Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe zasady reklamacji wynikające z dyrektywy towarowej. Co się zmieniło dla kupujących? Co muszą zapewnić sprzedawcy?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Dyrektywa towarowa wprowadza nowe zasady reklamacji.
Dyrektywa towarowa wprowadza nowe zasady reklamacji. Szymon Starnawski/ Polska Press
Jeżeli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów umowy, kupujący będzie mógł skorzystać z rękojmi konsumenckiej – zakłada dyrektywa towarowa, wprowadzająca nowe zasady reklamacji – wskazuje Anna Lach z kancelarii prawnej „Chałas i Wspólnicy”. Oznacza to, że jeśli złożymy reklamację jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie kodeks cywilny.

Spis treści

Nowe możliwości dla osób składających reklamację

1 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Wdraża ona do polskiego prawa unijną dyrektywę cyfrową w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz dyrektywę towarową. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

– Jedną z głównych zmian w zakresie dyrektywy towarowej jest wprowadzenie nowego rozdziału do ustawy o prawach konsumenta dotyczącego reklamacji konsumenckiej – wskazała adwokat Anna Lach z kancelarii prawnej „Chałas i Wspólnicy”.

Jak wyjaśnia, oznacza to, że jeśli złożymy reklamację jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie kodeks cywilny. – Jakkolwiek przepisy dotyczące rękojmi za wady wynikające z kodeksu cywilnego nadal będą mieć zastosowanie przy sprzedaży w relacjach podwójnie profesjonalnych, czyli B2B – dodała.

Nowe zasady reklamacji i obowiązki sprzedawcy

– Dyrektywa towarowa wprowadza więc nowe zasady reklamacji. Dla każdego sprzedawcy powinna być to więc kluczowa wiedza. Sprzedawcy też będą zobowiązani dostosować swoje regulaminy sklepów w zakresie reklamacji do nowych przepisów ustawy o prawach konsumenta, znowelizowanej o zaimplementowane dyrektywy – podkreśliła ekspertka.

Jak zaznaczyła, po implementacji dyrektywy zwiększa się zakres odpowiedzialności sprzedawcy w kwestii zgodności towaru z umową. W przypadku, jeśli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów – kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej.

Ekspertka zaznaczyła, że do oceny zgodności towaru z umową należą teraz m.in.:

  • opis towaru,
  • jego rodzaj,
  • jakość,
  • kompletność
  • funkcjonalność.

Natomiast w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również:

  • kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;
  • przydatność towaru do szczególnego celu;
  • przeznaczenie danego towaru do celów, do których zazwyczaj się go używa,
  • czy ilość, cechy oraz bezpieczeństwo danego towaru.

Nowa dyrektywa towarowa a usługi cyfrowe

Dodała, że kolejnym aspektem dyrektywy towarowej jest fakt, że nie stosuje się jej do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych. Stosuje się ją jednak do treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawartych w towarach lub wzajemnie z nimi połączonych, które są dostarczane wraz z towarami na podstawie umowy sprzedaży, niezależnie od tego, czy takie treści cyfrowe lub usługa cyfrowa są dostarczane przez sprzedawcę lub przez osobę trzecią.

– W przypadku wątpliwości, czy dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej zawartych w towarach lub wzajemnie z nimi połączonych stanowi część umowy sprzedaży, uznaje się, że treści cyfrowe lub usługa cyfrowa objęte są umową sprzedaży – przekazała adwokat.

Jak dodała, do kategorii towarów z elementami cyfrowymi zaliczyć można inteligentne sprzęty AGD i RTV takie jak pralki, lodówki dopasowujące temperaturę chłodzenia lub program do aktualnej zawartości lub zwyczajów użytkowników, roboty odkurzające, multicooker, piekarniki czy telewizory wyposażone w AI, czyli sztuczną inteligencję. Towarami z elementami cyfrowymi będą również takie urządzenia jak smartfony czy tablety.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowe zasady reklamacji wynikające z dyrektywy towarowej. Co się zmieniło dla kupujących? Co muszą zapewnić sprzedawcy? - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński