańcami i przedsiębiorcami na Podzamczu

Kolejne zmiany zostały zaplanowane aż do końca 2026 roku. Według plany wówczas będziemy mogli mówić o zintegrowanej przestrzeni Starego Miasta.

Co do tej pory się udało zrobić?

Za chwilę minie pół roku od momentu ogłoszenia tego planu. Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda realizacja zaproponowanych w grudniu 2019 roku przedsięwzięć. Na razie najbardziej widoczną, a i budzącą spore kontrowersje zmianą jest organizacja parkingu na placu Orla Białego.

Od 6 lutego 2020 r. na terenie przy bankach po jednej stronie znajdują się miejsca ogólnodostępne, rotacyjne z wysoką stawką opłat, po drugiej parkować mogą jedynie okoliczni mieszkańcy, również za opłatą odpowiadającą stawkom Strefy Płatnego Parkowania. Ulica Koński Kierat (na odcinku, gdzie była wcześniej jednokierunkowa) stała się drogą wewnętrzną z dostępem wyłącznie dla mieszkańców, dostawców i służb. Ponadto na ulicy Mariackiej na odcinku od ulicy Grodzkiej do zjazdu na podwórko i do warsztatu została wprowadzona strefa ograniczonego ruchu.

Epidemia wstrzymała zmiany

Funkcjonowanie parkingu i dalsze zmiany zostały wstrzymane na czas walki z koronawirusem. Do tej pory nie przeprowadzono zapowiadanego prototypowania ulicy Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej, a także nie przeprowadzono wywiadów z mieszkańcami i przedsiębiorcami na Podzamczu.

- Na razie nie planujemy zmian tymczasowych w tych miejscach. Ze względu na ograniczenia sanitarne niemożliwe jest przeprowadzenie konsultacji polegających na bezpośrednim kontakcie z dużą liczbą osób - informuje Sylwia Cyza-Słomska z Centrum Informacji Miasta.

W zaciszu gabinetów trwają jednak prace nad przygotowywaniem koncepcji zagospodarowania samego placu Orła, jak i przebudowy przychodni na ulicy Staromłyńskiej oraz parkingowca pod Trasą Zamkową.

- Trwają przygotowania do opracowania koncepcji i następnie zlecenia wykonanie dokumentacji budowlanej placu Orła Białego. W sprawie przychodni na ul. Staromłyńskiej spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne na początku 2020 r. zleciła wykonanie koncepcji architektonicznej budowy nowego budynku przychodni, obok istniejącej. W sprawie parkingowca także NiOL jest na etapie prac nad koncepcją architektoniczno-użytkową wraz z zagospodarowaniem otoczenia i analizą kosztów inwestycji - podkreśla Sylwia Cyza-Słomska.

CO TO JEST PROTOTYPOWANIE?

Prototypowanie urbanistyczne - polega na projektowaniu, wdrażaniu i testowaniu tymczasowych, ale rzeczywistych zmian w przestrzeni miejskiej - razem z ludźmi, którzy z niej korzystają. Przekształcenia mogą dotyczyć nowych, wygodnych ławek, zieleni, miejsc do zabawy dla dzieci i odpoczynku dla dorosłych, dodatkowych obszarów dla lokalnych kawiarni, ale też wydarzeń kulturalnych i społecznych czy nowej organizacji ruchu. Prototypowanie zakłada stopniowe wprowadzenie zmian, które mogą być ciągle korygowane. Mieszkańcy mogą sprawdzić, jaki rodzaj działań w przestrzeni publicznej najlepiej ją ożywia, ale też przekonać się, jak na bezpieczeństwo na ulicach wpływa uspokojenie ruchu. Przedsiębiorcy mogą ocenić, czy z punktu widzenia ich interesów lepszy jest większy ogródek, miejsce postojowe dla klientów, czy przestrzeń dla różnorodnej aktywności.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ten artykul to pustosłowie. Potrzebami parkingowymi mieszkańców całego miasta nikt się tam nie przejął.

Ulicę Koński Kierat po prostu zamordowano zapominając o zlokalizowanych tam firmach. Wystarczy tam pójść i popatrzeć na tą pustą ulicę. Parking tylko dla mieszkańców osiedla wprowadzono tam jeszcze przez koroną i po co? Niepotrzebnie. Ulica od razu zrobiła sie pusta i nagle nikt tam w dzień nie parkował a firmy straciły klientów.

Dwa miejsca dla dostawców to kpina !!!

Na początku zmian prototypant twierdził że mieszkańcy osiedla parkinków i samochodów nie potrzebują - teraz "myśli" się tylko o nich

ale na przykładzie Końskiego Kieratu widać że te działania są bez głowy i pierwotny stan sprzed roku był lepszy - ulica tętniła życiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3